• Anonym (Sanna)

Gravid 20 år och känner inte pappan

Gud snälla hjälp mig! Jag var utomlands, hade lite "kul", och nu e jag tydligen gravid. Min mens är sen 3 dagar, jag har haft mensvärk nu i några dagar, bröstvårtorna är ömma. Jag ska testa mig imorgon och se om jag plussar. Nu till problemet,  jag känner inte pappan , vet var han heter var han bor och hans facebook. Så vi kommer aldrig bli ett par om jag beslutar mej för att behållla barnet. 
    Min mamma fick bara mej när hon va 22, sedan dess har hon inte kunnat bli gravid. Hon har försökt med provrörsbefruktning vilket inte heller funkade. Detta har skrämmt mig och därför vill jag helt inte göra abort, jag har jobbat med aborter ochså och fått ta hand om alla foster på sjukhuset , det har väl också gjort att jag  helst vill undvika abort.  Hela situationen är krånglig, jag har ett år kvar av min högskoleutbildning och det skulle krocka där med om jag behåller det.  Är jag dum söm ens överväger det? Jag vet inte vad jag ska göra, har inte berättat detta för någon för att jag skämms, men ett barn är ett barn jag vet att jag inte hade ångrat mej om jag behöll det.

• Svar på tråden Gravid 20 år och känner inte pappan
  • TheD

Jag tor du svarade dig själv Glad

Det där kan bara du avgöra. Visst "vi" här inne kan vara bollplank men det är ändå inte detsamma för vi känner inte dig, vet inte vem du är osv... Det är ett mycket personligt beslut och problem om jag får använda det ordet.

Jag har gjort abort och det var helt rätt beslut. Men så var det hur jag och min make eller då pojkvän tyckte/kände. Skulle jag bli gravid nu så har jag jobbiga 9 månader framför mig Flört

Hur känner du att uppfostra barnet på egen hand?
    Hur gräna vill du att ditt barn ska ha en pappa?
    Och sen är det då utbildningen... För ensam blir det nog svårt att ta studieuppehåll så länge som det kommer krävas just för att barnet måste ju växa något år innan du kan hoppa tillbaka till skolvärlden. Men jag kanske har fel...?

Lyssna på dig själv och ta hand om dig!

• Anonym (Sanna)

Det var nog rätt beslut då för dig och din man.  Vill du ha barn nu då?
    Det känns okej att uppfostra barnet ensam, jag har en mamma som skulle hjälpt mig igenom det också.  Jag vill att pappan ska ha konstakt med barnet men vill uppfostra det på egen hand. För han har redan ett barn med en annan tjej och dom är skilda hon blev gravid på samma sätt som jag om jag nu är gravid.

Men självklart vill jag ha en pappa till barnet, men någon annan det  är det som gör att jag tvivlar. Är rädd att ingen vill ha mig sen när jag redan har ett barn. Skolan fixar sig nog kommer bara missa några månader av skolan och det kanske jag kan lösa på något sätt så det är egentligen det minsta problemet..

Har varit och köpt gravtest nu, så ska smyga snart till toaletten och kolla. Ber till gud att det visar negativt  och att mensen bara är sen :(
    Önska mig lycka till

• Anonym (Lisa)

Måste inte mensen vara minst en vecka sen innan man gör ett gravtest?

• Bettina
    Anonym (Lisa) skrev 2011-09-09 17:16:15 följande:
    Nej, man kan göra testet ett par dar innan beräknad mens
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2011-09-09 17:16:15 följande:
    Nej, det finns tester som kan visa att man är gravid, flera dagar före beräknad mens. From bm-dag, är det många tester som är väldigt säkra nuförtiden. 

Till ts, jag tror att du skulle behöva sätta dig in i hur mycket ett barn förändrar livet, innan du fattar beslut.  Det är mer än då kanske tror, som förändras. Det är inte alls säkert att du kan fullfölja dina studier, tex. Är det ok med dig att du inte kan det, om det skulle bli så? Det behöver du veta säkert, innan. Annars kommer du bli väldigt bitter mot ditt barn. 
  • Vi2alltid

Det är klart att många tankar dyker upp i huvudet, men lugna dig med problemen innan du har testat dig ändå tycker jag. Tre dagar är ju inte mycket! Är din mens så på dagen exakt i övrigt?

