• snutte­tuffe
    Äldre 30 Aug 19:52
    2519 visningar
    5 svar
    5
    2519

    Hur får jag mina skor rena?!?

    Hejsan!


    Gifte mig i lördags och då regnade det en hel del och mina skor blev ner fläckade! Med jord och gräs osv


    Vet någon hur man kan "tvätta" brudskor? Det är typ siden på dem. ivory,


    Där jag köpte skorna sa de att jag kunne färga dem hos proffs... känns vemodigt=/


    Annars sa de bara yes och vatten... har ej vågat mig på det... någon som har bättre alternativ?


     


    Mvh


    Marina

  • Svar på tråden Hur får jag mina skor rena?!?
  • Gwenni­e
    Äldre 30 Aug 19:55
    #1

    Mina skor ser inte heller särskilt fina ut längre (de var kritvita sidenskor från början), men jag löser det genom att färga dem i en annan, mörk färg. Kommer aldrig att använda ett par vita sidenskor i andra sammanhang, men på det här viset blir de fina igen och de kan komma till användning.

  • snutte­tuffe
    Äldre 30 Aug 20:01
    #2
    Gwennie skrev 2011-08-30 19:55:53 följande:
    Mina skor ser inte heller särskilt fina ut längre (de var kritvita sidenskor från början), men jag löser det genom att färga dem i en annan, mörk färg. Kommer aldrig att använda ett par vita sidenskor i andra sammanhang, men på det här viset blir de fina igen och de kan komma till användning.
    Gick du då till typ skomakeri och fick det gjort eller hur gjorde du??
  • Silket­uss
    Äldre 30 Aug 20:14
    #3

    Jag tror att det är väldigt lätt att det blir fläckar på skorna. Men om man nu färgar om dem, bör man väl kunna använda dem efter bröllopet också? Jag har inga bra tips på hur man får bort fläckar, men jag hoppas att du kan bra råd av andra. Du kan alltså inte tänka dig att färga om dem nu? Jag har skaffat flera par brudskor, och har ännu fler på väg hem.  Jag tänker färga dem i lite olika färger sedan. Jag har även köpt ett par begagnade skor i sidentyg, de skulle vara färgade i "silver", men färgen var mer "mullvad", tycker jag. Jag älskar dem, och vill gärna använda dem när det blir vår igen.

  • AnnaAK
    Äldre 30 Aug 20:33
    #4

    galltvål är jättebra på fläckar och milt mot siden. om man har sidenlakan ska man tvätta dem med galltvål eller annan återfettande tvål. finns i de flesta mataffärer, flytande eller som hård tvål. skulle kunna fungera. jag har tagit bort oljefläckar från spets och tomatpurefläckar från bommul (hur lätt som helst) med det.

  • klanto
    Äldre 30 Aug 21:02
    #5

    När jag jobbade i skoaffär fick jag lära mig att produkten Lanol funkar finfint på fina skomaterial (t.ex. syntet, siden etc.). Som tur var hade jag en flaska kvar hemma så att jag kunde göra rent mina bröllopsskor. Man blöter en (förslagsvis) vit trasa med medlet och gnuggar på fläckarna. Jag gnuggade på hela skon ;) De blev som nya!

    www.ebay.co.uk/itm/Woly-Lanol-Cleansing-Milk-leather-goods-/220842368739&_trkparms=algo%3DDLSL%252BSIC%26its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BIEW%252BFICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3D8%26pmod%3D370228135073%252B370228135073%26po%3D%26ps%3D63%26clkid%3D2432256605969799704

Svar på tråden Hur får jag mina skor rena?!?