• Anonym (sömnlös)

Jag väcks 1-3ggr/natt av hans snarkningar - vad ska vi göra?

Kanske låter som ett fånigt problem men jag tycker att det är jättejobbigt att vakna flera gånger per natt av att min nyblivne sambo snarkar som ett sågverk. Har vetat om en längre tid att han snarkar men vi har trott att det främst är efter att han druckit alkohol. De gånger han druckit brukar vi sova i olika rum.

Nu har jag dock insett att han snarkar även nykter. Inte varje natt, men flera gånger i veckan. Vet inte exakt vad som orskar det förutom att det oftast sker när han hamnar på rygg. Kan det även bero på madrassen, typ hur hård/mjuk den är?

Min kille är rätt känslig och har flera gånger blivit sårad och ledsen när jag väckt honom för att be honom rulla över på sidan (när han hamnat på rygg), så det har jag definitivt slutat med. Jag förstår ju att det blir svårt för honom att somna om igen när han ligger och tänker på att inte hamna på rygg igen.

Jag har försökt att använda öronproppar men tycker det är så obehagligt - är det verkligen en vanesak?? Finns det någon som har bra tips på vad jag/vi ska göra? Han har även testat nån sorts plåster över näsryggen, men det funkade inte heller. Vi vill inte behöva sova i olika rum, men det är jättejobbigt att vakna flera gånger per natt. Jag är ovanligt lättväckt, så det kan ju bero på det också...

Vore så tacksam för lite tips eller idéer.

• Svar på tråden Jag väcks 1-3ggr/natt av hans snarkningar - vad ska vi göra?
  • Kattpoet

Gå till en doktor, ja det kan vara fel på hans näsa eller  svalg som gör att han snarkar och de kan ge er rätt hjälp.

• izredam

Min sambo snarkar också, men jag har två fördelar jämfört med dig. Jag är inte speciellt lättväckt och sambon vaknar inte av att jag puttar på honom när han snarkar, han bara vänder sig om och fortsätter sova.

Vad jag dock tycker att ni kan prova är att ev. lägga en kudde bakom ryggen på honom - det har jag gjort tidigare när jag har behövt ligga på sidan (av olika anledningar) och det brukar hjälpa rätt bra. Och det är ju ingen större grej att prova heller :)

• Anonym

Vi la kuddar under brosan rygg, det hjälpte inte alls. Efter mycket om och men fick vi honom till doktron och det visade sig att hans  näsa täpptes till varje gång han hamnade på rygg så han höll på att kväva sig själv, nu efter en minal operation är han helt snarkfri.

• Nikkita

Min sambo snarkade oxå mkt tidigare. Har ni provat spray som går att köpa på apoteket? Det fungerade inte på min sambo men kanske fungerar på vissa beronde på varför han snarkar. Min sambo har slutat snarka nästan helt efter att gått ner 12 kg. Så är din sambo möjligtvis överviktig kan det bero på detta! 
    Om ni vill testa med kuddar så lägg inte kudden under ryggen på honom, utan lägg den så att han inte kan rulla över på rygg från sidan, eftersom det är då han snarkar...

Hoppas att något tips hjälper, annars är det nog bra att gå till läkare och kolla upp om det är något som kan åtgärdas Glad 

• Silketuss

Han bör inte skämmas över att han snarkar, man rår ju inte för det. Det finns massor som man kan göra själv, men det finns också massor som en läkare kan hjälpa till med. Bland det enklaste är faktiskt att försöka sova på sidan eller magen, istället för på ryggen, så izredams tips är ett bra tips. Kattpoets är också bra, eftersom det kan bero på hur din killes anatomi i näsa-hals-svalg ser ut. Det finns nässpray, bettskenor, tom en "grej" som man stoppar in i näsan för att spärra upp näsborrarna(!) och annat att testa. För din del kan du ju testa att använda öronproppar, men jag förstår att du tycker att de är obehagliga. Jag kan inte använda dem eftersom de stänger inne min tinnitus.

Vi har en cd-spelare vid min sida av sängen. Den spelar musik på låg volym för att "maskera" hans snarkningar, en teknik som man använder även vid tinnitus, för övrigt. Det gör att det blir lite lättare för mig att somna, men oftast ligger jag vaken åtminstone ett par timmar varje kväll, innan jag somnar. Försöker putta på honom innan han snarkar för högt, för annars väcker han vårt yngsta barn med snarkningarna... 

