Hjälp hur ställer man glasen???
Blir tokig på mig själv! Kommer inte på hur man ställer glasen vid dukning??? Vi kommer ha vattenglas samt både öl- och vinglas ( tror jag ). Finns det någon vänlig själ som kan upplysa mig om hur det ska vara???
Blir tokig på mig själv! Kommer inte på hur man ställer glasen vid dukning??? Vi kommer ha vattenglas samt både öl- och vinglas ( tror jag ). Finns det någon vänlig själ som kan upplysa mig om hur det ska vara???
Du ställer först rödvinsglaset sen vitvinsglaset till höger sen ölglas sen vattenglas allt till höger!!
Vattenglaset längst till höger, sen ställer du upp glasen från höger i den ordningen det ska drickas ur. Tex vitvin sen rödvin sist dessertvin.
Ska ni ha öl till förrätten så står det glaset där vitvinsglaset skulle stått.
Du kan eventuellt göra som en trekant där ölglaset står först, sen rödvinsglaset lite bak till vänster och vattenglaset längst bak till höger! Hänger du med?
Rödvinsglaset alt. vinglaset som tillhör varmrätten skall alltid stå i mitt ovanför tallriken. Sen är det precis som Mikaela och margaux skriver. Till vänster dessertvin och evetuell kaffekopp, och till höger vitvin alt. Ölglas och sen vattenglaset längst ut :)
Enligt restaurangskolan och många festvåningar jag jobbat på så är det mitten som gäller :D sen får man ju ställa precis som man vill, huvudsaken för att underlätta för gästen är ju att ställa de i den ordningen de ska användas med början från höger.
Ska du ha flera glas så ska du börja från mitten... och sedan mot höger.. så att vatten glaset kommer typ i höjd med kniven.
Tack!!! Vi kommer ha buffé så jag vet inte hur jag ska göra om jag ska duka med vattenglas och ett glas som gästerna får välja om de vill ha öl eller vin i eller om jag ska duka med både öl- och vinglas samt vattenglas. Hur hade ni gjort? Hade inte tänkt ha både vitt- och rödvinsglas. Småsaker kan bli svåra. Har oxå för mig att man börjar i mitten och går sen åt höger. Så börja med vatten och sen ölglas och så vinglas. Låter det ok??? Vi kommer bara ha en buffé som varmrätt och de kan välja öl eller vitt alt rött vin.
Hade jag varit som du hade jag kört samma glas till både öl och vin! Tycker ölglas med for är de finaste i alla fall....
Är det tänkt att de ska dricka både rött och vitt eller öl? I så fall måste du ha 2 vinglas...
Med foten neråt.