• Jeanee­ttes
    Äldre 8 Sep 14:03
    6766 visningar
    37 svar
    37
    6766

    Köpa tärnklänning eller inte?

    Min syster som ska vara min tärna är student och har inte råd att köpa dyra klänningar men hon föll för denna vilket även jag tycker är en underbar tärnklänning och exakt i dom färger jag vill ha.


    Min fråga är nu, vad skulle ni ha gjort? Skulle ni köpa den åt henne? köpa någon annan? Alla tips är välkommna!


    (Klänningen kostar 3000 kr)


  • Svar på tråden Köpa tärnklänning eller inte?
  • AnnL
    Äldre 8 Sep 15:51
    #1

    Beror på vad ni har för budget tycker jag. Själv ger jag mina två tärnor 1000:- var som dom får hyra/köpa klänning för, eller göra hår/smink vad dom vill. En av dem har inte så mkt pengar och jag vill ge henne ett litet bidrag :)

    Gör precis som ni känner för, inget är rätt eller fel :)

  • Pinkgr­ape
    Äldre 8 Sep 15:57
    #2

    Har du/ni råd och du vill göra det för henne, så köp den. Jag tycker dock inte att du ska känna dig tvingad att göra det, för det är inte heller något fel med att inte köpa den. Personligen hade jag aldrig haft råd med det och spenderade inte ens så mkt pengar på min brudklänning. Jag köpte dock tärnornas klänningar, med de kostade ca 350kr/st inklusive frakt.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • fruhga­n
    Äldre 8 Sep 16:08
    #3

    Vi betalade halva klänningen åt min tärna. Vi har samma smak och hon valde precis den färgen som jag önskat att hon skulle ha men vi tyckte att den var lite dyr för henne att köpa så vi betalade halva klänningen.
    Jag hade egentligen inga krav förutom att hon skulle känna sig fin i sin klänning, hon fick ha på sig vad hon ville. Jag kände som så att hon skulle känna sig riktigt fin och om det betyder att hon tar en klänning hon redan har så är det helt ok men om hon vill köpa en ny klänning och den är blå så blir det en bonus.
    Nu blev det en extremt bra bonus då hon ville köpa en ny klänning och den hon ville ha var i exakt rätt färg och precis den nyans som jag hade önskat. Jag tycker det är skillnad på att kräva att tärnan ska ha en viss klänning och/eller en viss färg och att önska/hoppas att tärnan ska vilja köpa en viss klänning i en viss färg. Jag hade tur som hade en tärna som ville ha den klänningen som jag önskade att hon skulle vilja ha.

    Om ni vill att tärnan ska ha en viss klänning och/eller klänning i en viss färg så kanske ni kan köpa den? Eller betala halva? Eller hitta en i samma färg fast billigare?

  • SnartF­ruSir
    Äldre 8 Sep 16:28
    #4

    Jag köpte mina tärnors klänningar på e-bay. Vi hittade en modell och en färg som vi enades om och sedan måttbeställde vi klänningarna.

    Innan var vi runt och kollade i jättemånga butiker men jag kände att vi inte riktigt hade råd (eller jättemycket lust) att lägga 3-4000 kr/klänning. Dessutom hade tärnorna två helt olika kroppstyper och det var svårt att hitta något som passade båda. 

    Den ena tärnan var min syster på 13 år så att hon inte hade ekonomi, det förstår jag (även om min mamma erbjöd sig att betala hennes). Den andra tärnan skulle varit min mans syster, men det blev slutligen min bästa kompis som blev det. Så hennes klänning sydde vi ut två veckor innan bröllopet men jag blev hur nöjd som helst.

    Så mitt tips är att kolla e-bay helt enkelt:) Det finns massor med klännigar i den designen och färg kan man oftast bestämma själv, efter en färgkarta.

    Slänger in en bild på tärnorna också :) Lite ser man ju!


