• Liv

    Hur gör/gjorde ni med filmning av ert bröllop?

    Har jättersvårt att bestämma hur vi ska göra med filmningen av vårt bröllop. Äger ingen egen filmkamera så vi har funderat på möjligheten att någon professionell ska filma åtminstone vigseln. Sen vet vi inte om vi öckså ska låta någon professionel filma festen också, eller om alternativet att hyra en kamera och överlåta filmning till någon filmintresserad gäst.

    Ni som hade/ska ha rörlig bild till ert bröllop, hur gjorde/gör ni? Vad var höjdpunkten med det som filmades? Valde ni professionell filmning eller att någon vän eller liknande som gjorde det åt er? Något ni ångrar eller önskar att ni gjort annorlunda när det gäller dokumentation av er bröllopsdag?

    Vad är det värt att betala för filming, och vad är bra att tänka på när man anlitar någon professionell? Med en redan tajt budget så har vi inte råd med allt för många tusenlappar på det hela. Någon som har erfarenhet av någon i Stockholm?

  • Svar på tråden Hur gör/gjorde ni med filmning av ert bröllop?
  • Cometen

    Om ni ska anlita proffs eller inte beror ju helt på vad ni vill ha för kvalitet på filmen! Just med filmning blir det så otrolig stor skillnad mellan en amatör och ett duktigt proffs!
    Titta t.ex på det här: blog.caringo-photo.de/fishermen-fusion-anita-und-christian/
    En sådan film får man knappast av en amatör, men det kan ju förstås vara så att ni är ute efter en lite enklare variant.

    Om ni anlitar ett proffs tycker jag att det är viktigt att h*n kan visa upp flera bröllopsfilmar h*n har gjort tidigare, så ni vet vad ni kommer att få och kan lita på att personen levererar ett bra resultat varje gång.

    Om ni inte har råd att lägga ut så mycket pengar på det, kan ni kanske hitta någon som har filmat några bröllop tidigare men inte är proffs än. Om ni hittar någon som vil bygga upp sin portfolio kan ni kanske få det till ett bra pris! Det kanske finns ett forum/ sajt för filmintresserade där ni kan lägga ut en annons/ skriva ett inlägg?

  • Liv

    Vi är inte ute efter proffs. Men visst vill vi nog alltid ha någon form av kvalitet när man betalar för någon att utföra ett jobb där man slipper känna att "jag hade gjort det bättre själv". Det är en av anlednignarna till varför jag kommer sminka mig själv på bröllopet t.e.x, men det hör inte hit. När det gäller fimandet är vi annars inte så kräsna. Vi vill ha det på film helt enkelt. Till och med att vi nog gärna bara betalar för att få råmaterial och redigerar amatörmässigt själva. Har sett ett antal bröllopsfilmer där det läggs in massa knasiga effekter. Vi vill itne betala för sånt vi inte vill ha eller gillar. Vi vill ha det avskalat.

    Jag vet itne själv om det finns sådana forum. Någon annan som vet?

  • Cometen
    Liv skrev 2011-08-20 16:04:44 följande:
    Jag vet itne själv om det finns sådana forum. Någon annan som vet?
    Goggla lite, det finns säkert! ;)
  • Väduren

    Nu vet jag inte vart och hur ni ska gifta er men kolla först att det är ok att ni filmar. Har tyvärr varit på både dop och bröllop där prästerna (olika präster och olika församlingar) sagt att de inte vill att man filmar cermonin. i två av fallena har paret/föräldrar själv blibit överraskade då de tagit det som självklart att de skulle få göra det.

  • Liv

    Jag googlar och googlar, men verkar inte googla rätt.... hittar bara filmare som inte befinner sig i Stockholm, märkligt nog. :S Rimligt nog borde det finnas ett ganska stort utbud här, men... var och vilka är de?

    Vi gifter oss borgligt och jag vet redan att det finns inga hinder med filmning. Men det är bra att uppmärksamma det du säger Väduren. Det kan vara lite kinkigt ibland.

  • wahlstrm

    Att filma bra är dyrt, riktigt dyrt..

    Bara för att filma en nivå över "svärfars hemmavideokamera" så sitter man med utrustning för 100 000kr+
    (Kamera, objektiv, mikrofon, stativ, div.kringutrustning och redigeringsprogram mm).

    Svårt att inte ta skäligt betalt då. 


  • fruhgan

    Min mans lillebror filmade vår vigsel. Han är väldigt duktig, han är utbildad inom film så det blev jättebra

  • Liv

    Absolut ska man ta betalt, med en sådan utrustning och med lång utbildning, lång erfarenhet m.m.  Det är inget jag vänder mig emot. Hade jag kunnat, hade jag betalat för det. För min del stå jag med en redan ansträngd bröllopsbudget och där tusenlapparna STOR roll tyvärr. Jag vill som sagt ha bröllopet på film och det är här det blir så svårt. För jag vill inte känna att jag kastar pengar i sjön, genom att betala tusenlappa för en "hemmagjord" film,jag kunde gjort bättre själv. Men valmöjligheterna tycks odefintliga, så... jag står i en återvändsgränd känner jag. Nej, jag önskar att någon kär vän verkligen hade haft en videokamera som de gärna använde så hade detta vållat mindre huvudvärk.

  • wahlstrm

    Tyvärr är segmentet "lite bättre än hemmagjort men endå inte proffskvalité" rätt litet på filmsidan ;)
    Finns inte så många hobbyfilmare som hobbyfotografer.


  • AmeMarc

    Vi fick i present, i förväg, en fin filmkamera och köpte till en (dyr men BRA) mikrofon.
    Det var det bästa vi kunde gjort!! Kameran stod på ett stativ i kyrkan och svärfar bara vred den när det behövdes.
    Under middagen bad vi en vän filma tal och sång osv. Han tog detta på stort allvar och filmade senare på natten också - gick runt och gjorde små intervjuer och fick lyckönskningar till oss. Så gulligt gjort.

    Det är SÅ roligt att titta på filmerna!! Få uppleva dagen igen - i lugn och ro dessutom.

    Be någon snäll vän att hjälpa er med detta - kan ju vara dennes present till er?
     

Svar på tråden Hur gör/gjorde ni med filmning av ert bröllop?