• lurpan

    Vad ingår i priset?

    Ni som har bokat fotografering för bröllopsdagen, vad ingår i ert pris?
    Jag ser att det skiljer sig väldigt mellan olika fotografer och mellan olika platser i landet.
    Vissa får 10 redigerade bilder och inget mer medan vissa får 30 redigerade bilder + alla övriga bilder oxå.
    De bilderna som ni får med på skiva, är de redigerade eller oredigerade? Hur många bilder kan det röra sig om?

    Jag är i kontakt med en fotograf nu, för 7 tusen (en halvdag) så ingår ett album med 25 redigerade bilder + samma bilder i ett bildspel - that´s it.
    Vill man ha extra bilder kostar de 300:-/redigerad bild.
    Men jag vill ju ha måååånga bilder. 

  • Svar på tråden Vad ingår i priset?
  • martinaGr

    Tycker det låter dyrt. Jag skulle satsa på en fotograf som ger er massa bilder på cd utöver de som redigeras. Var bor du? Har du jämfört med andra i området?

  • wahlstrm
    lurpan skrev 2011-08-23 11:58:00 följande:
    Men jag vill ju ha måååånga bilder. 
    En normal systemkamera tar typ 4-5bilder per sekund, detta klarar alla av.

    En duktig fotograf tar kanske en riktigt bra bild var 5-10:e minut under ett bröllop.
    (Väntar in rätt ögonblick eller lägger lite extra tid på att flytta saker ur bakgrunden, rätta till brudklänningen mm.)

    Att få mååååånga bilder är oftast en kompensation för att bilderna inte är så bra som dom kunde varit om fotografen bara tänkt till lite innan den tryckte på knappen.

     
  • EllaBella

    Vi betalade också 7000:- och då ingick 150 lätt redigerade bilder + några papperskopior. Jag tycker det är omöjligt att jämföra priser mellan fotografer men jag förstår att du vill ha många bilder, speciellt om ni ska fotas en halvdag. Det är ju en mängd av situationer som fotas, det handlar ju inte om att fotografen ska knäppa av 4 bilder i sekunden. För vår del fotades både porträtt, cermoni, gäster, dukning, mat m.m. Tio bilder hade ju bara räckt till några porträtt!

  • marimekko86

    För 3500 kronor fotoar vår fotograf oss ca en timme innan vigseln + en timmes för-fotografering innan stora dagen för att hon ska få kolla in miljön, platsen, ljuset osv där vi ska fota oss samt lära känna oss lite och få reda på hur vi vill ha det

    Sedan får vi 15 redigerade bilder + högupplösta på cd-skiva. Sen kostar det extra om man vill ha fler bilder, förstoringar osv.

  • lurpan
    EllaBella skrev 2011-08-23 18:07:37 följande:
    Vi betalade också 7000:- och då ingick 150 lätt redigerade bilder + några papperskopior. Jag tycker det är omöjligt att jämföra priser mellan fotografer men jag förstår att du vill ha många bilder, speciellt om ni ska fotas en halvdag. Det är ju en mängd av situationer som fotas, det handlar ju inte om att fotografen ska knäppa av 4 bilder i sekunden. För vår del fotades både porträtt, cermoni, gäster, dukning, mat m.m. Tio bilder hade ju bara räckt till några porträtt!
    Ja precis så känner jag med. Jag vill inte ha många bilder bara för att, utan det är ju flera moment man vill ha med. 

    Tack för svaren allihopa. 
Svar på tråden Vad ingår i priset?