Det dumma är, att en kompis till mig, berättade att hon brukade snarka tidigare, men så testade hon en annan slags antidepressiva, och då slutade hon snarka, direkt. Tyvärr kan man nog inte gå till läkaren och be att få det utskriver, just mot snarkning, men tänk vilken lockande tanke ändå...

Vi väntar på att blivande ännu en gång ska få komma till sjukhuset för den sista utredningen, eftersom det slarvades sist. Men usch, det har tagit oss nästan sju år att komma dit, med en massa väntetider mellan varje anhalt. Tröstlöst!!! En läkare föreslog en tennisboll bak i pyjamasbyxorna, vet inte om det kan funka för någon annan, men det är inget som funkade för oss. Hittills har allt vi testat varit fruktlöst, nu känns det som att vi sätter allt hopp till denna sista utredning, eftersom jag inte riktigt kan förlika mig med tanken på att det ska vara så här resten av livet. Då får jag nog ändå ta till sömnmedel i perioder så att jag orkar med. Att inte få sova ordentligt om nätterna, det klarar man av i perioder, men inte i längden. Frågan är väl om det är mer etiskt rätt att jag tar sömntabletter mot hans snarkningar, än att han tar antidepp mot dem?

• Aniara4

Håller med om att en riktig snarkutredning är en bra början!

Om han bara snarkar när han sover på rygg kan han, om han inte har alltför mycket besvärande manlig stolthet, testa att sova med en bakochframvänd bh med tennisbollar i, alltså så att bollarna är på ryggen.

Själv slutade jag snarka på ett par veckor när jag slutade äta kolhydrater, alltså innan jag gick ner särskilt mycket i vikt. Tack och lov, säger jag, för det var inte bra för vårt förhållande! Nu om jag någon gång gör avsteg och börjar äta kolhydrater igen så ber mannen mig att sluta efter ett par dagar, för jag börjar direkt snarka igen!

• AnnaKari

Vi köpte ny madrass. zomna, ungefär som tempur men billigare. Sen ska man inte enligt nya forskningsrapporter inte väcka den som snarkar. Övervikt på 5 kg kan göra skillnad.

• maj bruden

Min man har varit hos läkaren,opererat hit o dit,plåster,spray osv.Ingen chans! jag har haft öronproppar men när han snarkat så högt så hjälper inte ens dubbla proppar.Idag sover vi i var sitt rum,jag har proppar fortfarande(man blir lätt beroende)eftersom jag hör honom snarka genom sovrumsvägen!!Åt andra sidan då kan jag inte rekomendera skilda sovrum eftersom sexlivet försvinner sakta men säkert.

• Anonym (sömnlös)

Tack för alla svar! Verkligen bra tips och idéer ni har kommit med, och vad skönt (?) att höra att det finns fler med samma problem. Jag undrar om det kan ha med vikt att göra, han är inte överviktig men skulle vilja bli av med 5-10 extrakilo. För ett halvår sen var han lättare och jag minns inte att han snarkade lika mycket, men då bodde vi inte heller ihop så jag vet inte. Det bästa är nog om vi går till doktorn och kollar upp näsa+svalg, så får vi se vad vi gör åt saken sedan.

Aniara4:

Det är intressant det du skriver om kolhydrater, ska kolla upp det!

Silketuss:

Åh stackare, det låter inte alls kul och jag hoppas att ni hittar en bättre lösning snart. Ni har inte fått reda på om operation skulle hjälpa i ert fall? Och du, det där med antidepressiva låter väldigt intressant. Min kille äter antidepressiv medicin sen ca ett halvår tillbaka (han gjorde det även för ett par år sen) och mår mycket bättre av det. Undrar nu efter ditt inlägg om ökad snarkning kan vara en biverkan av just de tabletter han tar, inte tänkt på det tidigare. Ska kollas upp.

Tack igen allihop!

• SnuttisSessan

Var själv hos öron näsa hals i dag. De ska registrera min sömn en natt eftersom jag har andningsuppehåll har din blivande det ?

Sök hjälp är allt jag kan säga, det finns hjälp :)

Svar på tråden Jag väcks 1-3ggr/natt av hans snarkningar - vad ska vi göra?