• missemmz

Tal till min man?

Vi gifter oss den 27:e och jag har böjat fundera på det där med tal. Jag skulle egentligen velat att vi höll ett tal för varandra i kyrkan istället för att tala efter prästen som man vanligtvis gör. Men min man är tillräckligt nervös för att bara stå i kyrkan och tycker det räcker att säga efter prästen och jag vill inte att jag läser ett tal och han läser efetr prästen så den tanken har jag legt ner.

Jag har egentligen inga problem att tala inför folk och känner att jag skulle vilja ha några saker sagt till min make. Däremot så tror jag att jag inte kommer att få fram ett ord då jag kommer vara väldigt nervös men jag tror samtidigt att både han och gästerna skulle uppskatta något sådan personligt. Så frågan är om jag bör hålla ett tal till honom på festen och kanske bara meddela tostmaster och toastmadame. samtidigt kan jag känna att om han inte håller något för mig kanske han tycker det känns dumt.

Vad känner ni? Hur har ni tänkt göra? Vad ska man nämna?

• Svar på tråden Tal till min man?
  • Zia 20090618

Det är det enda jag ångrar från vår dag.. Att jag inte hann skriva färdigt och hålla mitt tal till min man... :I

• KakanMackan

Jag funderar också på det  Tyst Men det är långt kvar så jag har inte hunnit tänka så mycket på det och hunnit bli nervös, för då kanske jag tar mitt förnuft till fånga Flört Men jag vill verkligen! När jag körde bil härom dagn höll jag ett spontantal högt för mig själv och det lät riktigt bra Tyst Haha, men nu har det glömts bort, men som sagt långt kvar. När gifter ni er? 27 denna månaden?

• andersson1970

Vill du så kör på det.
    Det enda man ska ångra är det man aldrig gjorde............

• jazzie78

Ska också hålla ett tal till min man. Har suttit och skrivit ihop ett och måste finslipa det bara. Visst är jag nervös att hålla det - men jag tänker bort gästerna för det är ju till min man jag "vänder" mig till.
    Jag har faktiskt inte varit på ngt bröllop där någon av brudparet har sagt nåt till varandra - så jag tänkte att det kanske är konstigt....  men jag kör på!     Cool

• Rosi

Jag har också tänkt att hålla ett tal till min blivande man.. Men vad jag ska säga det vet jag inte men jag ju lite mindre än ett år kvar på att komma på de...

• ClaraH

Jag hade funderingar på att överraska honom med ett tal. Jag pratade lite i allmänna ordalag om tal och sånt och då sa han att han inte skulle vilja att jag gjorde så, eftersom han själv inte klarar av att hålla tal. Sen har vi pratat om att vi ska hålla tacktal till gästerna, och då ville han göra det, men så fick han kalla fötter och överlät det till mig. Så jag sa att jag gör det, men tänkte då inte säga något personligt till honom.

Igår började vi prata om talet och då frågade jag om han verkligen inte vill säga något och det vill ha ju gärna men att han blir för nervös. Efter att ha pratat om det igen så började vi spåna om att håll talet tillsammans, så nu har vi lagt upp det som ett replikskifte (vi håll på till 2 i natt), vilket innebär att vi måsta ha manus och då blir det lättare för honom. Det ska bli jättekul att hålla talet nu och jag tror att gästerna kommer att tycka att det blir roligt. Vi gifter oss på lördag.

• missemmz

Tack för era svar. Men hur reagerar man som gäst om bara jag öppnar mitt hjärta och öser massor med kärlek och fina ord över min man och han inte gör det? Tänker man att dte är konstigt?

• Hidalgo

Sitter själv och funderar på det, tyvärr är jag inge bra på sånt. Är det någon som har förslag? En röd tråd kanske att följa?

• ClaraH
    missemmz skrev 2011-08-18 10:03:06 följande:
    Tack för era svar. Men hur reagerar man som gäst om bara jag öppnar mitt hjärta och öser massor med kärlek och fina ord över min man och han inte gör det? Tänker man att dte är konstigt?
    Det var lite så vi tänkte, så vi väljer att inte göra det.
  • KakanMackan

Jag tror inte att det är någon som reagerar på det.. och är det det så vad gör det? Jag vill hålla tal för min man (åhh, vad gott det kändes att skriva så, min MAN hihi   ) Jag tror nog att det bara är väldigt kul om man nu vågar. Hade i alla fall jag tyckt om jag på ett bröllop där någon i brudparet höllett tal, tror det kan vara ganska gripande Glad

• teah

Jag var på ett bröllop där bruden skrivit en egen låt till sin man och sjöng den på festen. Så fantastiskt fint! Det var nog inte många ögon som var torra, allrs minst brudgummens. Jag hörde inte från någon att man tyckte det var konstigt att endast bruden hade något till brudgummen.

Svar på tråden Tal till min man?