• Anonym (snorfri)

Kanske larvigt. Men äckligt. Vad gör man??

För 2 år sedan träffade jag världens bästa man. Jag älskar honom oändligt och han älskar mig lika mycket. Vi har det jätte bra tillsammans och har precis köpt en lägenhet tillsammans som vi ska flytta in i nästa månad.

För ungefär 1 år sedan flyttade vi ihop och det var då jag på riktigt upptäckte det: han petar sig i näsan hela tiden!! Jag tycker att det är jätte äckligt, men har aldrig sagt något till honom om det mer än någon liten kommentar som till exempel "hittar du något därinne" och så har jag skrattat lite. Vi har det verkligen jätte bra ihop och har aldrig några bråk eller skäller på varann så jag vill inte säga något som kan göra honom ledsen eller sur och orsaka bråk heller. Och så är det ju hemskt pinsamt att säga det till en vuxen man "jag tycker att det är äckligt så kan du sluta?". Nej det kan jag inte göra.

Jag älskar honom så mycket och han är helt perfekt för övrigt men jag tycker det här är så snuskigt!! Oftast snärtar han i väg snorbusarna men jag har nu fått för mig att han kanske stoppar dem i munnen när jag inte är i samma rum och ser honom. Usch!! Jätte äcklig tanke och jag vill ju inte att detta ska förstöra för oss men jag kan ibland komma på mig själv att inte vilja kyssa honom för att jag tror att han har ätit snor.

Hur skulle ni ha löst detta? Eller är jag bara larvig?? Jag vill inte vara syrlig eller göra något som sårar honom men samtidigt tycker jag att det är ohyffsat och äckligt. Jag vill verkligen ha era förslag eller om det kanske finns någon som varit i samma skor och hur ni då löst det?

Lite tabu det här.

• Svar på tråden Kanske larvigt. Men äckligt. Vad gör man??
  • Anonym

Jag tror att vi alla har något som vi gör, som omgivningen reagerar på. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, men frågan är om du kan tänka dig att lägga fokus på annat istället? Peta näsan, äta snorkråkor eller öronvax, rapa, fisa, tugga med öppen mun, dra upp snoret i näsan ist för att snyta sig, nysa eller hosta rakt ut i iuften, ta disktrasan och torka på golvet,sedan bordet och därefter barnets mun. Inte byta underkläder varje dag, inte tvätta händerna när man varit på toaletten, kräkas och inte borsta tänder efteråt, klippa tånaglar och lägga dem på soffbordet., skita ner toaletten bokstavligt talat, och inte skura ur den med toaborsten, pinka utanför toaletten...det finns många saker som är naturligt för en men vidrigt för någon annan. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-08 09:29:49 följande:
    Jag tror att vi alla har något som vi gör, som omgivningen reagerar på. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, men frågan är om du kan tänka dig att lägga fokus på annat istället? Peta näsan, äta snorkråkor eller öronvax, rapa, fisa, tugga med öppen mun, dra upp snoret i näsan ist för att snyta sig, nysa eller hosta rakt ut i iuften, ta disktrasan och torka på golvet,sedan bordet och därefter barnets mun. Inte byta underkläder varje dag, inte tvätta händerna när man varit på toaletten, kräkas och inte borsta tänder efteråt, klippa tånaglar och lägga dem på soffbordet., skita ner toaletten bokstavligt talat, och inte skura ur den med toaborsten, pinka utanför toaletten...det finns många saker som är naturligt för en men vidrigt för någon annan. 
    Haha min man gör allt det där, till och från. Ja, förutom det med trasan, bordet och barnet. Jag älskar honom ändå :)
  • Anonym (snorfri)

Men det är ju just det. Jag älskar ju honom innerligt ändå och trots allt.

De andra egenskaperna som du radade upp är inga problem med. Och det är därför jag kände att jag kanske är överkänslig med den här lilla punkten. :)

• förlovadflicka
    Anonym skrev 2011-09-08 09:29:49 följande:

Men fy vad äckligt, vissa saker kanske man inte kan rå för men lite vett kan man väl ha? :P

Jag hade tagit upp det försiktigt och sagt att du inte gillar det bara, tycker inte att det är en så stor grej, han kanske kan tycka att det är lite pinsamt, men det låter konstigt att du tror att han blir arg för det om ni aldrig bråkar annars, det är inte en så stor grej...

• Berlan

Jag btror nog att du får ha överseende med det faktiskt. Jag tycker till exempel att det äckligaste som finns är att folk snyter sig, men jag kan inte föbjuda andra från att göra det ändå.

• Aleta

Om det var jag skulle jag sätta mig ner och diskutera igenom hur man är och fungerar i förhållandet.
    Det finns alltid saker som man kan reta sig på, men ju längre man låter dem pågå, desto mer infekterade blir de.

