• Fröken Söt

    Tips på dikt till vigseln?

    Vi tänkte be vigselförrättaren att läsa en dikt under vigseln, men vi har svårt att hitta något vi gillar.  Det ska förstås handla om kärlek, men inte vara smörigt (vi är inte så gulligulliga av oss).

    Någon som har några tips?


  • Svar på tråden Tips på dikt till vigseln?
  • Lisa201109

    Vi är inte heller så smöriga.. tror jag, och inte så sockersöta. Vi har valt att fästmannens syster ska läsa Den dagliga kärleken av Maria Wine. Vi tycker båda att den passar fantastiskt bra till oss. 

    Kärlek
    men inte den som springer
    på glödande fötter
    till och ifrån snabba möten
    jagad och jagande
    sårad och sårande
    inte den som lever högt på ständigt
    smärtsamma avskedstaganden
    utan den kärlek
    som ger trygghet och vila
    som värmer och värnar
    och endast har ett enda avsked att frukta:
    dödens

    Kärlek
    men inte den som knappast hunnit stilla sin längtan
    förrän en ny uppstår
    inte den hetsigt hetsande
    piskad av begärens krav
    oftast mer plågsam än ljuvlig
    inte heller den ångestfulla kärleken
    som är rädd att bli bränd
    och samtidigt rädd att inte få brinna
    utan den milt flödande kärleken
    den som vågar vila
    och när tid är
    störa den utvilade

    Kärlek
    som är att vakna tillsammans
    och möta den blåögda morgonen
    att utbyta leenden som värmer
    och värnar om den nya dagens framtid
    att på resan genom dagen
    vila tillsammans på klockslagens små väntstationer
    och intaga gemensamma måltider
    upplysta av lingonsyltens röda glädje

    De dagliga skavsår vi får och ger
    den dubbelsidiga smärtan
    som värker inom oss
    och som vi övervinner hos varann
    den osynliga skyddsängel
    som kammar ut irritationernas snår
    övermättnaden som hotar med tomhet
    men botas genom att var och en
    drar sig tillbaka till
    ensamhetens nödvändiga oas
    rätten att vara frånvarande i var sitt drömland
    glädjen at vara närvarande i varandras liv -
    detta är kärlek 

  • Aniara4

    Jag övervägde att ha med den här dikten av Solveig von Schoultz, men det blev så långt ändå med två sånger.

    Det här att du och jag.
    Det här att vi.
    Att det är kvar.
    Somliga dagar vill det ta gestalt
    och tynga som ett ting i mina händer
    så fast och varmt att jag kan smaka, se
    vad vi tillsammans har
    så oumbärligt
    liksom bröd och salt.

  • em84

    Vi är som ni - sökte något fint som inte blev för högtravande. Vi fastnade för den här.

    Ni har känt varandra från det första trevande mötet till den här stunden.
    I något skede bestämde ni er för att gifta er. Från den stundens ja till den här stundens ja, har ni lovat varandra och kommit överens utan formella förbindelser.

    Alla de konversationer som ni haft i bilen, över ett mål mat eller under promenader – alla dessa meningar som börjat med ”när vi är gifta” och fortsatt med ”jag vill…och du vill…och vi vill” – de nattliga samtalen som inkluderat ”någon gång” och ”på något sätt” och ”kanske” – och alla de löften som var outtalade i era hjärtan.

    Alla dessa vardagliga samtal, och andra, är bröllopets äkta kärna. De symboliska löften ni kommer att avge idag är ett sätt att säga till varandra ”du vet alla de saker vi lovat och hoppats och drömt – jag menade det, varenda ord”.

    Se på varandra och kom ihåg den här stunden i livet.
    Före den här stunden har ni varit många saker för varandra – bekanta, vänner, älskare och till och med lärare.

    Nu ska ni säga några ord som för er över livets tröskel och mellan er kommer det aldrig igen att bli sig riktigt likt. För efter dessa löften, ska ni säga till världen, det här är min man och det här är min hustru.

