• AlwaysAndForever2012

    Någon som vet nån sida med limegrönt dubbelvikt papper/kartongaktigt eller vanligvikt, till inbjudningar

    Hej, ja som rubrikne. Ska göra inbjudningskort och festhäfte och behöver limegröna papper i lite finare material. Vet ni någon sida med det?

  • Svar på tråden Någon som vet nån sida med limegrönt dubbelvikt papper/kartongaktigt eller vanligvikt, till inbjudningar
  • Lysdioda

    Det finns vanliga enfärgade papper, så kallade cardstock, i scrapbookingbutiker (där de är billigare och finns i fler varianter) samt hos Panduro (där de är dyrare och har sämre utbud).

    De finns i lite mönster, randigt, slätt, metalliskt och är 30x30 cm så man kan skära till dom som man vill ha dom. Man viker dom längs med fiberkanten och det är ett stadigt papper. Varianterna på grön är många, och du borde hitta din lime där.

    Det kan jag rekommendera. Om man sedan bara ska ha typ vitt papper inklistrat med texten så klarar man sig på ett frimärke, annars blir det för tungt och man får antingen betala eller chansa och leva äventyrligt :)

  • AlwaysAndForever2012
    Lysdioda skrev 2011-09-12 11:49:04 följande:
    Det finns vanliga enfärgade papper, så kallade cardstock, i scrapbookingbutiker (där de är billigare och finns i fler varianter) samt hos Panduro (där de är dyrare och har sämre utbud).

    De finns i lite mönster, randigt, slätt, metalliskt och är 30x30 cm så man kan skära till dom som man vill ha dom. Man viker dom längs med fiberkanten och det är ett stadigt papper. Varianterna på grön är många, och du borde hitta din lime där.

    Det kan jag rekommendera. Om man sedan bara ska ha typ vitt papper inklistrat med texten så klarar man sig på ett frimärke, annars blir det för tungt och man får antingen betala eller chansa och leva äventyrligt :)
    Vi bor i liten ort, så finns inte aaaallt för mycket butiker med saker..hmm..
    Jag sitter och kikar på en sida nu där de hade massa färger iaf i kartongpapper. Vet du om kartong är bra eller vad ska man ha för papper? ingen aning vad de kallas
    Jag tror jag har kommit fram till att jag vill ha en inbjudan som är att man öppnar. alltså ett dubbelpapper tror jag det heter? ha det i grönt. är det kartong då?? och sen limma på en ljusare eller mörkare grön som en liten ruta i mitten på framsidan så det blir en ram runt ett kort på oss. och under där en stämpel bröllopsinbjudan.
    När man sen öppnar så tänkte jag göra liknande där, fast limma fast papper jag kan skriva ut i datorn med texten och sätta det.

    Har du nåt tips? vad för papper går ha i skrivaren tro? å så det inte ser så dumt ut att limma att lim syns igenom? kan iiiinegt om material alltså
  • Lysdioda

    Här är en länk till den butik jag brukar åka till, den ligger utanför Örebro. Jag föreslår att du ringer henne och pratar, hon är väldigt hjälpsam och väldigt duktig och håller bra priser.

    http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8304&grp=260605

    www.stellas.se är adressen till butiken. Det är ju svårt att se nyanserna av grönt på en dataskärm, men den lilla rutan visasr mönstret i pappret förstorat, dvs, det är inte särskilt jätterandigt.

    Kartong och cardstock är för styvt för vår skrivare. Vet inte om du har nån bättre skrivare... skulle satsa på ett snyggare och lite mer påkostat papper för innehållet så att säga.

    Panduro har en grym dubbelsidig tejp på rulle som vi använde till våra inbjudningar. Den lyser inte genom, håller på plats och är osynlig och gör inget fult med pappret.

    Kan dock säga med facit i hand att det hade blivit billigare att beställa färdiga på nätet, men våra blev nu väldigt personliga med foton, cardstock, personlig inbjudan med namn på varje. Vi gjorde festprogrammen och placeringskorten på samma sätt. (Tackkorten orkade vi dock inte alls med att göra så, så det blev fujidirekt...)

    Vet även att Gallerix och exempelvis akademibokhandel har dubbla kort med kuvert, men det är ganska dyrt. Värt att kolla på nätet/närmaste stad kanske.

  • AlwaysAndForever2012
    Lysdioda skrev 2011-09-12 20:26:33 följande:
    Här är en länk till den butik jag brukar åka till, den ligger utanför Örebro. Jag föreslår att du ringer henne och pratar, hon är väldigt hjälpsam och väldigt duktig och håller bra priser.

    shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8304&grp=260...

    www.stellas.se är adressen till butiken. Det är ju svårt att se nyanserna av grönt på en dataskärm, men den lilla rutan visasr mönstret i pappret förstorat, dvs, det är inte särskilt jätterandigt.

    Kartong och cardstock är för styvt för vår skrivare. Vet inte om du har nån bättre skrivare... skulle satsa på ett snyggare och lite mer påkostat papper för innehållet så att säga.

    Panduro har en grym dubbelsidig tejp på rulle som vi använde till våra inbjudningar. Den lyser inte genom, håller på plats och är osynlig och gör inget fult med pappret.

    Kan dock säga med facit i hand att det hade blivit billigare att beställa färdiga på nätet, men våra blev nu väldigt personliga med foton, cardstock, personlig inbjudan med namn på varje. Vi gjorde festprogrammen och placeringskorten på samma sätt. (Tackkorten orkade vi dock inte alls med att göra så, så det blev fujidirekt...)

    Vet även att Gallerix och exempelvis akademibokhandel har dubbla kort med kuvert, men det är ganska dyrt. Värt att kolla på nätet/närmaste stad kanske.
    Jag har troligen ingen bättre skrivare jag
    Nu har vi suttit här och diskuterat och funderar på ha temat limegrönt/svart/vitt. mest grönt dock.
    Hmm, det är om vi ska ha grön dubbelvikt papper tro, men lite svart ramigt och sen vitt papper där det står.

    Det med tejpen verkade ju väldigt bra.

    Den sidan du länkade hade ju bra massa grönt. Det jag funderar på nu är om jag kan lyckas hitta dubbelvikt grönt papper tro..hmm.
    och hur stort pappret ska vara överhuvdutaget..hmm..
    hur stora brukar inbjudnignarna va tro
Svar på tråden Någon som vet nån sida med limegrönt dubbelvikt papper/kartongaktigt eller vanligvikt, till inbjudningar