• niamh

Hjälp med festlokal i/nära Göteborg!

Vi har egentligen redan bokat vår festlokal, där vi också hade planerat att ha vigseln. Har haft mycket kontakt med ägaren och talat om hur många gäster vi kommer bli etc. och det har aldrig varit några problem där, men efter att ha pratat med en tjej som nyligen gifte sig på samma ställe inser jag att vi kanske måste hitta något annat. De var hälften så många gäster som vi kommer att vara och för dem var det TRÅNGT. Vi ska givetvis åka dit och kika runt ordentligt innan vi bestämmer oss helt och hållet, men känner samtidigt att vi måste börja försöka hitta andra alternativ. Är det någon som kan hjälpa?

Vi bor i Göteborg och har många långväga gäster (både från Sverige och utomlands) som kommer, varför det måste vara hyfsat lätt att ta sig fram och tillbaka till stan/hotell osv. Stället vi bokat är ett trädgårdscafé till vardags, där själva cafét bedrivs i en gammal lada, där det är tänkt att middagen ska vara. Vigseln skulle äga rum i trädgården utanför, som är jättevacker med en damm och hela köret.

Om det visar sig att vi måste byta så är det viktigaste inte att det är så likt det förra stället som möjligt, men det får gärna vara av det mer naturliga slaget, med mycket natur i närheten, alternativt en gammal, vacker lokal.

Vore så tacksam för all hjälp jag kan få!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 19:58
    Kanske ska tillägga att vi för tillfället kommer bli ca 60 personer, men det gör absolut ingeting om stället rymmer fler än så.

• Svar på tråden Hjälp med festlokal i/nära Göteborg!
  • Therese142

Vi gfite oss nu 27/8 och hade festen i Varmbadhuset ute vid Saltholmen. Egen brygga, party tält ute, parkeringsplatser.. Man kan vara upp till 100 personer där. Vi var 54 st och helt perfekt. De dukar upp så det känns helt underbart.. Vi hade långväga gäster som bodde vid Novotel som är perfekt läge. Inte så långt att åka med taxi och man kan ta spårvagnen, iaf sommartabellen, hela vägen.. Jag är mycket nöjd!

• niamh

Åh, tack snälla för tipset! Kikade på deras hemsida och det ser otroligt fint ut. Hyrde ni enbart festvåningen eller personal och sånt också? Vill du dela med dig av vad de kostar och så? (Om inte i tråden så får du gärna skicka ett privat meddelande) :)

Fler tips mottages tacksamt!

• HelenaKalyun

Min arbetskompis syster hade sin bröllopsfest i Lagerhuset i Trädgårdsföreningen, det var väldigt lyckat sa hon. Priser och sånt vet jag inte så mycket om, men till maten kan man endera anlita Rosencafeét som ligger vägg i vägg eller välja helt egen catering eller hur man nu vill ha det.

• wiii

Vi var på Skräddarön en mil från Marstrand. Dr finns det stugor som gästerna kan hyra och sova i också, det var det flera av våra gäster som gjorde!

• niamh

Tack så väldigt för tipsen! Kikade på Lagerhuset, såg himla fint ut, men blir nog lite väl dyrt för vår budget tyvärr. Skräddarön ska jag kolla upp!

• Styrka

Annars finns Överås slott vid Redbergsplatsen och Lundby hembygdsgård på centrala Hisingen.

• niamh

Överås har vi redan kollat och det är också lite väl "flådigt" så att säga, men Lundby ska jag kika på, tack snälla! :)

• MrsT2011

Vi var på Villa Belparc i Slottsskogen. Personalen är helt underbar!! Inte särskilt dyrt och festvåningen en trappa upp kan ta emot 60 personer. Ring dit och fråga efter Malin, hon är en klippa!

• MrsT2011

Så lite så! =)

Vilket ställe är det ni har bokat förresten? Utifrån det kan jag säkert komma på fler ställen som passar era önskemål.

Glömde säga att man inte får ta med egen alkohol till villa belparc, men de hade så bra priser i övrigt att vi tyckte det var värt att betala fullpris för dryckerna.

• niamh

Vi hade bokat Freadals Trädgårdcafé nere vid Kungsbacka/Fjärås-hållet. Jättevackert och passar oss perfekt, men som sagt verkar det inte riktigt som att ägare och gäster har samma uppfattning om rymd. Vi har inte varit där och tittat ordentligt än, så det ska vi givetvis göra, men det bådar inte så gott. Vi har hört av oss till Gits Gård, Skårs Gård och Kvarn...ja, Kvarn-någonting som ligger nere i de krokarna också (väntar på svar), men det är verkligen svårt att hitta sådana ställen. De är ju tyvärr inte de första som poppar upp när man googlar bröllop + festlokal ;)

Jag har förövrigt inte lyckats hitta ett enda ställe (förutom bygdegårdar & församlingshem) där man får ta med sig egen mat och dryck. Man förstår ju såklart att de som äger dessa ställen vill tjäna en slant på ett bröllop, men det är trist för oss :) 

• Styrka

Jag funderar nästan på om man skulle köpa en gård med en stor lada och göra iordning för uthyrning, det verkar ju vara stor brist på lokaler där man får ta med sig egen mat&dryck! Ska man ändå köpa hus, varför inte köpa ett med en lada liksom?

Nä, har inte råd just nu, men i framtiden,varför inte? Det känns som att nån jävla konkurrens måste vi ge Stora Holm och deras hutlösa priser...

• niamh

Haha, vet du vad Styrka, det har jag också tänkt på - såååå många gånger! När vi började planera för drygt två år sedan verkade det inte så vanligt med lantliga bröllop, så att säga, men efterfrågan verkar bara öka och öka. Tror inte det hade varit något dum investering alls!

• Styrka

Vem vet vad som händer i framtiden, haha.
    Finns utrymme kan man säkerligen kombinera med andra verksamheter; hunddagis, hyra ut hagar/boxplatser till hästfolk, B&B, who knows... Allt är ju möjligt!

• ena

i centrala Göteborg finns La Cuvee som har festlokal för upp till 120 personer där man får ta med allt själv om man vill *tipsar*

• niamh
    Styrke - precis, möjligheterna är oändliga! Åh, nu börjar det klia i företagsfingrarna, haha!

Ena - Tack snälla! *kollar upp*
  • MrsT2011

Jag kom på ett annat förslag också. Restaurangen längst in i Botaniska trädgården, de ordnar bröllop för sällskap som är fler än 50 personer. Kolla botaniskas hemsida!

Svar på tråden Hjälp med festlokal i/nära Göteborg!