• sc22cs

Hjälp mig alla ni ring-kunniga!

Hej!

Har en schalinsring som förlovningsring - "halvrundad" skena, vilket gör att det "bara" finns en förlovningsring och en vigselring till den så att säga. Nu har jag vigselringen som förlovningsring och när vi gifter oss ska jag istället välja en alliansring men göra ringen i samma skena som min förlovningsring.
    Nu till frågan:
    Vi har en välkdigt begränsad budget och ringen kommer förmodligen kosta en bit över 10 000 kr vilket känns sådär just nu. Men om jag ändå ska "göra" en egen ring kan man då välja att sätta i billigare stenar i skenan?
    Syns det? Gör det mycket i pris? Kommer den ha mycket sämre kvalité? Gör ens guldsmeden det lr kommer han tycka att det är snålt och dumt?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Hjälp mig alla ni ring-kunniga!
  • fruhgan

Tänker du att du ska sätta cubic zirkonia-stenar i ringen då eller?
    Gör ni det så gör det ganska stor skillnad i pris men frågan är om ni vill ha många stenar eller färre och stora? Det går ju att sätta i cz-stenar först och sen byta ut dom mot diamanter senare om ni vill.
    Eller så tar ni en smalare skena istället. Ta reda på höjden på din förlovningsring och utgå från det samt vilken bredd som du känner är bekväm på fingret.
    Sen förstår jag inte, vaddå finns det bara en enda ring som passar till din förlovningsring? Du menar en enda ring i deras sortiment ? Så ovanligt är det inte med halvkupad skena, det blir vanligare och vanligare verkar det som. Har ni kollat andra märken och annat än  Schalins?
    Det finns många ringar med halvkupad skena. Jag tycker jag ser det lite överallt. Har du kollat runt på nätet?

www.jempguld.se/
    www.vigselbutiken.se/vigselringar/vigselbutiken-planet.html
    www.alvans.se/
    www.guldfynd.se/page.jsp
    www.hellkes.se/
    www.hedbergsguld.se/vigselringar-c-62.html
    www.kominguld.se/forlovningsringar-c-191-1.aspx
    www.fredberg.dk/shop/guld-523c1.html
    www.handsweden.com/category/vigsel-och-forlovning/

Jag tror att guldsmeden visst kan göra ringen med billigare stenar coh om det är små stenar så syns det inte så stor skillnad. Om det är stora stenar då syns det men i en alliansring så tror jag inte att det syns så mycket. I en alliansring är ju stenarna ofta inte så stora. Hur bred tror du att du vill att allainsringen ska vara? 3 mm?

• LoJ

Jag rekommenderar älvans guld! Guldsmeden där är helt fantastisk, hon är hur gullig och hjälpsam som helst!! Boka in en tid hos henne så kan hon säkert hjälpa er och komma fram till en bra lösning!

• LoJ

...om ni bor eller har vägarna förbi Stockholm vill säga

• sofi 88

Jag har med en halvkupad ring från schalins, 720-5, finns inte mycket i deras sortiment som passar till men jag var inne på smycka igår och de hjälper mig att göra en skena med samma rundning och så får jag plocka ihop vilka stenar jag vill ha själv. Kanon tycker jag, med en 3 mm skena och 7 st 0,03 ct stenar kostar det mig 7600 kr inkl gravering av min vigselring och m2bs förlovningsring, då har vi även fått 10 % rabatt. Gå till en guldsmed/butik som kan sina grejer, så får du säkert lika bra hjälp som vi fick :)

• sc22cs
    sofi 88 skrev 2011-09-11 20:50:55 följande:

Jag har med en halvkupad ring från schalins, 720-5, finns inte mycket i deras sortiment som passar till men jag var inne på smycka igår och de hjälper mig att göra en skena med samma rundning och så får jag plocka ihop vilka stenar jag vill ha själv. Kanon tycker jag, med en 3 mm skena och 7 st 0,03 ct stenar kostar det mig 7600 kr inkl gravering av min vigselring och m2bs förlovningsring, då har vi även fått 10 % rabatt. Gå till en guldsmed/butik som kan sina grejer, så får du säkert lika bra hjälp som vi fick :)

