• Anonym (Orolig)

Gravid?

Läget är följande: Jag har en tid ätit Johannesörttabletter för att jag varit mycket stressad. Visste att man inte kunde äta p-piller under samma period eftersom effekten av dom avtar pga johannesörten. Det hände en olycka med kondomen sist vi hade sex och när vi skulle hämta ut "dagen-efter" piller å apoteket fick vi veta att inte de heller fungerar som dom ska pga johannesörten. Tyvärr vet man inte exakt hur myket effekten avtar av "dagen-efter"-pillret men jag undrar om någon annan är/varit i samma situation och hur det gått? Eller om någon hört om nån i samma situation och hur det blev för dem? Skulle så gärna få planera vårt bröllop i lugn och ro och inte behöva oroa mig för att vara gravid. Det mest olyckliga är att vi hade sex nån dag innan jag borde ha haft ägglossning ...
    Skulle vara skönt att höra om någon vet nåt som kunde vara till hjälp!!

• Svar på tråden Gravid?
  • Pinkgrape

Du är alltså inte säker på att du är gravid? Jag skulle nog i din sits, som absolut inte vill vara gravid, ta dagen-efter och hålla tummarna. Skulle det sedan visa sig att du är gravid trots det, så kan du ju göra en abort.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Anonym (Orolig)

Har tagit pillret men som sagt vet jag inte ens om det hjälper.. Jag vill ha barn men inte nu när vi just börjat planera vårt bröllop .. Dessutom är jag emot abort .. Om man inte blivit våldtagen eller det är fara för ens liv förståss.. Det värsta är att man bara kan vänta.

• Pinkgrape

Om du är emot abort och det enda(?) hindret för att du ska vilja behålla barnet är att ni ska planera ert bröllop, så förstår jag inte riktigt varför du inte vill behålla det om du nu skulle vara gravid. Visserligen, alla prioriterar vi och vill olika, men jag skulle nog inte låta en sådan sak som bröllopsplanering gå före en graviditet i prioriteringsordning.

Jag förstår inte riktigt heller hur du gör skillnad mellan att ta ett dagen efter piller och göra en tidigt (medicinsk) abort? Visserligen är det väl lite fler tabletter som ska tas vid en abort, men principen är ju densamma. Ta tabletter och bli av med fostret.

Tyvärr, så är väl det dina alternativ ändå, vare sig du vill eller inte. Har inte dagen-efter bitit, så blir det ju antingen att göra abort eller behålla barnet. Om du nu är gravid..

(Det är inte meningen att låta "hård", förlåt om jag framstår så. Jag förstår att detta känns jobbigt för dig/er.)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Gravid?