• ckajsa

Hur skall jag göra (litet problem)

Vi kommer att ha klädkod högtidsdräkt på bröllopet men jag vet att en av de kvinliga gästerna, en kompåis på ca 30 år aldrig använder annat än byxor. Hon anv'nder aldrig kjol eller klänning. Hon har sagt att hon aldrig kommer att använda kjol eller klänning och de gäller alltid. Skall jag strunta i att bjuda henne eller låta hon komma och vara udda klädd.

hur hade ni gjort

• Svar på tråden Hur skall jag göra (litet problem)
  • Aniara4

Om det är en kompis du vill bjuda ska du så klart bjuda henne. Klädkoden är till för gästernas skull, för att de ska veta hur andra är klädda och inte vara över- eller underklädda. Gäster bjuder man för att man tycker om dem och vill ha dem med på sin fest, inte för att de ska utgöra en matchande bakgrund till ens egna bröllopsfantasier.

Din kompis får väl själv avgöra om hon vill klä sig obekvämt (i hennes tycke) i högtidsdräkt, komma i andra kläder än övriga gäster och stå ut med eventuella sneda blickar (inte från dig hoppas jag), eller stanna hemma för att slippa klä upp sig på en nivå hon inte är bekväm med.

• Kattpoet

Det finns  byxdressar som får ha vid bröllop om man inte har klänning eller kjol..

Men  vad är du för vän som bryr dig mer om klädkoden än din vän? 

• Pinkgrape

Jag blir lite... ledsen.. ja, ledsen när jag läser att du funderar på att inte bjuda din vän pga klädkoden. Är inte er vänskap mer värd än så? Vad i hela friden spelar det för roll om hon kommer i byxor eller klänning? Är det inte huvudsaken att hon är där?

Iofs, betyder klädseln mer för dig än hennes närvaro, så kanske du inte tycker så mkt om henne egentligen? Då kanske det bästa är att sluta låtsas som det och inte bjuda henne.

Jisses... klädkoder i all ära, men någon måtta får det väl vara!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • marimekko86

Jag är helt säker på att många av våra äldre bröllopsgäster kommer titta lite snett på en av mina bästa vänner för att hon är tatuerad typ över hela kroppen, och hon kommer bära klänning och visa armar, ben och rygg och många av sina tatueringar...en annan av min sambos bästa vänenr, och marsalk är homosexuell och kommer ha med sig sin pojkvän. Vet att många äldre från min sida kommer tycka det är olustigt. De kommer inte säga nåt, men de kommer säkert tänka en massa MEN det skiter jag i. Älskar dem och de är några av de viktigaste gästerna på bröllopet så jag struntar faktiskt i vad andra kommer tycka och tänka.

Med det sagt så tycker jag att du ska strunta i era äldre gäster vad de tycker och vad de kommer tänka om din vän osv.

• Aniara4
    ckajsa skrev 2011-09-05 20:32:01 följande:

Jag kommer att skicka inbjudan till henne så får hon avgöra själv hur hon vill vara klädd men jag vet att några äldra släktingar kommer att glo snett

Då får de väl göra det då! Deras problem.
  • marimekko86
    ckajsa skrev 2011-09-05 20:32:01 följande:

Jag kommer att skicka inbjudan till henne så får hon avgöra själv hur hon vill vara klädd men jag vet att några äldra släktingar kommer att glo snett

Låt dem titta snett då...det är ju inte ditt bekymmer..eller?  Känns det som att du kommer skämmas över henne för att hon kanske kommer ha byxor? För om inte du dryr dig och skäms över din vän så behöver väl inte dina släktingars miner (om dem ens kommer kolla snett) beröra dig?
  • Kattpoet

Om jag hade sett detta som din vän, så hade jag börjat  funderat om vad du känner för vår vänskap och sedan haft ett snack med dig.

Svar på tråden Hur skall jag göra (litet problem)