• snart Peters fru
    Äldre 19 Aug 18:04
    5755 visningar
    20 svar
    20
    5755

    Samla foton från alla gäster?

    Någon som har en bra och fr a lätt sida där våra gäster kan ladda upp sina bilder som togs under våran dag!
    En sida där dom även kan få titta på andras bilder men fr a därifrån vi kan få ihop lite roliga bilder:

    Kom med tips är ni snälla!!!

  • Svar på tråden Samla foton från alla gäster?
  • wahlst­rm
    Äldre 23 Aug 10:27
    #1

    Skapa en låst grupp på facebook, känns spontant som den enklaste lösningen.
    Då kan alla medlemmar lägga upp och se varandras bilder.

    Har inte era gäster facebook, så är det kanske på tiden anyway ;) 


  • Aniara­4
    Äldre 23 Aug 10:49
    #2
    wahlstrm skrev 2011-08-23 10:27:15 följande:
    Skapa en låst grupp på facebook, känns spontant som den enklaste lösningen.
    Då kan alla medlemmar lägga upp och se varandras bilder.

    Har inte era gäster facebook, så är det kanske på tiden anyway ;) 
    Det kan vara roligt för att titta på bilderna, men om man vill ha papperskopior blir det alldeles för dålig upplösning. Facebook krymper bilderna man laddar upp rätt rejält.
  • wahlst­rm
    Äldre 23 Aug 12:39
    #3
    Aniara4 skrev 2011-08-23 10:49:30 följande:
    Det kan vara roligt för att titta på bilderna, men om man vill ha papperskopior blir det alldeles för dålig upplösning. Facebook krymper bilderna man laddar upp rätt rejält.
    Man kan ju bara skriva en kommentar under bilden och be personen maila orginalet.

    Annars så har ju Facebook numera en funktion för att ladda upp högupplöst, bilderna presenteras fortfarande lika förfärligt som innan men om man gillar bilden kan man numera ladda hem orginalet. 
    Borde räcka till normala 10x15 iaf :) 
  • Freaki­e
    Äldre 23 Aug 12:45
    #4

    Brukar vanligvis använda mig av facebook för att dela med mig av foton till nära och kära, men gillar egentligen inte det faktumet att facebook helt plötsligt ska äga alla mina bröllopsbilder.


     


    Vi har testat att dela med oss via dropbox och det funkar ganska bra, lite mer om det programmet går att läsa här:


    http://www.idg.se/2.1085/1.299436/smarta-dropbox-later-dig-dela-stora-filer


     

  • Future Mrs S
    Äldre 23 Aug 13:06
    #5

    Vi kommer dela ut skivor efter festen som alla kan spara bilderna på och skicka till oss, sen får som se bilderna när/om dom vill när dom kommer och hälsar på oss ;D

  • BlomAn­na
    Äldre 23 Aug 13:36
    #6

    Min sambo och hans kompisar har någon tjänst de brukar använda sig av men då ligger filerna man skickar bara uppe under en viss tid...Kan kolla med sambon vad det heter senare.

  • wahlst­rm
    Äldre 23 Aug 15:21
    #7
    Dropbox är en fatastisk tjänst :)

    Det jobbiga är bara när någon flyttar en fil ur mappen och den då samtidigt försvinner för alla andra :)

    Så, så länge alla är med på att man får kopiera men inte flytta filer så är det ok :) 
    DropBox: db.tt/s2S3Sav
  • snart Peters fru
    Äldre 23 Aug 20:21
    #8

    Tack snälla för tipsen! Hade hört talas om Dropbox tidigare men tänkte om det fanns något annat.
    Men då är det nog värt att prova detta!

    Takc igen

  • Äldre 24 Aug 08:23
    #9

    Annars kan man ju ha cd skivor och kuvert med porto som gästerna kan ta med sig från festlokalen.

