• masz

herr & dam ring. skillnad?

Jag har en liten snabb fråga bara.

Vad är det för skillnad på herr & dam ring? Om de inte är någon sten eller så, tex. en helslät förlovningsring.

För en stor damring skulle väl passa en herre..

Eller, jag fattar inte skillnaden :)

• Svar på tråden herr & dam ring. skillnad?
  • LisaEleonor

Jag tror inte det är någon skillnad. Storleken blir ju oftast olika, men det är väl det enda. Jag och sambon har likadana ringar, något som vi ville ha så det syntes att vi var gifta med varandra. Och eftersom jag inte ville ha någon diamantring så blev det inte så svårt.

• masz

vad menar du med att storleken är olika?

vi har en "ringstorleksmätare" och om man mäter med den och sedan köper en damring i i den str.. då blir det ju rätt storlek? haha.

tycker det är konstigt att just mannens ring ska vara dyrare.

det är ju inte dyrare för att man är en stor tjej!

• snosi
    masz skrev 2011-09-14 20:42:04 följande:
    vad menar du med att storleken är olika?

vi har en "ringstorleksmätare" och om man mäter med den och sedan köper en damring i i den str.. då blir det ju rätt storlek? haha.

tycker det är konstigt att just mannens ring ska vara dyrare.

det är ju inte dyrare för att man är en stor tjej!
    Fast, jag och min sambo har ringar ur samma serie. Hans är dock bredare (för att han ville ha det så) och i en större storlek, dvs innehåller mer guld och blir därför dyrare.

Om jag hade haft lika stora händer som honom och velat haft samma bredd så hade vi haft precis lika ring och fått betala samma pris för bägge ringarna.
  • aniara

Det är egentligen ingen skillnad. Att herringen blir dyrare är för att killar oftast har större fingrar och därmed större omkrets i ringen. Till en större ring går det år mer material och då blir ringen automatiskt dyrare.

Traditionellt i Sverige hade både män och kvinnor släta ringar men modet har ändrats och nu för tiden gör alla som de vill med sina ringar.

• Margaux
    snosi skrev 2011-09-15 07:08:58 följande:
    Fast, jag och min sambo har ringar ur samma serie. Hans är dock bredare (för att han ville ha det så) och i en större storlek, dvs innehåller mer guld och blir därför dyrare.

Om jag hade haft lika stora händer som honom och velat haft samma bredd så hade vi haft precis lika ring och fått betala samma pris för bägge ringarna.
    Stor ring= mycket guld! Därför är den dyrare oftast...
    Men vissa mäskesringar tar samma pris för båda och då får de ju automatiskt mer pengar för damringen......
  • masz

jo men inte får jag betala mer pengar om jag ex. skulle behöva en lika stor ring som sambon.. för jag köper ju fortfarande under "dam"..

Nu har vi dock inte likadana ringar, men om så skulle vi väl ha lika breda och så vidare, jag trodde att alla hade det som hade likadana. Att allstå inte just mannens är bredare, darav dyrare.

• Aniara4
    masz skrev 2011-09-15 16:17:14 följande:
    jo men inte får jag betala mer pengar om jag ex. skulle behöva en lika stor ring som sambon.. för jag köper ju fortfarande under "dam"..

Nu har vi dock inte likadana ringar, men om så skulle vi väl ha lika breda och så vidare, jag trodde att alla hade det som hade likadana. Att allstå inte just mannens är bredare, darav dyrare.
    Där vi köpte ringarna sades ingenting om herr- och damringar, utan bara modeller och storlekar. Min man har smala händer, så jag kom billigt undan, he he. De nämnde faktiskt lite i förbifarten att det snarast var en damstorlek, men gjorde ingen grej av det.
  • masz

Nej det är det jag tänker.
    Det är ju nästan som att betala mer för en tårta bara för att den heter just bröllopstårta.
    Jag hade förstått priset om det var så att killar alltid har större fingrar och vi tjejer mindre. Men ibland kan det ju vara tvärtom.

Det är ju ingen tjej som säger att hon har en herr ring och tvärtom:)

• aniara
    masz skrev 2011-09-15 16:17:14 följande:

Där vi var och kikade på ringar (fyra olika butiker) hade varje ring ett pris baserat på måtten. Priset beräknades från omkrets och bredd (indirekt vikten). Priserna skiljde inte inom en modell för att det var herr/dam utan för att ringarna vägde olika mycket. Hade jag valt en lika stor och lika bred ring som min blivande så hade också priset blivit samma. Så tror jag faktiskt att de flesta "vanliga" guldsmeder gör. Jag kan dock tänka mig att Guldfynd kanske har herr-/dampriser, är det där du har varit? Det är i alla fall inte den vanliga prissättningen.
  • Aniara4

Det är ju dessutom inte säkert att det är en dam och en herre som gifter/förlovar sig. På senare år tycker jag mig nog ha sett att kampanjerna brukar vara typ "halva priset på den mindre ringen när ni köper två", där de tidigare sa "hennes ring" eller liknande.

Svar på tråden herr & dam ring. skillnad?