• aniara

Bordsplacering "taktik"

Jag har funderat på "taktik" för bordsplacering ett tag nu. Funderingarna gäller huruvida vi ska låta släkt och vänner sitta tillsammans eller utspridda. Min släkt är ganska stor men träffas ofta. Dem borde vi kunna sprida ut, fast låta ungdomarna sitta tillsammans. Min fästmans släkt är liten och träffas sällan så de får nog sitta tillsammans. Blir det orättvist mot min släkt?

Vi ska bjuda tre par som har (kommer ha) småbarn; mellan 6 och 11 månader gamla. Tanken är att sätta dem på platser där de lätt kan smita ifrån om barnen blir gnälliga, om de ska amma etc. Men ska vi försöka sprida ut dem eller sätta dem tillsammans? Två av paren känner varandra väldigt väl, typ bästa kompisar.

Singlarna är inte jättemånga; tre killar och en tjej om jag räknat rätt. Ska de spridas ut eller placeras tillsammans? De känner inte varandra sen innan och åldrarna är spridda mellan 19 och 36.

• Svar på tråden Bordsplacering "taktik"
  • Fröken Emma

Jag är så "elak" att jag sprider uta ALLA. Så dåm får låv att prata med nån dom inte känner så väl. mingla med vänner o bekanta kan dom göre mellan rätterna och innen o efter sittningen.

Fast å andra sidan har vi buffe. Så här blir det ingen lång o tråkig sittning. Mycket allsång o lekar.

• 123ost

Jag var på ett bröllop där singlarna + fotograferna satt i samma bord och kan säga att det var inte alls uppskattat, ingen kände varandra. Jag skulle själv bli ganska sur om jag var tvungen att sitta i ett bord med några jag inte alls kände. Jag tycker i alla fall att man borde få sitta bredvid någon man känner.

• Fröken Emma

Dom respektive som kommer på vårt bröllop, och som inte har kommit in i sällskapet än, kommer att få sitta snätt emot den dom har kommit med.

På så sätt kan dom samtalas
    Men jag kommer inte sätta nån som absolut inte känner nån annan vid sitt bord.

• Aniara4

Vi hade några principer för bordsplaceringen, men ingen av dem var vi fullständigt konsekventa med.

Till att börja med satte vi så långt som möjligt en från hans sida med en från min sida. Det känns ju lite som en grej med ett bröllop, att det är två släkter och två vänskapskretser som förs samman. Mannen hade lite fler släktingar än jag, framför allt hans föräldrars syskon med respektive, så dem fick vi blanda mer så att det var en från hans mammas sida med en från hans pappas sida. Ingen satt dock helt ensam bland okända, utan det fanns alltid någon bekant snett över bordet, två platser bort eller så. Medföljande respektive som inte kände någon annan sattes vid samma bord och hyggligt nära sin partner. Eller förresten, en respektive satt nästan så långt bort från sin partner som det gick, men det är en mycket socialt kompetent person som kan hantera vilken situation och vilket sällskap som helst.

Vi hade ett E-bord med fyra tungor, och vid honnörsbordet satt våra föräldrar och syskon med respektive, samt prästen (hon var med eftersom det var en kompis) och en morbror.  Vid de två mittersta tungorna satt det mestadels kompisar och jämnåriga släktingar, medan de äldre släktingarna (och ett par äldre vänner/kollegor) satt vid de yttre borden. Det satt dock några yngre personer vid de yttre borden också, och då flera stycken tillsammans. De flesta var hyggligt jämnåriga med sin bordspartner, men det var inte så jättekinkigt.

De som var "huvudbjudna" satt närmast oss medan deras respektive i regel satt längst ut på tungorna.

Vi försökte också tänka på att sätta ihop folk som hade något gemensamt. Min kusins man kommer t.ex. från samma stad som makens chefs fru, och deras yrkesområden ligger inte så jättelångt ifrån varandra - perfekt.

Sen försökte vi lite subtilt sätta våra (ganska få) singelkompisar i en klump i mitten av en av tungorna, men sen gick två av dem och träffade någon strax innan, ingen annan var någon vidare matchning, och den enda som flörtade med någon annan var en som var upptagen! Obestämd

• aniara

Tack før input. Min tanke ær att låta alla etablerade ogifta par sitta parvis, så att de i alla fall kænner någon væl (gæller framfør allt vænnerna, dær det framfør allt ær killarna i paren som kænner varandra). Singlarna ska inte særbehandlas før att de kommer ensamma, det ær ett big no-no. Vi kommer ha ett E-bord med tre tungor och troligtvis sætter vi ungdomarna (mina kusiner) længst ut på mittentungan. Om det passar med hur vi tænkt så sitter småbarnsførældrarna længst ut på de andra tungorna, så att de enkelt kan smita ifrån, och så slipper vi det stændiga problemet med vem som ska tvingas sitta vid en bordsænde.

• Pinkgrape

Vi hade honnörsbord och tre tungor på vår bröllop och var 60 personer.

- Vid den till vänster, sett från honnörsbordet (alltså på makens sida), så placerade vi min makes släkt (förutom en kusin) och längst ut några vänner.
    - Vid den i mitten placerade vi min släkt (förutom två kusiner) och vänner längst ut. Allra längst ut vid det bordet satt vår toastmaster och toastmadame. De satt mitt emot varandra, så de lätt kunde ha kontakt med varandra, oss och övriga gäster.
    - Vid tungan till höger satt våra vänner och de tre kusinerna som inte fick sitta med släkten :P De kusinerna känner våra vänner och fick sitta med dom istället.
    - Vid honnörsbordet satt våra föräldrar och systrar med respektive.

Vi satte par mitt emot varandra, oavsett om de var gifta eller bara pojkvän/flickvän. Vi blandade de få singlarna med paren. Vi tycker den bordsplaceringen var riktigt bra. Alla satt med någon de kände och någon som de skulle ha något att prata om med. Det var viktigt för oss att gästerna skulle trivas där de satt.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Bordsplacering "taktik"