Om du stör dig på detta i flera år, men inget säger så komemr det säkert att komma en dag när ni bråkar och allt är botten när du råkar säga hur äcklig han är. I och med att detta då har pågått i åratal så inser han att du har tyckt att han varit äcklig i flera år. Alltså blir det hela mycket mer sårande än om ni har rett ut det tidigare.

Jag och min man har en jättebra överenskommelse. Om men ser att den andre gör eller säger något man ogillar så är det ens eget ansvar att så fort som möjligt ta upp det till diskussion. Om man tiger så har man godkännt beteendet och får aldrig mer säga något.

Detta gör att vi båda känner oss oerhört avslappnade tillsammans. Vi litar båda på att vi kan vara oss själva och om den andra blir stött får vi veta det omedelbart. (Det händer i princip aldrig kan jag tillägga.)

Det ni kan göra är alltså att prata om olika saker i allmänhet, är det OK att tugga med öppen mun osv. Är det OK att driva med varandra inför andra (något som är oerhört vanligt och lite beklämmande tycker jag). I detta samtal tar du även upp näspetandet och hur viktigt det känns för dig att han slutar. Kanske finns det något han vill att du inte gör också? 

• KirsiLaa

Nej, överkänslig är du inte, men du ska definitivt ta upp detta med honom. Det ska ju inte kännas pinsamt och besvärligt, du bör ju ha förtroende för honom och kunna berätta om dina "innersta mörka tankar" för honom, däribland saker du stör dig på. 

Eftersom du tycker att det är äckligt, så ska du ju inte acceptera det heller. Han får ju vackert gå in på toaletten och peta sig i näsan och sedan torka vad han nu hittar på papper och tvätta händerna efter sig.

Jag tycker att fötter är jätteäckliga och jag blir jättesur på min blivande om han sätter upp benet på knät med foten emot mig när vi sitter på soffan t.ex. JAg får hela tiden påminna honom om att låta bli det.
    På senare tid har jag dessutom upptäckt att han tycker om att sitta på sängkanten på kvällarna på peta runt på sina fötter. Sen vill han komma och röra mig med de där händerna! :| *ryser* Oh noes! Vill han röra mig sedan så är det bara att tvätta händerna först.  

• Madreh73

Har en näspetare jag med, och en hel del på listan som Anonym nr 1 skrev. Glad

Men kan ju villigt erkänna att även jag petar näsan ibland......och jag har en anann "last" och det är att jag harklar mig rätt ofta, får slem i halsen som fastnar och det MÅSTE jag ha bort annars får jag ingen luft. Det är nåt kroniskt och jag har fått kortisonspray för det. MEN det låter äckligt och det ser ju inte så fräscht ut när jag spottar ut det i handfatet (som jag alltild sköljer undan). Och så sitter jag och klira mig i huvudet och river loss små flagor och det är ju så skönt....men kan nog anses vara lite irriterande eller äckligt.
    Men som sagt alla är ju olika och ingen är perfekt!Flört

Men visst att peta näsan bland folk gör inte jag och det tycker jag är en aning äckligt. Som när man möter andra bilister och dom har halva fingret uppe i näsan.......Skrikandes vilket är vanligt har jag sett!

• Chicita

Många såna där saker gör man helt automatiskt.
    Det är en så stor del av en själv att man inte ens tänker på det...

Om det stör dig verkligt så kan du säga lite försiktigt till honom nästa gång du ser honom peta näsan att - vet du, jag tycker inte att det där är fräscht. Jag förstår att det känns som om du behöver peta bort nåt, men kan du inte göra det när inte jag ser?
    Om du gör honom medveten på det så kan det hända att han börjar tänka på när han petar sig i näsan, och sen blir det en positiv spiral som också hjälper honom att komma ut ur det där.

Jag har en piercing i näsan. Och ibland så kan "kroken" på insidan kännas som om den har vridit sig, så jag måste peta till det. Och jag vet att det kan se ut som om jag står och petar näsan då. Så det gäller att jag tänker mig för och inte bara sätter upp fingrarna mot näsan och pillar på smycket Flört 

• Charmina

Jag förstår inte varför vi i Sverige är så jävla rädda att såra folk. Eller att allt man säger är man rädd att det skall tolkas som elakt.

Han är din man! Du ska kunna säga till honom att du tycker det är lite äckligt när han gräver i näsan framför dig utan att vara rädd att du sårar honom. Blir han sårad så är han ju extremt lättsårad!

Tycker inte man ska göra så stor affär av det och bara vara ärlig och inte tänka för mycket på hur någon tolkar din ärlighet.

Lycka till :)

Svar på tråden Kanske larvigt. Men äckligt. Vad gör man??