• Anonym (Ledsen svägerska)

Min mans familj sårar mig/oss!

Min man och jag lever ett helt annat liv än vad hans bror och min svägerska lever.
    Dom har alltid massa åsikter om oss och det sårar både mig och min man.

Vi fick barn för drygt tre år sedan och sen dess började jämförelserna. Ja, för mig känns det som jämförelser.
    Innan var relationen ganska god, men nu är den svår. Det går bra när vi träffas men jag har fått höra att dom pratar skit om oss.
    T.ex när jag började jobba någon dag i månaden när min dotter var 8 månader gammal. Jag började jobba för att komma in i det igen och för att spara pengar då min man hängde löst i jobbet pga. den där krisen som pågick då. Jag ammade samtidigt och jobbade inte långa dagar. Men då snackade svägerskan skit bakom min rygg om att jag var en dålig mamma som lämnade mitt barn ensamt hemma. Hur kan man välja att jobba framför att vara med sitt barn?

Allt vi gör är fel. Vi uppfostrar fel, vi är inte tillräckligt stränga, vi gör inte si och vi gör inte så. Vi gör inte som dom helt enkelt.
    Häromdagen så var jag tvungen att höra på hur hon gick på om hur bra hon själv var för att hon gojrde på ett sätt när hennes barn inte ville göra som hon ville. Hon kunde inte fatta att jag inte gjorde samma sak som hene. Så där satt jag och hörde på hur duktig hon var och hur bra hennes barn har blivit bara för att hon uppfostrat dom helt rätt. Det är självklart okej att hon kommer med råd och tips till mig, men hon nedvärderade verkligen vårt uppfostringssätt. Och vårt sätt är inte alls konstigt eller onormalt så jag förstår inte varför hon måste..

jag och min man reser väldigt mycket, både med och utan barn. Vi tar oss råd, vi har inga lån, inget hus, ingen dyr bil osv. Mannen tjänar ganska bra, mellan 20-25 tusen efter skatt.
    Jag har tjänat bra på mitt sommarjobb - ca- 15-18tusen efter skatt. Annars får jag in ca. 9000 i månaden resten av året.
    Vi gör inte av med pengar på något annat än hyra (vi har förmånen att bo i min pappas ena fastighet så vi har inte så höga avgifter), räkningar och nödvändigheter.
    Vi sparar ordentligt varje månad för att ha råd med det som vi gillar allra mest! Att resa! Vi har självklart sparat så vi har en liten buffert också.
    Men svägerskan tycker det är otroligt konstigt att vi reser så mycket! Vi reser kanske 1-2 ggr om året beroende på vad resan kostar.
    Hon är sur och missunsam och skriker ut till resten av släkten att vi inte har råd att resa själva utan minsann får pengar från svärföräldrarna och mina föräldrar - vilket inte alls är sant!
    Vi sparar ihop till varenda resa själva. Vi är vuxna människor och skulle inte vilja ta emot bidrag hela tiden. Förstår inte vad hon har fått det ifrån?
    Själva har dom tre barn och ett tvåmiljonershus, dyra bilar och stora lån med räntor - så det är inte konstigt att dom inte har råd att resa.

Sista smällen jag fick höra nu var att hon tycker vi är dåliga föräldrar som har varit borta en vecka från vårt barn i somras då vi var i Grekland tillsammans. Hon tycker inte att man lämnar sitt barn hemma när det är så litet. (3år). Själv skulle hon aldrig göra så!
    Grejen är att vårt barn tog inte skada av det alls utan var mer än nöjd över att få bo hos mormor hela veckan.

Jag förstår inte varför hon är så elak? Vi är verkligen jättetrevliga emot dom och försöker verkligen vara vänner. Dom vet såklart inte om att vi vet allt detta dom sagt om oss. Men vi hör ju det från andra.
    Detta gör oss lite nedstämda och vi funderar på vad vi kan ha gjort för fel?
    Vi lever olika liv. Vi har valt ett enkelt och gott liv hemma men med många händelserika resor. Dom har valt ett lyxigare liv hemma med fler barn. Man kan ju inte ha allt. Det man har valt har man valt.
    Om någon väljer annorlunda ska det genast bli tvister verkar det som.

Jag anser att människor väljer att leva olika.

• Svar på tråden Min mans familj sårar mig/oss!
  • TheD

Jag blir så matt på sådana personer! Det är en person jag skulle ge fingret och sen be säga: DRA ÅT HELVET! Men det skulle vara slutet. Innan blir det verkligen tömning på alla ord och grejor så personen får veta hur hemsk hon/han är. Och det kommer en dag då min makes s.k mamma får höra det he he...

Jag tycker synd om er. Lämna ett barn i en vecka hos mormor och morfar - vad är problemet??? Bara för att man har barn ska man inte sluta resa (med/utan barn dvs)

Klart att man väljer olika. Men den donnan skulle kanske skriva upp en hjärna på sin önskelista till julen...

• Anonym (Ledsen svägerska)

Vill också poängtera att vi inte direkt skryter me att vi reser, för hade det varit så förstår jag att man kan blir ledsen och arg. Men vi tar det som de kommer och pratar inte så mycket om våra resor med dom. Det är inte alls någon mening för oss att jämföra vi med dom. Jag vill verkligen ha en god relation med alla våra närmaste, önskar att dom kan komma över det här dom gör just nu. Tack för ditt inlägg TheD! Det är skönt att skriva av sig någonstans.

• Nudax

Går det att visa dem det här inlägget - eller ett liknande text-stycke i form av brev - så att de förstår hur ledsna ni blir av all kritik samt att de får lite rätsida på saker de tror som inte är sanna? Alternativet är väl att försöka inte lyssna eller bry sig alls, men det är alltid lättare sagt än gjort.

• Anonym (Samma här)

Precis samma här... Min m2bs syster klankar jämt ner på oss och hur vi lever och inte allt för ofta hamnar vi i lättare diskussioner när jag inte håller med henne.

Jag förstår precis hur du känner dig. Det som jag har att kämpas med är ju att svärmor är helt med på min svägerskas noter och detta sårar mig mycket. Har pratat med m2b men han ser inte hur de trackar ner och gör mig ledsen...

Allt jag gör är fel och håller man inte med dom är man jättedum eller oerfaren (för deras sätt att leva är det absolut bästa anser dom)...

Kämpar kram till dig! Du har iaf en m2b som förstår dig....

• Anonym

Hon är avundsjuk! Skit i henne och i hennes åsikter. Vet att de kan va svårt och jobbigt men försök å inte bry dig i va hon säger. För de handlar om ren avundsjuka från hennes sida

Svar på tråden Min mans familj sårar mig/oss!