• Annooo

    Kan man gifta sig på pingstafton?

    Jag & sambon som hade bestämt att vi ska boka kyra och allt nu och datumet för bröllopet ska äga rum den 26 maj.. Men sen ser jag & får reda på att det är ju pingstafton????
    Kan man verkligen gifta sig då? Hmm nu blev jag helt ställd..

    Hmm..

  • Svar på tråden Kan man gifta sig på pingstafton?
  • PimPim83

    Jag har för mig att pingstafton är en av de vanligaste dagarna att gifta sig på. Skansen hade väl till och med sitt drop-in-bröllop på pingstafton i år?

  • lilja

    Pingst och Kristi Himmels har/är väl de två vanligaste helgerna att gifta sig på. Tidigare så hade vi som frisörer mest jobb de helgerna med brudar, numera är det lite mer utspritt under året.
    En helg som jag INTE tycker man ska gifta sig på är midsommar. Kanske för att jag älskar traditionen kring den helgen och inte skulle vilja missa den. Bara därför.


    * 21 juli 2012 *
  • Annooo

    Men ska man gifta sig en sådan dag?  som så många andra ? hmm.. :/

  • aniara

    Vem bryr sig om hur många andra som gifter sig samma dag? Jag ser verkligen inte vad det spelar för roll, mer än att man kan behöva vara ute liter mer i god tid med bokningar om det är ett populärt datum. Jag tror inte på något sätt att jag och min blivande är de enda som gifter sig på "vårt" datum, men när det kommer till kritan, när vi står där i kyrkan, så är det faktiskt bara oss två det handlar om. Vår dag blir inte mindre värd eller mindre speciell för att det är fler som gifter sig runt om i landet på samma dag.

  • Syrinx

    Det enda man ska tänka på är väl att vara medveten att om man vill gifta sig på en speciell högtidsdag - midsommar, nyår, jul - så kan folk möjligtvis reagera lite negativt på det. Men det är ju ingen människa som firar pingst! Så på så vis är det självklart fritt fram att gifta sig på pingst!

    Vi ska gifta oss på pingstafton i vår, den 26 maj, och jag måste faktiskt säga att jag bara sett en annan brud här på BT som har det datumet. Däremot verkar alla juni-, juli- och augustilördagar vara betydligt  mer uppbokade. Kanske är det inte längre en lika populär bröllopshelg som det varit förut? Men det spelar väl ingen roll ändå! Om man inte vill gifta sig samtidigt som "alla andra" ska man väl ta en torsdag mitt i vintern, då blir man nog relativt ensam om sitt datum. Jag tycker att naturen är som vackrast i maj och dessutom är ju pingst "hänryckningens tid" så det känns som den perfekta tiden att gifta sig!

  • Annooo
    Syrinx skrev 2011-08-19 19:39:55 följande:
    Det enda man ska tänka på är väl att vara medveten att om man vill gifta sig på en speciell högtidsdag - midsommar, nyår, jul - så kan folk möjligtvis reagera lite negativt på det. Men det är ju ingen människa som firar pingst! Så på så vis är det självklart fritt fram att gifta sig på pingst!

    Vi ska gifta oss på pingstafton i vår, den 26 maj, och jag måste faktiskt säga att jag bara sett en annan brud här på BT som har det datumet. Däremot verkar alla juni-, juli- och augustilördagar vara betydligt  mer uppbokade. Kanske är det inte längre en lika populär bröllopshelg som det varit förut? Men det spelar väl ingen roll ändå! Om man inte vill gifta sig samtidigt som "alla andra" ska man väl ta en torsdag mitt i vintern, då blir man nog relativt ensam om sitt datum. Jag tycker att naturen är som vackrast i maj och dessutom är ju pingst "hänryckningens tid" så det känns som den perfekta tiden att gifta sig!
    hahahah ja sant mitt i vintern en vardag låter ju inte klokt, kanske är en bra dag iaf att ta pingsthelgen då :) Får hoppas på att ingen regerar negativt på det bara :)
    tack tjejer... & lycka till med bröllopet! Då blir det väl vi 3 som ska det här då.. =)
  • Kattpoet

    Vi gifte oss av misstag på pingst för ett år sen, vi valde ett datum och tänkte inte på att det var både pingst och den stora lokala marknaden.

  • aniara

    Åter igen, förstår inte varför det är så viktigt vad andra tycker. Det viktiga är ju att Ni får det som Ni vill ha det. Det gäller både klänning, datum och allt annat ni ska ta beslut om fram över. Lev era egna liv.

  • Kattpoet

    Jomen  ibland måste man visa hänsyn, som att gifta sig klockan ett på midsommar afton eller julafton kommer göra folk lite upprörda eftersom ingen av de dagarna är röda dagar och det är upp till om har en snäll chef eller extra ledighet som gör om man är ledig på de dagarna.