    Ett par av våra bekanta hade laptop med sig på middagen så att gästerna som ville kunde ladda in bilderna direkt i deras dator. Lite extremt kanske, man vill ju gärna rensa lite först. Tyst

  • Äldre 19 May 11:35
    #10

    Kankse sent ute för dig "snart Peters fru" men det kanske kan hjälpa andra. 
    Testa www.photago.com
     

  • durras­flikka
    Äldre 19 May 13:36
    #11

    Vi har köpt sådanna här som vi ska ha i en korg så gästerna kan ta. Vi blir runt 50 st och vi köpte 20 st (dvs 2 paket) med sådanna för vi vet att alla inte kommer att fota. CD ingick (vilket vi inte räknat med).


  • CoG
    Äldre 19 May 14:55
    #12

    Jag tänkte ta med vår laptop och skapa fotomapp i den så att gästerna kan ladda de bilder som dom vill från minneskorten direkt till en mapp med deras namn (så att vi vet vem som tagit bilderna).

    De som hellre bränner över på skiva kan ta med sig en sån och göra det i lugn och ro hemma.

  • 120804
    Äldre 19 May 15:04
    #14

    Vi har gjort såhär: köpt usb-stickor som vi delar ut lite här och där bland de inbjudna. Vissa får dela om man känner varandra nära. Sen tar vi usb-stickorna när vi möts nästa gång. Men så har vi inte ett jättestort bröllop heller så det blir inte så många stickor vi behöver. Men fördelen med usb-stickorna är att man direkt får högupplösta högkvalitativa bilder. Vi köpte usb-stickor från netonnet för 49 kr styck. 

  • Äldre 19 May 16:50
    #15
  • BlomAn­na
    Äldre 19 May 23:41
    #16
    120804 skrev 2012-05-19 15:04:14 följande:
    Vi har gjort såhär: köpt usb-stickor som vi delar ut lite här och där bland de inbjudna. Vissa får dela om man känner varandra nära. Sen tar vi usb-stickorna när vi möts nästa gång. Men så har vi inte ett jättestort bröllop heller så det blir inte så många stickor vi behöver. Men fördelen med usb-stickorna är att man direkt får högupplösta högkvalitativa bilder. Vi köpte usb-stickor från netonnet för 49 kr styck. 
     Vad smart...den idén ska jag sno. Fast jag tror vi nöjjer oss med att lämna ut stickor till de vi vet brukar ta mycket kort... Tack för tipset!!
  • Äldre 5 Dec 10:34
    #16

    Vi har använt photago.com/brollop.html Mer anpassat för foto jämfört med Dropbox och ger dessutom andra möjligheter att titta på bilderna. Bättre än facebook för man kan hantera högupplöstabilder och styra vem som har behörighet att titta på bilderna bättre. 

  • Fremm
    Äldre 5 Dec 15:50
    #18

    Tack för tipset om Photago kanske blir ett bra alternativ till de som glömmer eller inte vill föra över bilderna direkt till vår laptop på bröllopsdagen... :)


  • flaniz­zan
    Äldre 4 Nov 21:04
    #18

    Ni som använt Photago, räckte det med 1 GB minne?

  • Äldre 5 Nov 10:34
    #19

    Hej Flanizzan!

    Jag har varit på bröllop där de klarat sig med 1GB och bröllop där de inte klarade sig. Vi klarade oss inte utan behövde mer utrymme. Men då laddade min pappa och min vän som var lite fotograf för dagen upp massa bilder från sin systemkamera vilket snabbt fyllde 1gb 

    Men på mina vänners bröllop där det mest laddades upp bilder från telefoner och en del systemkamerabilder klarade sig gott med 1GB utrymme.
    Man kan ju alltid börja med 1Gb och fylla på om det börjar bli fullt. 

     
     

  • Äldre 15 Nov 23:12
    #20

    Vi kanske tar med vår laptop som andra skriver så får gästerna ladda bilder där.
    Annars tänkte vi också köpa CD skivor som de får ladda upp bilder på och ge oss sedan. 

Svar på tråden Samla foton från alla gäster?