• Januaribruden

    Hur mycket förväntas man lägga på bröllopspresent?

    Ska på bröllop snart och det är en vän till mig som gifter sig, men ingen nära vän. Vi sparar massor och har inte mycket över. Var jobbigt att betala möhippan tom. Dem har önskat sig bidrag till bröllopsresan och vi skulle vilja lägga 500 kr men är det aldeles för lite? Eller försåtr dom? De har säkert lagt 2-3000 på oss (mat och dryck på deras bröllop)
    Tacksam för svar!


  • Svar på tråden Hur mycket förväntas man lägga på bröllopspresent?
  • Rosi

    Jag tycker det är bra nog med 500 kr.. Skulle jag få det så skulle jag allt förstå.  =)

  • Pinkgrape

    Jag vet inte vad det finns för "bör", "ska" och "måsten" kring denna saken. Vi har inte heller gott om pengar och i din situation skulle vi nog valt att lägga ungefär samma summa :) Jag tvivlar på att någon skulle tycka det är snålt.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlovadflicka

    500 tycker jag är jättebra när det inte ens är en nära vän! Inte tänker man när man bjuder på bröllop att gästerna ska betala igen det man lägger på dem om det inte är kuvertavgift?

  • Januaribruden

    Tack för er svar!
    Som gäst lägger man ju ut pengar på möhippa/svensexa, nya kläder och taxi/övernattning i samband med festen. Så då kanske man inte förväntar sig så mycket.
    Jag förväntar mig inte mycket själv men å andra sidan så kommer inte slutnotan hamna på en så stor summa per gäst som jag vet att det gör i detta fallet då de hyrt herrgård med delux paket.
    Hmm.... Vi kanske lämnar 600 kr :) 


  • Pinkgrape
    förlovadflicka skrev 2011-08-16 22:05:02 följande:
    500 tycker jag är jättebra när det inte ens är en nära vän! Inte tänker man när man bjuder på bröllop att gästerna ska betala igen det man lägger på dem om det inte är kuvertavgift?
    (OT) Kan ju bara inflika att jag tvivlar på att de flesta som har kuvertavgift tänker att gästerna ska betala igen det man som brudpar lägger ut ;P Vi hade kuvertavgift och det täckte inte ens hälften av vad vi la ut på gästerna själva.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Fröken Emma

    500 är aldeles lagom!!
    Att "De har säkert lagt 2-3000 på oss (mat och dryck på deras bröllop)" äe deras val, och vill bjuda er på en fantastisk tillställning, och är såååå glada bara över att ni kommer!!!

  • förlovadflicka
    Pinkgrape skrev 2011-08-16 22:08:28 följande:
    (OT) Kan ju bara inflika att jag tvivlar på att de flesta som har kuvertavgift tänker att gästerna ska betala igen det man som brudpar lägger ut ;P Vi hade kuvertavgift och det täckte inte ens hälften av vad vi la ut på gästerna själva.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Nej, det har du ju faktiskt helt rätt i :)
  • Pinkgrape
    förlovadflicka skrev 2011-08-16 22:15:43 följande:
    Nej, det har du ju faktiskt helt rätt i :)
    Men nog finns det säkert dom som tänker så också :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlovadflicka
    Pinkgrape skrev 2011-08-16 22:16:44 följande:
    Men nog finns det säkert dom som tänker så också :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Haha, men då förtjänar de inte att få så mycket pengar :P
Svar på tråden Hur mycket förväntas man lägga på bröllopspresent?