• JustMeAndMyLove

    Då var man gift! Berättelsen och foton <3

    Den 3 september smällde det! Mitt stora feta lesbiska bröllop ;) 
    Här är ett samandrag om vår dag för den som är nyfiken! :D
     
    Allt gick fel innan. Vi kom hem en dag för sent till Sverige för att Katten lyckats rymma. Jag blev super-sjuk 4 dagar före bröllopet med hög feber och öroninflamation. Spräckte bägge trumhinnor  natten före bröllopet och sov absolut ingenting!

    Eftersom jag var så sjuk kunde vi inte laga maten så vi fick betala catring, att hitta nån med 5 dagars varsel var INTE lätt men det gick.

    Klänningar fick vi panik-inhandla veckan före för 9000 kr.  De var dock jättefina och vi är supernöjda!

    Dagen före bröllopet var det kaos. Inget var klart, vi hade folk som kom och skulle instaleras i lägenheter och stugor överallt. Vi klev upp tiiidigt och åka till stället vi hyrt, en hembygdsgård.
    När vi kom hem halv 12 på dagen ser jag följande mail på datorn:

    1. Nått blev fel med vigselattestet. Kommer vi inte innom kommunens kontor före kl 12.00 måste vi byta datum!
    2. Alkoholen som skulle vara framme i Hudiksvall senast denna fredag har hittast - i Göteborg.

    Så ja, liiiite panik var det. Men jag lyckades med charm och envishet få fraktbolaget att skjussa upp pallen med alkohol tack vare massa ringande till chafölrer runt om i landet för att rädda bröllopet. Vigselpapprena han vi fixa i SISTA stund.

    Kl 2 på natten stod min blivande och gjorde brudbuketter medan jag försökte sluta hosta. Vi var helt slut och undrade om vi ens skulle komma att vakna på bröllopsdagen. 

    Bröllopsdagen:
    kl 07.30 var vi i Iggesund och sminkade oss och fixade hår hos min syster som är make up artist. Vi tyckte vi hade så gooood tid men oj vad stressigt det blev! Jag hade inte sovit och champangen fick mig helt snurrig. Men det var mysigt! Hennes barn var så söta och allt var underbart även om telefonen ringde konstant.

    Vi åker till hembygdsgården - försenade - i en liten liten röd Polo med den passande regskylten som började på "JES". Vi skakade av nervositet och stress hela vägen till Norrbo hembygdsgård i Gammelsträng. Väl där springer min syster ner för att få alla att sätta sig. Vi väntar en bit bort för att kunna göra entre.

    Plötsligt kommer min mammas kille springande, mamma är inte där!!! Jag nästan dog innombords innan jag förstod att hon låg i en husvagn i närheten. Min stackars underbara mamma har fått en våldsam migrän.

    Då var det dags! Vi går långsamt bort till plattsen vi ska viga oss på. Alla sitter där, jag tänker en kort sekund att det måste fattas nån men tänker snart på annat. Min systers pojkvän, en hårdrocksartist spelar gitarr och sjunger True Colors. Jag ser min bästa bästa vän, Linda som är min brudtärna och den jäkeln gråter så tårarna forsar så då var det kört. Jag gråter med min systers förmaning i bakhuvudet: INTE förstöra sminket! Hehe

    Vigselförättaren har vi inte träffat förr och jag hade bara pratat med henne kvällen före i telefon. Hon är underbar! Alla älskar henne! Ringväxling, foton, True Colors igen då vi ju glömt välja en andra låt, hehe. Alla fotar och kramas och jag inser att en brudklänning sitter jättebra när man står rätt upp och ner men är livrädd att den ska kana ner när jag ska krama alla!

    Så börjar folkmusiken och champangen tas fram. I köket är det kaos, mamma går tillbaka till husvagnen och eftersom hon är den med koll utbryter det panik i köket. Ingen vet nått, Maddes brudtärna rycker in och det är gäster i köket som bakar matpajjer och dricker champange dock med ett gott skratt!

    Det är då vi inser det..... Var är våra långväga gäster??? De kom ju igårkväll. Har ingen hämtat dem? 
    Familjen vi bor hos i Norge har rest med en liten i 12 timmar för att vara med på bröllopet. De sitter bortglämde i mammas stuga. Allt känns förstört. Mamma är helt knäckt, Madde är galet ledsen. Ingen fattar nått, hur kunde det bli en sån miss! Jag skickar ett sms eftersom jag inte får täckning och hoppas de ska dyka upp. Bröllopsfotona knäpps men jag mår bara dåligt. Fasen fasen fasen.

