• Chicita

Vi som INTE sminkar oss själva ;)

Det finns många trådar för de som ska sminka sig själva.
    Jag var också inne på det ett tag men så fick jag ett så bra erbjudande av en sminkös jag suttit för under hennes utbildning, så jag kunde inte låta bli.

Här tänkte jag att vi kanske kunde tipsa om bra sminköser / makeupartister och även om vad som gick fel / gick rätt mm.

Hur hade ni tänkt och hur blev det.
    Fick ni en hel provsminkning eller blev det bara ett öga testsminkat osv...

Min provsminkning är i morgon 17/8 alltså. Och då kommer även mina tärnor hem till mig.
    Jag lovar att berätta hur det gick efter det. Men nu vill jag veta hur det gått för er andra Solig

• Svar på tråden Vi som INTE sminkar oss själva ;)
  • Aniara4

Jag var och gjorde min provsminkning för ett tag sedan, och blev jättenöjd! Hon sminkade inte så noga då, utan mest för att testa färgerna. Jag hade med mig eget smink eftersom jag är allergisk mot parfym och hon kunde inte svara på om det var parfym i deras smink eller inte (man kan tycka att det vore ganska lätt att lukta på det, men men, better safe than sorry), så det var ju bra för henne att få prova på det lite och känna hur det funkade. Hon tyckte det var jättebra att jobba med, så det var ju skönt!

Det var bra att testa innan också och se så att vi var överens om t.ex. hur mycket ögonskugga det skulle vara. Jag hade en anmärkning, och det var att jag ville ha rouget lite längre ner än hon satte det, så det var ju bra att få det utrett i förväg och inte behöva göra om alltihop när det gäller! Nu satte hon bara mer foundation över det för att få en bild av hur det skulle komma att se ut, men det blev ju lite tjockt och grötigt och inget man vill göra sen.

Det roligaste var flera timmar senare när jag var hemma och sambon kommer innanför dörren och genast säger: "vad snygg du är!". Då hade det ju ändå gått bort en del. Men han såg att det var nåt...

• Chicita

Vad kul Aniara4 det är ju den reaktion man vill ha Skrattande

Jag misstänker att det blir makeupstudions smink som används eftersom det är det hon är utbildad på.
    Å andra sidan så har hon sitt fasta dagjobb på KICKS, så det kan ju hända att hon bytt sortiment Flört

Jag gillar inte makeupstudions fetbaser, tycker dom känns oljiga och skulle vara rädd för att dom skulle smeta av sig på klänningen också. Men sist hon sminkade mig så använde hon en genomskinlig fetbas och bara färgade den lite, det blev väldigt naturligt också då eftersom mina fräknar och allt annat syntes igenom. Det blev inte så "spacklat" då heller...Glad

• Rollon

Jag använder bara mascara och läppstift till vardags så jag vågar inte sminka mig själv eftersom jag inte har någon aning om hur eller vad man gör med concealers och andra prylar. Och med tanke på att man säkert kommer vara stressad dagarna innan och därför få finnar så vill jag att någon kunnig ska täcka över dem.

Har inte alls funderat på vem som ska sminka mig men bor i Sthlm så det finns nog en hel del kunniga sminköser. Viktigt med provsminkningen har jag förstått så det ska självklart ske innan.  

• Aniara4
    Rollon skrev 2011-08-16 09:44:15 följande:
    Jag använder bara mascara och läppstift till vardags så jag vågar inte sminka mig själv eftersom jag inte har någon aning om hur eller vad man gör med concealers och andra prylar.
    Precis så är det för mig också. Har ingen jävla aning liksom... Jag använder bara mascara, och sen jag kom på att man kunde färga ögonfransarna inte ens det.

Jag var på Envy Me på Kungsholmen och är som sagt jättenöjd. Valde dem för att jag såg på bilderna att de sminkar väldigt naturligt och diskret. För mig som nästan aldrig sminkar mig skulle det kännas konstigt att komma alldeles spacklad helt plötsligt!
  • Chicita

Normalt sett sminkar jag mig inte alls. Till vardags alltså...
    Men när jag väl gör det så använder jag allt utom foundation i stort sett, jag har inte hittat någon foundation som inte kakar sig på min hud, så jag hoppar över den biten...

