• goann

    Tärna och brudnäbbar, hur väljer man?! Har knappt ngn att välja på

    Nu till denna stora fråga: vem väljer man?

    Kan man välja sambons kusins barn som brudtärnor, två tjejer?

    Och tärna då, har ju fyra nära vänner men känner att jag inte kan ta alla och inte en av dem heller, eller kan man det? Det finns en av dess som jag har ett lite speciellt band till. Jag var iofs inte tärna på hennes bröllop men så tänker man väl inte. Vad har en tärna för uppgift och kan man be henne köpa sin egen klänning eller måste man bekosta det själv??

    Svåtr svårt...

  • Svar på tråden Tärna och brudnäbbar, hur väljer man?! Har knappt ngn att välja på
  • Ankis88

    Jag hade varken eller, jag förstod inte syftet med tärna (min bästis var mitt vittne däremot) och det kändes konstigt med brudnäbbar, då vi gifte oss borgerligt.
    Men när det gäller kläder för tärnan, jag tror att du ska bekosta hennes klänning bara om du kräver att hon ska ha en speciell färg eller form etc, annars tror jag inte att det är nödvändigt. Om du inte vill alltså  

  • AnnaAK

    Hej.
    Man behöver inte ha något av dem. Tärnor är inte en sed ifrån sverige, brudnäbb vet jag inte...
    Är nu nära med sambons kusins barn? är du inte det tycker jag att det är lite krystat.

    Jag hade samma problem med tärnor. Jag har fyra vänner som jag känner ihop och inte kan dela på. Skulle jag bara haft dem att välja på skulle jag valt att inte ha någon tärna. Var nära att göra det men insåg att jag ville faktiskt ha en av mina äldsta vänner som tärna, som inte "sitter ihop" med någon annan tjej. Att välja henne har gjort att vi har blivit tajtare, hade glidit ifrån varandra lite pga liv och sånt, men nu har vi hittat tillbaka till varandra :)
    Men hon ska bekosta sin klänning själv. Jag sa att hon kunde ha vad hon ville men hon ville att jag skulle vara med och bestämma, och bestämma färg. så det blev en vinröd som färgtemat.
    Dina kompisar kanske skulle köpt nya klänningar ändå och inte har något emot att köpa nya. prata med dem. Man kan hitta riktigt billiga om man letar. sen beror det ju på hur mycket du styr kanske.. kanske bestämma färg och så får de hitta snittet själva. finns tex på ebay klänningar i samma färg men olika modeller. och billiga.
    Min tärna ska vara med mig på morgonen och hjälpa till vid fotograferingen. och är den jag bollar ideer med när sambon inte orkar lyssna ;)
    Vår tärna och Marskalk ska även vara toastmaster och toastmadame så de har lite extra uppgifter. Finns ínfo här på BT om vad en tärna gör.

  • aniara

    Det är inget som säger att du måste ha tärna eller brudnäbb. Vi kommer inte ha någon brudnäbb. Dels för att vi inte har någon att anlita, dels för att det blir mer planering och mer kostnader. Tärna funderade jag på att hoppa över, men min blivande vill så gärna ha sin bror som marskalk och då känns det konstigt om jag inte har någon "på min sida". Jag har inte valt någon tärna ännu. Som Ankis skriver så behöver man inte betala för tärnan om det inte är så att man har speciella önskemål om dennes klädsel.

  • goann

    Nej vi står inte sambons kusinbarn nära och när jag tänker efter kommer båda vara över 8 år och en tonåring så de känns lite gamla. Men är det inte mysigt med små näbbar? Fast man kan ju inte ha någon bara för att om man inte känner nån..

    Vår son är då 1 år, vad gör man av honom?

  • AnnaAK

    han kan ju tulta med vid vigseln om ni vill ha med honom. då blir han ju näbb och kan vara med på fotona och så. Men om han inte ska vara med på festen se till att den som ska ta hand om honom på kvällen är med och kan hålla reda på honom, och att han kan klara att vara ifrån er fast han ser er, alternativt få gå ut med barnvakten.. så att han inte börjar gråta och skrika för att ni inte ger honom uppmärksamhet liksom.
    Jag ska ha mina brorsbarn som näbbar. två tjejer. kommer vara 4 och 1.5 år vid vigseln och då är barnens föräldrar med och mormor och morfar som ska ta dem på kvällen. sen har vi lite mutgodis redo, favoriterna russin och majskrokar :) bra för både fotografering och vigseln..

Svar på tråden Tärna och brudnäbbar, hur väljer man?! Har knappt ngn att välja på