• Anonym (långväga gäster)

    Hur räknar ni?

    Försöker räkna ut ungefär hur det skulle kosta med vårat bröllop..om vi verkligen har råd med det till nästa sommar eller om vi måste vänta ett år till.

    Problemet är att om vi räknar med dom som bor här så skulle det vara ca 60-70 gäster. Och det kan man ju räkna på. Men då är ca 10 av dom min familj :P
    Min släkt på i ett annat land (dock ett nordiskt land så det är inte såååå långt borta)
    Men jag har ingen aning om vilka som skulle komma om någon ens skulle komma :/ Skulle kunna vara 2 pers och skulle kunna bli 50 pers.. Vi skulle kunna bjuda dom här i sverige nu och ha råd men då saknar jag min mormor, farfar, mostrar , kusiner mm samtidigt som om vi sparar i ett år extra så kanske dom inte skulle komma ändå pågrund av resa och flygbilljetter :P

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Hur räknar ni?
  • BlomAnna

    Sätt er ner och gör en lista över de ni vill bjuda ta med alla ni vill bjuda sen börjar ni "sålla" ta bort personer ni känner att ni "borde" bjuda och till slut har ni en lista över de som är viktigast för er. Räkna ihop och se om ni har råd. Om ni inte kan plocka bort personer från listan så kanke ni kan titta på billigare alternativ vad gäller festupplägge, mat etc.


     


    Lycka till

  • Anonym (långväga gäster)
    BlomAnna skrev 2011-08-22 10:47:14 följande:

    Sätt er ner och gör en lista över de ni vill bjuda ta med alla ni vill bjuda sen börjar ni "sålla" ta bort personer ni känner att ni "borde" bjuda och till slut har ni en lista över de som är viktigast för er. Räkna ihop och se om ni har råd. Om ni inte kan plocka bort personer från listan så kanke ni kan titta på billigare alternativ vad gäller festupplägge, mat etc.


     


    Lycka till


    Tack :) Känns bara lite trist om man har bjudit kanske 30 från mitt land och så kommer kanske en eftersom då hade man kunnat bjuda 29 till här :P  If you know what I mean ;) Men det finns väl inget annat alternativ än som du säger :).... eller så kan man göra som du säger men skicka inbjudningarna till mitt land tidigare och be dom osa tidigare så man kan lägga till fler här när man ser vilka som kan resa hit? Det skulle ju kunna vara något..maby..
  • Nudax
    Anonym (långväga gäster) skrev 2011-08-22 10:52:47 följande:
    Tack :) Känns bara lite trist om man har bjudit kanske 30 från mitt land och så kommer kanske en eftersom då hade man kunnat bjuda 29 till här :P  If you know what I mean ;) Men det finns väl inget annat alternativ än som du säger :).... eller så kan man göra som du säger men skicka inbjudningarna till mitt land tidigare och be dom osa tidigare så man kan lägga till fler här när man ser vilka som kan resa hit? Det skulle ju kunna vara något..maby..
    Tycker det sista du skrev lät som en smart idé!
  • filibustern

    vi kommer nog göra så att vi bjuder de vi vill bjuda till själva vigseln, men de allra viktigaste till festen. på så sätt får alla se er gifta er, men de blir billigare fest :) 

  • izredam

    Måste bara säga att jag tycker ni ska skippa att göra som min m2b's föräldrar gjorde. De skickade en allmän inbjudan till släktingar på bådas sidor i finland. Det slutade med en hel busslast släktingar som de aldrig hade träffat som kom för att det ju bjöds på mat och sprit mer eller mindre. Men såhär 20 år senare så skrattas det ju åt det...

  • På rosa moln

    Kan du inte helt enkelt fråga dem som du vill bjuda ifall de har lust och möjlighet att komma och utifrån den informationen gå vidare med planeringen?

  • Jane

    Eftersom jag och min man planerar bröllop utomlands kommer vi skicka inbjudningar till dom som är här i sverige några månader innan bröllopet och be dom osa 2 månader innan ( så som du TS tänkte), då kommer man i alla fall veta på ett ungefär vilka som kommer komma


  • Trivia

    Om man vill ha tag på billiga flygbiljetter t.ex så lär man ju vara ute minst ett år i förväg. När det är mindre än 6månader kvar så brukar det ju vara svindyrt och kanske resultera i att flera får tacka nej av ekonomiska skäl. Så jag hade nog skickat inbjudan tidigare till de som bodde utomlands. Då kan de ju också osa tidigare och ni har som sagt möjlighet att bjuda in andra istället.
    Många har ju så kallade "reservlistor" med folk som de bjuder in när folk tackar nej.

Svar på tråden Hur räknar ni?