• längtaar

canon in d major hjälp

Ni som hade/kommer att ha Canon in D Major av Pachelbel i kyrkan, på piano eller orgel?
    Min kantor var tveksam om man ens kunde spela den på piano/flygel. Jag har ju lyssnat på den på spotify massvis nu med piano. Men frågan är då om de som finns på spotify har två pianon eller något? för det är ju ruggigt fint. Plus att jag är lite allergisk mot orgel :S Hemskt tycker jag. Hjälp mig snälla!

• Svar på tråden canon in d major hjälp
  • TesaR

Finns även en version på Spotify som heter "Pachelbel canon in D -single piano-.
    Lyssna på den tillsammans med din kantor, dne borde gå att spela!
    Annans betyder ju Canon just att det är flera...

Lycka till!

• marimekko86

Vi kommer ha den...har inte bestämt mig än på vad dock, piano eller orgel. men klart den går att spela på piano.! Jag tycker piano är finare än orgel, men orgel är maffigare....hmmmm.

• TesaR

Ja.. blir ju inte riktigt samma grej, tyvärr... Cool

• förlovadflicka

Stråkar som den är skriven för från början är ju så mycket bättre annars... :)

• Syrinx

Fästmannen, som är violinist, var iväg tidigare i somras och spelade på ett bröllop där de hade Pachelbels kanon som ingång. Då var det ett arrangemang för fiol och piano, som hade funkat väldigt fint. Så det är kanske en idé, att ta in en violinist som kan spela tillsammans med kyrkomusikern?

Annars är jag ganska säker på att det måste finnas arrangemang för bara piano eller orgel också. Det är ju ett så populärt val till bröllop.  

• Syrinx
    Syrinx skrev 2011-08-19 19:56:53 följande:
    Annars är jag ganska säker på att det måste finnas arrangemang för bara piano eller orgel också. Det är ju ett så populärt val till bröllop.  
    Hmm, åtminstone arrangemang för orgel. Det är nog svårt att få med alla fyra kanonstämmor på bara ett piano - på en orgel finns ju pedalerna vid fötterna som kan spela baslinjen hela tiden.
  • Redangiftaanna

Hej, Min bror och två kompisar till honom spelade den på gitarr. Drt var fint tyckte vi

• Aniara4

Vi ska gå in till den, på orgel. Stråkar hade varit fint, men kostnaderna springer iväg alldeles tillräckligt ändå!

Svar på tråden canon in d major hjälp