    Så blir det solsken och det känns lite lättare. Jag får täckning på mobilen på en kulle och svär över mina högklackade skor eftersom det är gräs överallt. Gästerna är på väg, de skrattar och säger att det ju är typiskt men de hinner till middagen och festen i alla fall! Jag blir på bättre humör och alla minglar med alla. Jag älskar att vi valt att bjuda enbart de vui verkligen vill ha där. Inget känns stelt, alla pratar med alla, alla trivs och snart är det dags för mat. Jag smyger in i köket och byter till mina gamla slitna gympadojjor. Så skönt, även om det ser helt galet ut till min klänning ;)

    En överaskning var att det under middagen var flera som höll tal! Maddes brudtärna höll ett tal som fick alla att gråta. Mamma hade lyckats sovit och mådde bättre! Mina syskonbarn hade skrivit sånger så jag grät nästan när de sjöng, 6 och 7 år gammla, så himla fina! Min mamma hade ordnat en kvinna som sjöng vackra låtar och så ställe sig min andra systerdotter, 9 år, upp och sjunger "I kissed a girl and I liked it", det blir jubel i lokalen, många är ju gay och alla älskar hennes mod! Systerns pojkvän kompar på gitarr och alla dricker och äter. 

    Tårtan är helt underbar, med regnsbågsfärgat innre precis som vi drömt om! Alla barn blir som galna! "Mamma mamma, det är LILA också min favorit färg!"
    "Och rött! Min favoritfärg" 

    Jag är så glad att alla barn är där, de springer runt på gräsmattan och plockar blommor till mig och Madde. Alla så fina och glada!

    Klockan blir 18.00 och jag inser att DJn inte kommit? Han skulle varit där 30 minuter tidigare och jag har inget nr. Ny panik, ingen täckning! Får promenera en bra bit med lånad telefon för att logga in på nätet, in på hans hemsida och sen ringa. Allt är så bökigt i den stora klänningen!  
    DJn är panikslagen, haha. Han har ingen adress!!! Men är på väg ändå då han anade att jag sagt nått om Näsviken.

    Så blev det mer fotografier, fotografen tar under dagen och kvällen nästan 2000 foton! Och vackra som tusan var alla hon visade på platts. DJn sätter igång och alla dansar som galna. Speciellt barnen som hoppas och skuttar.

    Allt blev så perfekt. Ingen blev sådär dräggfull. Alla trivdes med alla. På slutet av kvällen är det lite svårt att samordna hur folk ska ta sig hem men vi gör en olaglig nödlösning och klämmer in nästan hela gänget som är kvar i en husbil och rullar ner mot stan i illfart! Vi är sena för hotell-reseptionen stänger kl 12. Men de håller öppet längre för oss :)

    Jag och Madde tar in på hotel, världens bästa personal hade de nog! På rummet var det rosenblad på sängen, det fanns champange och choklad och allt var så vackert och fint. Vi somnade som två döda och vaknade till frukostvagn på rummet.

    Det blev den bästa dagen i mitt liv! Vår bästa dag någonsin. Och nu är vi gifta och lyckliga. Och trotts att vi planerade dåligt och allt blev kaos och panik ångrar jag inget.  Folk skrattar hysteriskt när vi berättar om alla missöden som var långt fler än de jag skriver om här. Det är licksom vi det där - stressade och panikslagna - allt i sista sekund.

    Vill avsluta med att tippsa om de som gjorde dagen underbar för oss:

    Tewes konditori i Hudiksvall/Söderhamn som var de ända som vågade åta sig den krångliga tårtan.
    Marias Lunchbox i Näsviken/Hudiksvall som trotts att hon var fullbokad den helgen lyckades catra vårt bröllop och som hade underbar mat!
    Sound for All - DJn Alex som blev älskad av ALLA för sin härliga musik, ljussättning och sin otrolig charm! Tillochmed alla gaytjejer blev lite kära i denna kille ;)
    Bussgods - i alla fall mannen som gjorde allt för att få upp vår alkohol den omöjliga sträckan Göteborg - Hudiksvall och lyckades! Du är bäst!
    Gimlins i Gävle som lykades fixa våra klänningar och som var helt underbara. Ett speciellt tack ska de ha som trotts att vi kom, två tjejer och jag i keps och baggy-jeans behandlade oss som prinsessor utan fördommar eller undrande blickar! Det var underbart att känna sig precis som alla andra hos er!