  • Annooo
    aniara skrev 2011-08-19 21:43:15 följande:
    Åter igen, förstår inte varför det är så viktigt vad andra tycker. Det viktiga är ju att Ni får det som Ni vill ha det. Det gäller både klänning, datum och allt annat ni ska ta beslut om fram över. Lev era egna liv.
    Jo men jag är sån som inte kan sluta tänka på vad alla andra tycker & tänker. Jag är sån som vill göra alla "nöjda" vet att det är löjligt kanske man kan inte sluta.. Känns så viktigt för mig att veta hur andra tycker. kanske osäkerheten men detta är ju ändå första gången & sista ;) som man ska gifta sig & vill gärna ha det sååå "perfekt " som möjligt. Är det så svårt att förstå? därav varför jag bryr mig vad andra tycker.... :)
    Kattpoet skrev 2011-08-19 21:51:46 följande:
    Jomen  ibland måste man visa hänsyn, som att gifta sig klockan ett på midsommar afton eller julafton kommer göra folk lite upprörda eftersom ingen av de dagarna är röda dagar och det är upp till om har en snäll chef eller extra ledighet som gör om man är ledig på de dagarna.
    Ja men precis så tänker jag med... Är inte direkt en "vanlig" dag/helg..
  • Kattpoet

    Har du några i släkten som är i konfermations åldern nästa år? Det är rätt så vanligt med konfermationer på pingst.   Mamma berättade det för mig.

  • aniara

    Vad är det med pingst som gör det till en inte vanlig helg för gemene man? Jag känner absolut ingen som firar pingst. Att pingst är typ vanligaste helgen att gifta sig på i Sverige trodde jag var allmänbildning (jag har då alltid vetat om det, utan att ha varit speciellt påläst på bröllopstraditioner).

    Vilken helg man än väljer så riskerar man att det finns de som kommer ha förhinder. Sånt kan man undvika genom att prata med sina gäster i förväg, de som man vet har mycket eller något specifikt stort inplanerat.

  • Jeez

    vanligaste helgerna att gifta sig på, de senaste åren är i augusti och början av september

    konfirmationer är utspridda över hela sommaren. krockar det med någon gäst så är det nog svårt att undvika... eller något annat bröllop... eller något annat någon har planerat och bokat...  och krockar det med kyrkbokning så kommer ni få välja en annan lördag. 

  • Flotten
    Jeez skrev 2011-08-20 01:14:09 följande:
    vanligaste helgerna att gifta sig på, de senaste åren är i augusti och början av september

    konfirmationer är utspridda över hela sommaren. krockar det med någon gäst så är det nog svårt att undvika... eller något annat bröllop... eller något annat någon har planerat och bokat...  och krockar det med kyrkbokning så kommer ni få välja en annan lördag. 
    Konfirmationer är är i den södra landsänden Oerhört vanliga från veckan efter påsk och fram till pingst. I min arbetsförsamling så hade vi även en sommarkonfirmation men hos oss hör de inte till vanligheterna. här är bröllopen vanligast juli augusti.
  • Syrinx
    Annooo skrev 2011-08-19 22:11:13 följande:
    Jo men jag är sån som inte kan sluta tänka på vad alla andra tycker & tänker. Jag är sån som vill göra alla "nöjda" vet att det är löjligt kanske man kan inte sluta.. Känns så viktigt för mig att veta hur andra tycker. kanske osäkerheten men detta är ju ändå första gången & sista ;) som man ska gifta sig & vill gärna ha det sååå "perfekt " som möjligt. Är det så svårt att förstå? därav varför jag bryr mig vad andra tycker.... :)
    Kattpoet skrev 2011-08-19 21:51:46 följande:
    Jomen  ibland måste man visa hänsyn, som att gifta sig klockan ett på midsommar afton eller julafton kommer göra folk lite upprörda eftersom ingen av de dagarna är röda dagar och det är upp till om har en snäll chef eller extra ledighet som gör om man är ledig på de dagarna.
    Ja men precis så tänker jag med... Är inte direkt en "vanlig" dag/helg..
    Varför måste det vara perfekt? Är inte det perfekta i det hela att du och din blivande får varandra? Jag tror att det kan vara bra att ta ett steg bortom sina "prinsessdrömmar", om man nu har sådana, och tänka på varför man gifter sig! Ett bröllop som bara handlar om att alla detaljer ska vara så perfekta tror jag ärligt talat inte blir något bra bröllop. Planering, absolut. Respekt för sina nära och kära, absolut. Men huvudsaken är ju faktiskt att det är två människor som lovar varandra att finnas där för varandra och älska varandra livet ut! Det är ju fantastiskt! Det är ju perfekt!

    Om du är bekymrad för ifall din familj t.ex. skulle vara upptagna eller tycka att det är olämpligt att ni lägger ert bröllop på pingsthelgen - som mig veterligen ingen svensk firar eller har traditioner kring, framför allt efter att de tog bort annandag pingst som helgdag - ja, då är väl det bästa att du och din blivande frågar dem. Då menar jag inte att de ska bestämma precis allt, men att kolla av ifall ett datum passar bra (då du ju är orolig för det!) är bara omsorgsfullt och respektfullt isåfall. 
Svar på tråden Kan man gifta sig på pingstafton?