  • Kattpoet

     Kärlek är som luften,
    en blanding av gott och ont,
    men tillsammans bildar det en förening
    vilket utan liv inte skulle finnas. 

    Det vackraste ljudet i världen
    är två hjärtan
    som slår tillsammans
    i kärlekens takt. 

    Och den vackraste  stunden
    i era liv är nu.
    Här , inför oss alla,
    visar ni vad kärlek är.

    Allt som har varit
    och allt som kommer
    kvittar  just nu

    för här och nu 
    lovar ni  evig kärlek,
    till ljudet av   erat hjärtans kärlekstakt

  • chrpe
    em84 skrev 2011-09-07 21:49:36 följande:
    Vi är som ni - sökte något fint som inte blev för högtravande. Vi fastnade för den här.

    Ni har känt varandra från det första trevande mötet till den här stunden.
    I något skede bestämde ni er för att gifta er. Från den stundens ja till den här stundens ja, har ni lovat varandra och kommit överens utan formella förbindelser.

    Alla de konversationer som ni haft i bilen, över ett mål mat eller under promenader – alla dessa meningar som börjat med ”när vi är gifta” och fortsatt med ”jag vill…och du vill…och vi vill” – de nattliga samtalen som inkluderat ”någon gång” och ”på något sätt” och ”kanske” – och alla de löften som var outtalade i era hjärtan.

    Alla dessa vardagliga samtal, och andra, är bröllopets äkta kärna. De symboliska löften ni kommer att avge idag är ett sätt att säga till varandra ”du vet alla de saker vi lovat och hoppats och drömt – jag menade det, varenda ord”.

    Se på varandra och kom ihåg den här stunden i livet.
    Före den här stunden har ni varit många saker för varandra – bekanta, vänner, älskare och till och med lärare.

    Nu ska ni säga några ord som för er över livets tröskel och mellan er kommer det aldrig igen att bli sig riktigt likt. För efter dessa löften, ska ni säga till världen, det här är min man och det här är min hustru.
    Wow, jag blev helt tagen av denna text. Så vacker och så sann...
    Jag hoppas man får ta den?

    Gillar inte själv dikter där man inte riktigt förstår vad det är de vill få fram i budskapet. Denna var tydlig och underbar!
  • Zelmah

    Antar att ni redan avfärdat klassikern "I folkviseton" av Nils Ferlin? Den är ju annars vanlig bland vigselförrättares diktrepertoar, vår förrättare föreslog den b la. Men det är kanske just den typen av dikt som ni inte vill ha.

    Dessa dikter ovan var väldigt vackra allihop! Väldigt nära och fint Hjärta Den översta, den dagliga kärleken läste min bästa väns svärmor upp som tal när de gifte sig i augusti, jättefint.

  • Fröken Söt
    Zelmah skrev 2011-09-08 15:12:32 följande:
    Antar att ni redan avfärdat klassikern "I folkviseton" av Nils Ferlin? Den är ju annars vanlig bland vigselförrättares diktrepertoar, vår förrättare föreslog den b la. Men det är kanske just den typen av dikt som ni inte vill ha.

    Dessa dikter ovan var väldigt vackra allihop! Väldigt nära och fint Hjärta Den översta, den dagliga kärleken läste min bästa väns svärmor upp som tal när de gifte sig i augusti, jättefint.
    Nja, det är väl inte direkt vår stil. Vi är just nu mest inne på Khalil Gibrans Profeten, den känns mer "vi", två självständiga individer som blir ännu starkare tillsammans.
  • em84
    chrpe skrev 2011-09-07 23:28:10 följande:
    Wow, jag blev helt tagen av denna text. Så vacker och så sann...
    Jag hoppas man får ta den?

    Gillar inte själv dikter där man inte riktigt förstår vad det är de vill få fram i budskapet. Denna var tydlig och underbar!
    Klart man får. Orginalet heter "Union". Det är Robert Fulghum som skrivit den - någon på BT har översatt.
Svar på tråden Tips på dikt till vigseln?