    Foto knäppt med an gammal analog kamera (ni vet sån där fotografen får ha en duk över huvudet) 


    "Walking down the aisle"


    Första kyssen som fru och fru


    "Vi hade i alla fall tur med vädret"


    Ringarna


    Regnbågstårtan


    Utsikten
  • Svar på tråden Då var man gift! Berättelsen och foton <3
  • JNT

    Oj, oj,oj... Hoppas verkligen inte min dag blir så stressig, jag skulle brytit ihop!! Men tur att det blev bra ändå, och vackra var ni båda två. Häftigt med regnbågstårtan!! Stort grattis och lycka till!! :)

  • sofi 88

    Haha, så fel det kan bli men vad härligt att ni ändå fick en sån fantastisk dag och fina bilder, de som du visat än så länge :) Det kan ju faktiskt vara allt strul som gör det till ett lyckat bröllop!

  • niamh

    Åh, så fina ni var! Och tårtan, mums! Inlägget var verkligen härligt att läsa, jag ömsom skrattade åt allt knasigt, ömsom grät (som en annan lipsill) åt all kärlek! Jättegrattis!

  • Aleta

    Grattis, grattis, GRATTIS!!!Skål{#emotions_dlg.flower}HjärtaSolig
    Nog fick jag en tår i ögat när jag läste alltid! Jag har ju hängt med här ett tag och läst om allt som du har råkat ut för och jag är så glad att ni fick en underbar dag - trots allt strul (men ni verkar kunna lösa det mesta)!

    Ni är sååååå vackra båda två och vilken underbar plats ni var på!
    Stor kram! 

  • JustMeAndMyLove

    Tack allihopa för de fina orden!
    Och tack Aleta, du har nog läst det mesta som hänt oss under åren!
    Jag trodde aldrig den här dagen skulle bli av om jag ska vara ärlig, pengarna räckte ju aldrig, saker hände, vi har flyttat hit och dit.
    Men nu när dagen väl blev av blev den den bästa tänkbara! <3 

  • Future Mrs S

    Åhh herregud  jag har ingen stresstolerans alls, jag hade lagt mig ner och gråtit på marken :D ett under att no lyckades få en så bra dag och så fina ni var!!!!!!:D
    Världens största grattis till er båda!! :D

    Och jag måste fråga vad ni hade för smaker i tårtan? har själv funderat på en rengbångstårta men vet inte vad man ska ha för smaker som inte är färgade liksom, vitchoklad? citron? vanilj?
    och just det JÄTTEFINA ringar! 

  • JustMeAndMyLove
    Future Mrs S skrev 2011-09-10 18:12:10 följande:
    Åhh herregud  jag har ingen stresstolerans alls, jag hade lagt mig ner och gråtit på marken :D ett under att no lyckades få en så bra dag och så fina ni var!!!!!!:D
    Världens största grattis till er båda!! :D

    Och jag måste fråga vad ni hade för smaker i tårtan? har själv funderat på en rengbångstårta men vet inte vad man ska ha för smaker som inte är färgade liksom, vitchoklad? citron? vanilj?
    och just det JÄTTEFINA ringar! 
    Tack, haha! Vi var på vippen ibland att bägge två bara lägga oss ner och gråta :P
    Men det gick och vi har en fantasisk familj bägge två!

    Tårtan fick vi välja vitchoklad-mousse eller vaniljenmousse. Vi testade bägge men plötsligt insåg min syster att vitchoklad smakade svamp så då blev det vanilj :P Den var jättegod! Den kostade liiite mer pga av allt färgande av tårtbottnar men det var det värt! Blev mycket över :O Vi åt tårta i 3 dagar hemma, hahaha.
     
  • Marys

    Underbart !!Hjärta Om ni klarade av dom galna dagarna runt erat bröllop, så klarar ni nog av en hel del i ert äktenskap !!!! Cool Vackra brudar Solig

    Önskar lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Pinkgrape

    Åh, grattis så mycket :D Kan bara instämma i vad övriga skrivit här ovan. Så vacka ni var också :) Jag önskar er all lycka i framtiden!


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Sara 120707

    Vilket underbart inlägg!! Låter som en fantastisk dag och era foton var jättevackra!


    Grattis till giftemålet! Önskar er all lycka som fru och fru =)!!

Svar på tråden Då var man gift! Berättelsen och foton <3