  • Äldre 8 Sep 16:31
    #5

    Om det där är den "perfekta" klänningen för er båda och ni har utrymme i budgeten så visst - köp den åt henne.

    Men annars kanske ni kan hitta en billigare variant och dela kostnaden, eller om du betalar hela om den är billigare... Tja det finns väl inga rätt eller fel egentligen.

    Det jag känner när det gäller klänningar är att man kan inte tvinga någon att bekosta något själv om man har väldigt specifika önskemål som brud.
    På samma sätt som att tärnorna inte kan ställa kravet att bruden ska betala en dyr klänning som dom hittat...

    Om hon väldigt väldigt gärna vill ha den klänningen och ni inte har råd att köpa den till henne så tycker jag att ni kan erbjuda er att betala så mycket ni kan (er smärtgräns ekonomiskt sett alltså) och sen är det upp till henne om hon vill betala resten eller "tigga ihop" pengar av föräldrar eller så... Säg ärligt då att vi har bara råd att köpa en klänning för max X-kronor åt dig. Men du får ta dom pengarna och lägga på denna om du vill, annars letar vi vidare efter någon vi har råd med...

    Jag hade väldigt specifika krav på mina tärnors klädsel och utseende under dagen.
    Men jag erbjöd mig att betala 500:- eftersom dom skulle sy klänningarna själva. och att dom hade kunnat köpa allt tyg dom behövde för 500:- om dom valt billigare tyger. Men dom tackade nej. Dom ville betala själva.
    Så då köpte jag istället fina halsband åt dom + örhängen åt "huvudtärnan" eller vad man ska säga...
    Och så fick dom bli sminkade av ett proffs. 

  • Gamila
    Äldre 8 Sep 16:49
    #6

    www.ebay.com/itm/Mini-Pink-dress-Cocktail-dress-UK-SIZE6-8-10-12-/180716828155&hash=item2a138ff5fb

    där kostar den inte 3000 kronor :)

  • Jeanee­ttes
    Äldre 8 Sep 17:41
    #7
    Gamila skrev 2011-09-08 16:49:06 följande:
    www.ebay.com/itm/Mini-Pink-dress-Cocktail-dre...

    där kostar den inte 3000 kronor :)

     


    Guuuud vad gulligt!!! jag är så dålig på mått om hon är en 34 vad är det för storlek jag ska beställa då?


     

  • Jeanee­ttes
    Äldre 8 Sep 17:44
    #8

    Jag är jätte dålig på ebay hur gör jag för beställa hem den?

  • Gamila
    Äldre 8 Sep 19:00
    #9

    www.ebay.com/itm/Mini-Pink-dress-Cocktail-dress-UK-SIZE6-8-10-12-/180693846131&hash=item2a12314873

    Där är den rätta länken, jag posta visst en auktion som redan var slut.
    Men den kostar ju typ 400 kronor!

    6= 34
    8= 36
    10= 38
    12=40

    Läs igenom hur hela köpet går till och sen trycker du på buy it now och sen får du väl regristrera dig om du inte har nått konto och sen skulle du skriva till dom och berätta vilken storlek efter du har betalat.

  • Jeanee­ttes
    Äldre 8 Sep 21:02
    #10
    Gamila skrev 2011-09-08 19:00:46 följande:
    www.ebay.com/itm/Mini-Pink-dress-Cocktail-dre...

    Där är den rätta länken, jag posta visst en auktion som redan var slut.
    Men den kostar ju typ 400 kronor!

    6= 34
    8= 36
    10= 38
    12=40

    Läs igenom hur hela köpet går till och sen trycker du på buy it now och sen får du väl regristrera dig om du inte har nått konto och sen skulle du skriva till dom och berätta vilken storlek efter du har betalat.

     


    Hej!


    Jag hittade den och köpte hem den :) har ni någon erfarenhet av ebay, hur kan det vara så billigt? och hur lång tid tar det? någon som blivit lurad?

Svar på tråden Köpa tärnklänning eller inte?