• Belle

    För mycket?

    Hej!
    Bröllopsbudgeten hamnar på ca. 120 000 SEK.
    Vi hade inte tänkt så mycket på hur mycket det skulle kosta men det blev en aning för mycket.
    Hur ska jag göra?
    Var ska jag minska kostnaden och köpa något billigare?
    Några tips, tack! 
  • Svar på tråden För mycket?
  • MrsSmith

    Om ni ska gifta er i stockholm med omnejd är detta ingen ovanlig summa, tyvärr :(
    Om ni vill minska ned på kostnaderna är några tips
     
    -Se över gästlistan. Behöver ni verkligen bjuda precis alla som ni har med nu?
    -Lokalen. Kan ni tänka er en annan lokal? Finns någon ni gillar där ni kan ta med er egen alkohol?
    -Fotograf och solister. Kolla med vänner och bekanta. Man kan ofta hitta rätt biliga men jätteduktiga solister genom t.ex. Musikhögskolan el musikinriktade folkhögskolor (t.ex Birkagården). Fotografer måste verkligen inte kosta 30 000:- för en dag! Kolla runt. Behöver ni ha ngn som är där hela dagen eller kan det räcka med porträttbilder och bilder från kyrkan/rådhuset? Har ni någon fotointresserad vän el släkting kanske de kan föreviga själva festen.
    - Blommor. Återigen, kolla runt mer! Finns många bra florister som inte tar så mycket betalt.
    - Middagen. Fundera allvarligt på hur mycket ni vill bjuda på. Gratis bar är oftast inte nödvändigt, likaså avec till kaffet.

    Lycka till!

  • Sassajajja

    Jag skulle gå tillväga så här: 
    Först skulle jag fråga vad tycker vi är viktigast med bröllopet? I vårt fall hade vi svarat ringarna och fotografierna => detta ska vi alltså inte snåla på. Ringarna ska vi ha varje dag i resten av livet och fotona kommer att vara hjälp för våra minnen.

    Vad är mindre viktigt, i vårt fall: Tårta, vi valde bort den helt. Dans, vi hade eget "blandband" som det sedan aldrig blev av att vi spelade.  Många gäster, vi bjöd 36 med oss själva och 32 kom. 

    Dra sedan ned på det ni har sagt är mindre viktigt. Jag tycker att det är dumt att spara på det som ni anser vara viktigt, det kommer ni nog att ångra. Men saker som är mindre viktigt kan man spara på! Det finns alltid sätt att hitta billigare. 

    Och tänk på att det viktigaste är att ni får fira er kärlek med familj och vänner. Det är vännerna och familjen som gör att dagen är perfekt inte huruvida klänningen var den som var lite lite vackrare men kostade 30 000 eller att blommorna var precis exakt som ni tänkt er! 

  • Annika611

    Jag håller helt med Sassajajja. Välj några grejer som är viktiga för er, satsa på dessa och sök billigare alternativ för resten.

    Några tips: Om du tänkt dig en enkel frisyr utan slöja och tiara kan du boka en festkamning i stöllet för en brudkammaning. Brukar vara mycket billigare, men man får i stort sätt samma frisyr.

    Om ni ska ha blommor i festlokalen kan ni samma dag gå till en blomaffär och köpa färdiga buketter som dom råkar ha där just då. Kan bli halva priset mot om ni beställer  på förhand.

    Kolla på loppis eller nätet för att hitta begagnade "tillbehör". T.ex. tiara, paraply, slöja, handväska. Jag köpte en festväska på loppis för 50 kr och och en stickad sjal (för ett höst bröllop) för 10 kr. Jag hittade precis sådana grejer som jag hade fantiserat om. Sakerna ser helt oanvända ut.

Svar på tråden För mycket?