Naturligtvis ångrar man nog sällan om man föder ett barn trots omständigheterna. Men det kan bli tufft så det är bäst att förbereda sig på allt vad det innebär - inte bara att få ihop allt praktiskt utan även den mentala biten. Dessutom kommer barnet en dag fråga var dens pappa är, och sådana saker som kan bli jobbiga. Men om du bestämmer dig för att klara det så klarar du det!

Lycka till nu! Stor kram!

• Bettina
    Anonym skrev 2011-09-09 17:22:35 följande:
    Nej, det finns tester som kan visa att man är gravid, flera dagar före beräknad mens. From bm-dag, är det många tester som är väldigt säkra nuförtiden. 

Till ts, jag tror att du skulle behöva sätta dig in i hur mycket ett barn förändrar livet, innan du fattar beslut.  Det är mer än då kanske tror, som förändras. Det är inte alls säkert att du kan fullfölja dina studier, tex. Är det ok med dig att du inte kan det, om det skulle bli så? Det behöver du veta säkert, innan. Annars kommer du bli väldigt bitter mot ditt barn. 
    Klart man kan fullfölja sina studier om hon får hjälp. Kanske kan plugga på distans eller så kan mormor ställa upp.
    Annars kan man ta ett studieuppehåll och fortsätta sen. Tror ABSOLUT inte hon skulle bli bitter på sitt barn. Själv studerar jag med 8 barn
  • Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2011-09-09 17:22:35 följande:
    Ok, saker har ändrats sen jag var ung... Tyst

I övrigt håller jag med de andra som kommenterat. Det är bara du som kan avgöra vad som är rätt beslut för just dig. OM det visar sig att du är gravid och inte bara lite sen, så gå och prata med någon på ungdomsmottagningen, studenthälsan eller så, så att du verkligen kan tänka igenom alla tänkbara konsekvenser av vardera alternativet.
  • TheD
    Anonym (Sanna) skrev 2011-09-09 17:13:08 följande:
    Det var nog rätt beslut då för dig och din man.  Vill du ha barn nu då?
    Det känns okej att uppfostra barnet ensam, jag har en mamma som skulle hjälpt mig igenom det också.  Jag vill att pappan ska ha konstakt med barnet men vill uppfostra det på egen hand. För han har redan ett barn med en annan tjej och dom är skilda hon blev gravid på samma sätt som jag om jag nu är gravid.

Men självklart vill jag ha en pappa till barnet, men någon annan det  är det som gör att jag tvivlar. Är rädd att ingen vill ha mig sen när jag redan har ett barn. Skolan fixar sig nog kommer bara missa några månader av skolan och det kanske jag kan lösa på något sätt så det är egentligen det minsta problemet..

Har varit och köpt gravtest nu, så ska smyga snart till toaletten och kolla. Ber till gud att det visar negativt  och att mensen bara är sen :(
    Önska mig lycka till
    Ja det vill jag :) Men om vi får som vi vill blir det födsel till sommaren 2014 eftersom jag hoppas på studier ett år från start nästa höst.
  • durrasflikka

Först och främst så ta det lugnt tills du får ett + eller -.

Jag gjorde ett grav.test (Clearblue) 2 dagar efter min mens skulle kommit och fick ett +. Jag gjorde 2 tester då det inte var morgon urin och fick + även dagen efter. Fick sedan höra av min barnmorska att ett + är alltid ett +. Här sitter jag nu med en sovande 9 månaders pojke i famnen. =)

• Anonym

Jag tror att ts fick ett negativt resultat på gravtestet, annars hade hon väl skrivit och berättat? Förutsatt att det nu var en seriös tråd redan från början?

Svar på tråden Gravid 20 år och känner inte pappan