• Pinkgrape

    Utmaning! Sockerfri månad, är du med?

    Jag tänkte ge mig själv en utmaning - en sockerfri månad!

    Starten går av stapeln torsdag 1 september 2011 och jag kommer köra hela september månad ut. Tanken är att skippa socker i sötsaker. Tex bakverk, godis, glass, sylt, läsk osv. Ni fattar? Frukt är dock tillåtet. Ja, och mat må ni äta! (Även om den råkar innehålla lite socker.)

    Detta ligger nu under hälsa/bantning, men detta är inte främst tänkt som ren och skär bantning, utan som ett första steg till att bli av med ett eventuellt sockerberoende, ja, eller bara som en ren utmaning. För vissa kanske det är väldigt enkelt, men jag kan säga att för min del kommer det bli rätt svårt faktiskt.

    Hur många är med på en sockerfri månad? Ju fler vi blir, desto mer kan vi peppa varandra! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?
  • bellalicious
    Pinkgrape skrev 2011-08-31 01:54:53 följande:
    Jag tänkte ge mig själv en utmaning - en sockerfri månad!

    Starten går av stapeln torsdag 1 september 2011 och jag kommer köra hela september månad ut. Tanken är att skippa socker i sötsaker. Tex bakverk, godis, glass, sylt, läsk osv. Ni fattar? Frukt är dock tillåtet. Ja, och mat må ni äta! (Även om den råkar innehålla lite socker.)

    Detta ligger nu under hälsa/bantning, men detta är inte främst tänkt som ren och skär bantning, utan som ett första steg till att bli av med ett eventuellt sockerberoende, ja, eller bara som en ren utmaning. För vissa kanske det är väldigt enkelt, men jag kan säga att för min del kommer det bli rätt svårt faktiskt.

    Hur många är med på en sockerfri månad? Ju fler vi blir, desto mer kan vi peppa varandra! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape

    Det låter ju toppen bra! Är mer än gärna på en sockerfri månad och precis som du, så tror jag att det kommer att bli jobbigt men peppar vi varandra så kommer det att bli lättare :)

    Nu kör vi! :)

  • Pinkgrape
    bellalicious skrev 2011-08-31 07:49:51 följande:

    Det låter ju toppen bra! Är mer än gärna på en sockerfri månad och precis som du, så tror jag att det kommer att bli jobbigt men peppar vi varandra så kommer det att bli lättare :)

    Nu kör vi! :)


    Härligt! :D Vad roligt att någon fler vill vara med :) Haha jag är jättepeppad på detta, men det brukar som avta efter 2-3 dagar och då behöver man backning av någon :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • martinoevalotta

    Jag vill också vara med! Jag skulle vilja lägga till att skippa alkoholen också.

    För mig har det trevliga bibbandet på rött och vitt under sommaren verkligen fått mindre trevliga konsekvenser på min stackars känsliga mage och min vikt. Alkohol och andra söta drycker är ju dessutom ett av det bästa sätten att få i sig socker supersnabbt.

    Jag känner mig superpepp! Men det känns som om det kommer bli tufft! Jag ska t.ex. på bröllop på lördag...

    Bra intiativ!

    Äpple

  • Aniara4

    Socker är ondska! Jag har insett att jag är missbrukare, jag brukade ljuga, smussla och avstå från annat bara för att få äta mitt socker ostört. För mig är total avhållsamhet det enda sättet, äter jag det minsta sött (eller bröd och pasta för den delen) vaknar sockermonstret och börjar leva om och ropa på mer.

    Så normalt sett skulle jag säga "inga problem, jag kan lova att inte äta socker på hela månaden, eller hela nästa år för den delen" men nu är det så här att på lördag tänkte jag faktiskt äta bröllopstårta. Vi har beställt en så sjukt smarrig tårta så att det faktiskt är värt en vecka av migrän, svullnad och hejdlöst sötsug. Annars är det ganska få saker som är värda de konsekvenserna.

    Kanske äter jag en tårtbit eller två på söndag också...

