• Ihöst

Vad har ni fått ge för en solist som sjunger en låt på vigseln?

Jag undrar vad ni fått ge för att en solist sjunger en låt vid vigseln? Någon som har anlitat en kompis?

Vi tänkte ha en barnsomvän till mig som sjunger på vigseln då hon erbjöd sig. Vi är fortfarande kompisar och trodde väl att jag skulle få ett kompispris eller så.
    Men hon säger att hon brukar ta mellan 700-1000 kr och jag kunde ju såklart inte säga nej. Har ju knappt ens hört henne sjunga så vem vet om jag köper grisen i säcken.

Jag har väldigt begränsad ekonomi och det vet hon om då jag långtidssjukskriven och ensamstående mamma.

Tänkte bara fråga lite fint om ni tycker att det är en rimlig peng att ta av en vän när man erbjudit sig att sjunga?

En annan kompis skall fixa mina naglar konstadsfritt och en tredje gör min brudbukett för några hundra. Mina andra vänner har reagerat på detta så jag undrar vad ni tycker?
    Vigseln skall bara vara för våra familjer.

• Svar på tråden Vad har ni fått ge för en solist som sjunger en låt på vigseln?
  • Wille Jr

Vi betalade 3000kr . Det handlar också om hon måste  öva in låten . Jag hade inte tagit betalt av en vän, men hon har inga problem så så nära kan ni inte vara.
    Hon har kanske en hemsida eller lagt ut på Youtube.... Du måste ju höra henne sjunga. Du kanske inte alls gillar hennes röst! Njut av dagen!

• Pinkgrape

Vi betalade 1000kr för två låtar till en ung tjej som vi blev rekommenderade av en vän. Vi hade inte hört henne sjunga live före bröllopet, enbart på youtube, men det blev så bra så :) Hon var väldigt duktig :)

Tidigare hade vi fått priset 1500kr för två låtar av en tjej som är lite äldre och brukar sjunga på bröllop. Vi tyckte det var lite dyrt dock.

Jag hade nog faktiskt inte velat betala 1000kr till en vän, men det beror ju lite på hur nära vän och ens egen ekonomi osv. Med tanke på att du inte verkar ha så bra ekonomi och att ni ändå är bekanta med varandra (ensamstående är du väl ändå inte, du har väl din blivande?), så kanske du kunde föreslå 500kr för henne och förklara situationen? Hon kanske nappar på det :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Ihöst
    Pinkgrape skrev 2011-08-27 17:16:14 följande:
    Vi betalade 1000kr för två låtar till en ung tjej som vi blev rekommenderade av en vän. Vi hade inte hört henne sjunga live före bröllopet, enbart på youtube, men det blev så bra så :) Hon var väldigt duktig :)

Tidigare hade vi fått priset 1500kr för två låtar av en tjej som är lite äldre och brukar sjunga på bröllop. Vi tyckte det var lite dyrt dock.

Jag hade nog faktiskt inte velat betala 1000kr till en vän, men det beror ju lite på hur nära vän och ens egen ekonomi osv. Med tanke på att du inte verkar ha så bra ekonomi och att ni ändå är bekanta med varandra (ensamstående är du väl ändå inte, du har väl din blivande?), så kanske du kunde föreslå 500kr för henne och förklara situationen? Hon kanske nappar på det :)
    Tack för era svar. Jo då, ensamstående är jag för vi har inte flyttat ihop än och det är inte vårt gemensamma barn.
    Hon frågade mig om jag tyckte att det lät för dyrt men det kunde jag ju inte med att säga. Så jag sa att vi ville ha henne med. Men eftersom att hon erbjöd sig att sjunga och jag inte ens vet om hon sjunger bra så känns det lite som att jag gör det mer för hennes skull. Knepig situation detta.
    Men men, nu har jag redan sagt ja och gått med på det priset. Hoppas att det blir 700 istället för 1000 kr i alla fall =)
  • Pinkgrape
    Ihöst skrev 2011-08-28 10:33:23 följande:
    Tack för era svar. Jo då, ensamstående är jag för vi har inte flyttat ihop än och det är inte vårt gemensamma barn.
    Hon frågade mig om jag tyckte att det lät för dyrt men det kunde jag ju inte med att säga. Så jag sa att vi ville ha henne med. Men eftersom att hon erbjöd sig att sjunga och jag inte ens vet om hon sjunger bra så känns det lite som att jag gör det mer för hennes skull. Knepig situation detta.
    Men men, nu har jag redan sagt ja och gått med på det priset. Hoppas att det blir 700 istället för 1000 kr i alla fall =)
    Ahaaa, då förstår jag :)

Men kan du inte själv föreslå 700kr då? Hon nekar ju knappast det om hon själv har sagt 700-1000kr.
  • Ihöst
    Pinkgrape skrev 2011-08-28 10:35:05 följande:
    Ahaaa, då förstår jag :)

Men kan du inte själv föreslå 700kr då? Hon nekar ju knappast det om hon själv har sagt 700-1000kr.
    Ja, jag skall försöka göra det. Hon skulle dessutom bara sjunga två verser och två refrenger skrev hon, alltså inte en hel låt.
  • KirsiLaa
    Ihöst skrev 2011-08-28 10:33:23 följande:
    Jag kände mig fortfarande ensamstående med två barn ett halvår efter jag och min blivande hade flyttat ihop. Men då hade jag svårt att släppa in honom och låta honom vara en del av familjen. Nu känns det dock bra, vi är en fungerande familj. :) 
  • Pinkgrape
    Ihöst skrev 2011-08-28 11:01:35 följande:
    Ja, jag skall försöka göra det. Hon skulle dessutom bara sjunga två verser och två refrenger skrev hon, alltså inte en hel låt.
    Varför ska hon inte sjunga en hel låt? Det lät ju jättekonstigt tycker jag..
  • Ihöst
    Pinkgrape skrev 2011-08-28 11:17:41 följande:
    Varför ska hon inte sjunga en hel låt? Det lät ju jättekonstigt tycker jag..

För att hon var tvungen att lära sig låten sa hon. Visste väl inte om hon hann att göra det.

Jaja, vi får väl se hur detta blir

• Pinkgrape
    Ihöst skrev 2011-08-28 11:22:10 följande:

För att hon var tvungen att lära sig låten sa hon. Visste väl inte om hon hann att göra det.

Jaja, vi får väl se hur detta blir

Hur lång tid har hon på sig? Vi bokade vår solist ca 3 veckor före vigseln och hon lärde sig och sjöng 2 hela låtar. Hm. Nåja.. huvudsaken det känns bra för er. Jag hade nog avbokat.
  • plin

Jag hade aldrig någonsin tagit betalt av en vän! finns inte en chans i världen.

Jag hade nog däremot sett det som min gåva till brudparet och inte gett någon present... det är ju trots allt tid man lägger ner på att repa in osv. men att inte palla repa in en hel låt ens skulle kännas väldigt snålt och dåligt.

Svar på tråden Vad har ni fått ge för en solist som sjunger en låt på vigseln?