Jag har samma som du nästan, fast Nova i den serien. =) Älskar den skenan men som du säger, Schalins har inte mkt som passar till.. Däremot har Schalins andra alliansringar som jag gillar, fast jag tänkte då att man liksom kunde ta den skenan istället. Har varit så himla insnöad på Schalins att jag inte ens tänkt tanken att man kan gå till andra affärer.. =)

fruhgan skrev 2011-09-11 20:34:43 följande:
    Tänker du att du ska sätta cubic zirkonia-stenar i ringen då eller?
    Gör ni det så gör det ganska stor skillnad i pris men frågan är om ni vill ha många stenar eller färre och stora? Det går ju att sätta i cz-stenar först och sen byta ut dom mot diamanter senare om ni vill.
    Eller så tar ni en smalare skena istället. Ta reda på höjden på din förlovningsring och utgå från det samt vilken bredd som du känner är bekväm på fingret.
    Sen förstår jag inte, vaddå finns det bara en enda ring som passar till din förlovningsring? Du menar en enda ring i deras sortiment ? Så ovanligt är det inte med halvkupad skena, det blir vanligare och vanligare verkar det som. Har ni kollat andra märken och annat än  Schalins?
    Det finns många ringar med halvkupad skena. Jag tycker jag ser det lite överallt. Har du kollat runt på nätet?

www.jempguld.se/
    www.vigselbutiken.se/vigselringar/vigselbutik...
    www.alvans.se/
    www.guldfynd.se/page.jsp
    www.hellkes.se/
    www.hedbergsguld.se/vigselringar-c-62.html?ze...
    www.kominguld.se/forlovningsringar-c-191-1.as...
    www.fredberg.dk/shop/guld-523c1.html?gclid=CP...
    www.handsweden.com/category/vigsel-och-forlov...

Jag tror att guldsmeden visst kan göra ringen med billigare stenar coh om det är små stenar så syns det inte så stor skillnad. Om det är stora stenar då syns det men i en alliansring så tror jag inte att det syns så mycket. I en alliansring är ju stenarna ofta inte så stora. Hur bred tror du att du vill att allainsringen ska vara? 3 mm?

Ja, såklart menade jag i deras sortiment. Att det ska behövas någon annan som talar om mig för mig att det finns andra också, snacka om att tänka i en enda tankebana. =)
    Tack för alla tips!

• sc22cs
    Prov 8

Tror ni att dom skulle passa ihop?
    Vågar man beställa på nätet, får man skicka tillbaka som vanligt om man inte riktigt gillar den?
  • LoJ

Jag är överhuvudtaget skeptisk till att beställa på nätet, för man behöver prova!!!!! Dom ringar man tycker är snygga och vackra på bild kan se helt knasiga ut på ens finger... Vet man däremot vilka ringar man ska ha och man har provat dom i butik, då tycker jag det är helt okej att köpa på nätet där det oftare är billigare.

• LoJ

Glömde skriva att jag tycker dom ser väldigt fina ut och att jag tror de skulle passa ihop, men PROVA

• sc22cs
    LoJ skrev 2011-09-12 09:57:03 följande:
    Jag är överhuvudtaget skeptisk till att beställa på nätet, för man behöver prova!!!!! Dom ringar man tycker är snygga och vackra på bild kan se helt knasiga ut på ens finger... Vet man däremot vilka ringar man ska ha och man har provat dom i butik, då tycker jag det är helt okej att köpa på nätet där det oftare är billigare.
    Håller absolut med dig, jag hade valt ringar långt innan jag blev friad till, utifrån bild på nätet. Men nr min M2B äntligen friade och vi skulle prova ringar så var dom inte alls snygga på just mig..
    Så självklart är jag lite reserverad mot ring-shopping på nätet.
  • snosi

Jag hittade ingen ring jag ville ha som passade min förlovningsring. Det slutade med att jag bestämde mig för att göra om min ring så den skulle passa vigselringen jag ville ha. Kalaset skulle kosta omkring 12500:- men eftersom jag lämnade in guld samtidigt (gamla ringen + annat som vi hade fått) så kom vi ner i 5000:- för båda ringarna. Det behövs inte mycket guld för att det ska göra skillnad i pris. Jag är jättenöjd med mitt val!

Svar på tråden Hjälp mig alla ni ring-kunniga!