  • Pinkgrape
    Fröken iller - Ja, alkohol, drinkar och alkoläsk är ju proppat med socker! Klart man kan skippa det också då :) Jag dricker aldrig alkohol, så mig blir det väldigt lätt ;P haha

    Aniara4 - Bröllopstårta är ju lite speciellt faktiskt, så det tycker jag verkligen att man kan göra undantag för :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bellalicious
    Pinkgrape skrev 2011-08-31 08:47:30 följande:
    Härligt! :D Vad roligt att någon fler vill vara med :) Haha jag är jättepeppad på detta, men det brukar som avta efter 2-3 dagar och då behöver man backning av någon :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape

    Det är lustigt hur "peppningen" man känner avtar ett par dagar efter, man tycker ju att det borde vara tvärtom? Fast det är väl så suger verkligen kommer igång - stackars våra partners (ialla fall mig) som kommer få stå ut med en grinig, lätt irriterad tjej de kommande dagarna.


     


    Det psotiva är ju att det går rätt "snabbt" att bli av med sockersuget, så länge man håller ut den första veckan så brukar det rulla på rätt bra sen. Det jobbiga kommer ju vara vanan av att t.e.x titta på film och mumsa på godis. Man har ju hunnit blivit så van.


     


    Socker är av ondo! ;)

  • bellalicious
    Aniara4 skrev 2011-08-31 08:53:05 följande:
    Socker är ondska! Jag har insett att jag är missbrukare, jag brukade ljuga, smussla och avstå från annat bara för att få äta mitt socker ostört. För mig är total avhållsamhet det enda sättet, äter jag det minsta sött (eller bröd och pasta för den delen) vaknar sockermonstret och börjar leva om och ropa på mer.

    Så normalt sett skulle jag säga "inga problem, jag kan lova att inte äta socker på hela månaden, eller hela nästa år för den delen" men nu är det så här att på lördag tänkte jag faktiskt äta bröllopstårta. Vi har beställt en så sjukt smarrig tårta så att det faktiskt är värt en vecka av migrän, svullnad och hejdlöst sötsug. Annars är det ganska få saker som är värda de konsekvenserna.

    Kanske äter jag en tårtbit eller två på söndag också...

    Att inse och erkänna att man faktiskt är missbrukare är det enda sättet att "gå vidare". Jag känner igen mig i det ud skriver, så fort jag äter bröd och pasta så är det som sockermonstret vaknar upp med ett vrål och tystar inte först den får mer. Jag undrar varför det är så?


     

  • Pinkgrape
    bellalicious skrev 2011-08-31 09:13:47 följande:

    Det är lustigt hur "peppningen" man känner avtar ett par dagar efter, man tycker ju att det borde vara tvärtom? Fast det är väl så suger verkligen kommer igång - stackars våra partners (ialla fall mig) som kommer få stå ut med en grinig, lätt irriterad tjej de kommande dagarna.


    Det psotiva är ju att det går rätt "snabbt" att bli av med sockersuget, så länge man håller ut den första veckan så brukar det rulla på rätt bra sen. Det jobbiga kommer ju vara vanan av att t.e.x titta på film och mumsa på godis. Man har ju hunnit blivit så van.


    Socker är av ondo! ;)


    Ja, det brukar vara enkelt dag 1-2-3, sedan blir det svårt under dag 4-5-6, sedan brukar det ha släppt :) Man måste bara stå ut de där sista dagarna under första veckan. Min min kommer säkerligen få det tufft ett tag också, men jag funderar på att få honom att haka på också. Han skulle definitivt behöva en sockerfri månad också :)

    Jag är så svag för choklad, i alla former och smaker, så det kommer bli jobbigt för min del. Att skippa lördags-chokladen :P haha
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • MagicBride

    Jag vill också vara med! Men alkoholen kommer jag nog inte avstå helt ifrån för jag ska på tjejfest på lördag och det har jag inte varit på... sen innan bröllopet i maj! Så jag tänker unna mig en härlig utgång med gänget Men godis, glass, läsk... ja hejdå till er

    Lite komiskt faktiskt för jag satt tidigare imorse och funderade på om jag skulle unna mig lite godis på en tågresa i eftermiddag (för det hade ju ingen annan kunnat få reda på när jag reser själv), men nej jag tror jag börjar min sockerfria månad redan idag, nu när jag ändå bestämt mig. 


Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?