• emelie och Jonas

Betalbar

Hej,
    Vi hade tänk ha en betalbar efter middagen.
    Där kan man köpa Öl/vin/cider/drink.

Först tänkte vi en 5:a eller en 10:a per styck, oavsett vad man köper,
    men nu har vi nog funderat på att sälja dryckesbiljetter till de som vill ha när de kommer till festen.
    (smidigare och lättare för 15 åriga killarna i baren)
    Frågan är vad det ska kosta..

Vi är just nu inne på att man får ett kort med 4 rutor, för 50 kr..
    Man ska alltså kunna välja vad man vill från baren så får man en ruta i kryssad för varje dryck man väljer, oavsett om det är en öl eller en drink.

Om man vill köpa styckvis kostar det 15 kr istället.

Men jag kan känna att 12,50-15 kr blir dyrt, iaf för en öl, fast billigt för en drink, så det kankse jämnar ut sig?

Å andra sidan så har vissa i släkten tyckt att 4 för 100 har varit ok, 25 kr styck!!!? :O det känns ju alldeles för dyrt tycker ju jag, är ju ändå inte så vi ska tjäna massor, är ju inte krogen utan ett bröllop...

Vad tycker ni?
    Ni andra med betalbar, hur gjorde ni?

• Svar på tråden Betalbar
  • Pinkgrape

Vi hade inte betalbar på samma sätt. Vi hade bröllopet på ett hotell och på kvällen fick gästerna handla i hotellets bar, för egna pengar, till hotellets priser. Alltså en starköl (50cl) kostade 60kr, ett glas vin 80kr osv. Det jag vill få fram med detta är att våra gäster handlade gladeligen dricka till de priserna och det var ständigt kö till baren :P Och med det menar jag att jag tvivlar på att någon tycker det är dyrt med 4 valfri dryck för 50kr :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Januaribruden

Vi har samma problem/tanke. Vi vill inte har fri bar utan vill som ni sälja för en tia. Tror de flesta vill ha drinkar så då blir det ju inte dyrt direkt. Idén med en biljett som bartendern kryssar låter ju bra!

• weddingdreams

Vi har tänkt att ta 20 kr för vad man än köper vin/öl/cider/drinkar... Men har också tänkt på att jag inte vill att tjejerna i baren ska behöva hålla på att växla pengar och grejer...

Min svägerska och svåger kom till oss efter en fest igår där dom just haft sån betalkort med stämplar. Dom hade tyckt att det var skit smidigt så jag får tänka ut nått smart... Jag har bara tänkt att det är synd om den som inte vill ha för så mycket men som dom sa igår kan man ju alltid gå ihop med någon om man bara vill ha någon drink...

hojta till om ni kommer på nått smart...

• emelie och Jonas

Jo, men vi hade ju tänkt att när de kommer till lokalen och får champagnen så kommer någon gå och sälja dessa biljetter, så de kan köpa så många de tror de behöver.

Sen går det såklart att köpa i baren oxå när de tagit slut, antingen nya dryckeskuponger för tex 50 kr (4 st) eller så kan man köpa styckvis för 15 kr då..(12,5kr per st om man köper kupong)

DÅ kan de välja, vill de bara ha en eller två så går det att köpa det, men blir lite dyrare då..

Skönast för bartenderna tt bara kryssa i och inte behöva växla penagar varje gång iaf..

• Januaribruden

50 kr för 4 stycken låter bra. Men vad säljer man då en biljett för? 15 krVi kommer nog ha en ansvarig för drinkbiljetterna och pengarna som kan sälja det när alla gäster kommer och sedan efter middagen. Den personen kan ha allt i ett fint kuvert med text, tex: "Bidrag till er bröllopsresa från era törstiga bröllopsgäster"
    Det är nämligen dit pengarna kommer att gå.

• 123ost

Vi ska också ha betalbar men har inte alls kommit på hur vi ska lösa det riktigt.
    Tanken är väl att vi tar 10:- eller 20:- oavsett vad man dricker, då blir det inte så svårt för den som står i baren.
    För alla kan väl räkna 10, 20, 30 osv? Det blir nog mycket svårare om man har t.ex 15:-.

Kuponger lät som en bra idé men som jag förstått det måste man ändå ta betalt för dessa kuponger och då måste dom räkna igen. Speciellt när någon vill köpa fler kuponger i baren kanske, då måste killarna räkna och betalt i alla fall? Bara en tanke som kom upp :)

• emelie och Jonas

Jo, men om de är ju 15 och 16 år, så de kan ju räkna...men är ju smidigt om det bara är att kryssa i baren.
    Och om någon köper fler kuponger är ju 50, 100 oxv rätt enkelt att räkna...

du har rät i att 15 blir lite klurigare, men de kan ju få en miniräknare, haha...då e det bara å räkna 100-15 eller 50-15 så ser de vad de ska få tillbaka..

Annars får man väl ta 5 för 50kr och sen ha samma pris, dvs, 10 kr styck i baren?

• 123ost

Ja, men jag tror nästan det är lite lättare att se efter man har bestämt/köpt alkoholen. Då ser man vad ölen/cider osv kostar och kan då bestämma ett pris. :)

Men fundera kan man ju alltid göra! =)

• Tin4

Vi ska också ha betalbar av några anledningar, och tänkte servera som er öl, cider, vin och drinkar. Tänkte att alkohol oavsätt vad man väljer kostar 20 kr styck, och läsken och alkoholfria drycker går ut för 0 kr. Pengarna tänkte vi att de ska läggas i en låda där det står "bröllops resa" på. Så vi har också en tanke att man själv bestämmer priset. Vill man betala 5 kr okej, vill någon lägga bar pris 50 kr ör det okej:) vi har dock inte beslutat än. Era priser låter billiga men bra:)

• Januaribruden

Efter lite överläggande med sambon så har vi bestämt oss för 10 kr drink men kommer sälja 5 för 50. Inte för att bartendern inte kan räkna, haha, utan för att slippa växla och hålla på för jag gissar att gästerna inte har med sig en näve tior.

Svar på tråden Betalbar