• alexan­dra01
    Äldre 16 Aug 18:56
    2101 visningar
    8 svar
    8
    2101

    Vem betalar för brudföljet?

    vet betalar för brudföljets kläder, brudparet ilr dom själva?


    så svårt att veta, snälla hjälp!!

  • Svar på tråden Vem betalar för brudföljet?
  • Aniara­4
    Äldre 16 Aug 19:02
    #1

    Man brukar säga att om brudparet förväntar sig att de ska ha några speciella kläder som de inte kommer att kunna använda vid andra tillfället så ska brudparet betala. Annars betalar de själva eftersom de ju ändå skulle ha skaffat sig finkläder som gäster på bröllopet. Sen kan det ju iofs vara trevligt att ge dem kläderna ändå, om man vill och har råd!

  • Äldre 16 Aug 19:07
    #2
    Aniara4 skrev 2011-08-16 19:02:55 följande:
    Man brukar säga att om brudparet förväntar sig att de ska ha några speciella kläder som de inte kommer att kunna använda vid andra tillfället så ska brudparet betala. Annars betalar de själva eftersom de ju ändå skulle ha skaffat sig finkläder som gäster på bröllopet. Sen kan det ju iofs vara trevligt att ge dem kläderna ändå, om man vill och har råd!
  • Aniara­4
    Äldre 16 Aug 19:09
    #3

    Andra tillfälleN, skulle det stå.

  • sollan
    Äldre 16 Aug 19:11
    #4

    Man får komma överens mellan brudpar och brudfölje hur kostnaden ska fördelan.
    Ni betalar eller de betalar sitt eget eller ni delar på kostnaden. Beror lite på vad ni har för önskemål  på hur de ska se ut, med mycke önskemål så kanske de inte bör betala de själva kan jag tycka =) 

    Vi hade önskemål på vårat brudföljes kläder å dyl.Att det skulle matcha vårat färgtema så därför har vi valt att bekosta vårat brudföljes kostnader med kläder, hår, smycken mm
    Bestman hade dock redan ny kostym å skjorta så till honom kom vi undan med att bara behöva köpa slips i temafärgen :)  Har 3 tärnor & 1 bestman.

    Lycka till!

  • anders­son197­0
    Äldre 16 Aug 19:16
    #5

    Jag tycker...att som ovan, har man önskemål om färg eller tema så bekostar brudparet.
    Tycker det känns helt befängt att be min väninna tex vara tärna och sedan be henne köpa en klänning & skor för x antal kronor.
    Valfri klädsel så kan man säkert komma överens om något, de flesta har ngt tjusigt i garderoben.
    Men även där hade jag antingen betalt hela utstyrseln eller iaf kompletterat ekonomiskt med det hon kanske saknar.

  • Äldre 16 Aug 19:56
    #6

    Jag har själv varit tärna och tycker inte att det är särskilt konstigt att betala sina egna kläder. Någonting hade man ändå behövt ha på sig ändå och att vara tärna är trots allt ett hedersuppdrag så att kompromissa lite tycker jag inte är hela världen. Om brudparet däremot bestämmer kläder utanför brudföljets ekonomiska förutsättningar tycker jag däremot att man får bekosta kläderna. 

    Vi var tre tärnor på det bröllopet där jag var tärna och vi var alla ganska olika. Så vi valde en färg som alla kunde ha och en modell som var ganska enkel och som passade på alla tre. Vill man lägga till detaljer så var det fritt för var och en att göra det. Det var inte den klänning jag hade valt om det hade varit helt upp till mig, men den var ju inte omöjlig att använda om. 

  • marime­kko86
    Äldre 16 Aug 20:36
    #7

    Eftersom jag hade önskemål om gråa klänningar, i en särskild längd så betalar vi mina tärnors kläder. Mina tärnor är dessutom mina två yngre systrar som inte har fasta inkomster än, studerar osv så de skulle kanske inte haft råd med den tärnklänningen jag vill de ska bära.

    Våra marsalkar betalar själva, de ska bara köpa en slips i matchande färg för kostym har de redan och skulle ha köpt om de inte haft för vi har klädkod kavaj på bröllopet. Men dem är kostymnissar till yrket så

    Så jag tycker man betalar om man har krav om särskilda kläder.

  • alexan­dra01
    Äldre 16 Aug 21:10
    #8

    tack så jätte mycket, blev lite smartare på alla svar:) få se vad vi hittar för kläder...om vi kanske betalar en del:)

Svar på tråden Vem betalar för brudföljet?