Har fått massa bra sminktips dels genom att sitta makeupmodell i ett par år nu, och dels genom att kusinen var tillsammans med brodern till Sveriges "one and only" Miss universum... Så jag har träffat Yvonne en del genom det och lärt mig en hel del av henne. Många år sen jag såg henne nu i och för sig. Men som tonåring var det ju en riktig guldgruva i sminkkunskap Tungan ute

Jag tycker att "less is more" är rätt uttryck för mig. Jag gillar inte läppstift och jag hatar verkligen när man riktigt kan se på håll att en person är superspacklad. Ni vet dom där kanterna som inte är riktigt uttonade, eller när personen har fel färg på foundation så ansiktet ser riktigt påmålat ut osv...

Att få till en kvällsmake med lätt sotade ögoon i någon snygg färg är inga problem för mig.
    Men att få till en make som ser osminkad ut men som ändå framhäver mina ansiktsdrag på bästa sätt är inte lätt. Då måste man nästan ta till proffs Flört
    Det finns ju inget som är så svårt som att sminka en "osminkad" look liksom...
    Och sen ska det ju hellst sitta hela dagen utan att kladda dessutom.

• Emma83brud

Kan bara instämma med ovan.

Går i vanliga fall nästintill osminkad, men man vill ju se lite extra fin ut på bröllopskorten m.m. så jag bestämde mig tidigt för att bli sminkad. Vi provade förra onsdagen, och det gick i fina naturliga färger.
    Mitt enda krav är en naturlig sminkning och det tycker jag hon lyckades med. Naturlig men ändå lite "glamour"
    På lördag smäller det!

• Chicita
    Emma83brud skrev 2011-08-16 13:06:58 följande:
    Kan bara instämma med ovan.

Går i vanliga fall nästintill osminkad, men man vill ju se lite extra fin ut på bröllopskorten m.m. så jag bestämde mig tidigt för att bli sminkad. Vi provade förra onsdagen, och det gick i fina naturliga färger.
    Mitt enda krav är en naturlig sminkning och det tycker jag hon lyckades med. Naturlig men ändå lite "glamour"
    På lördag smäller det!
    Åh vad spännande Glad
    Jag har några veckor kvar till den 3/9 jag... Som tur är, för jag är långt ifrån färdig 
  • SnuttisSessan

Jag gifte mig den 29/7 och var på provsmink drygt en vecka innan. Jag valde en make-up artist som jobbar med ett märke jag älskar LR World, jag vet att der är sjukt bra produkter att jag tål dem och att de sitter som berget.

Jag fick en hel sminkning som provsmink för att se alla färger och inte vattenfast osv för hållbarheten utan mer för att jag skulle få ett intryck. Hon skrev ner färger och så och allt blev sjukt bra!

På bröllopsdagen kom hon till frisörsalongen och sminkade mig så fantastiskt fint, det blev så vackert. Jag kände mig som mig själv mer finare :)

Sminket gjorde allt:)

700 kr betalade jag och jag bor i Skåne.

• MagicBride

Jag sminkar mig inte heller till vardags och ville vara säker på att bli fin på den stora dagen så jag lät min frisör sminka mig som gjort en hel del bröllop innan (även sminkat). Blev supernöjd! Jag har ganska mycket porer och även en och annan finne men hon lyckades dölja allt och ändå hålla det naturligt :) Min man kom förbi med en kamera strax innan vi var färdiga och så här såg det ut då

Fick ingen provsminkning innan men jag kände att hon visste vad jag var ute efter så jag var aldrig orolig
  • Chicita

Provsminkningen gick i alla fall suveränt.
    Vi var nöjda alla tre (jag och mina tärnor). Sminkningen är individuellt anpassad till oss tre, jag vill ha mer "naturligt - osminkat", en av dom andra ville plocka upp det gröna ur sin klänning och den sista tärnan ville ha en lite sotad look i brunt och beige...

Har tyvärr ingen bra bild, men jag skickar bilder efter bröllopet sen (när jag fått bilder från fotografen)

Om nån vill kontakta henne så finns hon på denna mailadress. Jag frågade om jag fick ge ut den (det är hennes privata) och det var ok.
    v_tornemalm@hotmail.com

Hon bor i Ludvika, så jag vet inte hur långt hon reser. Men jag kan verkligen rekommendera henne...

Jag har en bild som jag tog efter provsminkningen, men det är bara halva ansiktet som är sminkat, så jag vill inte riktigt lägga ut den här eftersom det känns lite privat Skäms 
    Men om någon funderar på att anlita henne så kan ni väl höra av er så kan jag kanske skicka över bilden som ett mms i alla fall... 

• Diamondsandglitters

Jag är rätt kräsen när det gäller min makeup och hur jag vill ha det! Jag hittade en urgullig makeup artist som gjorde min provsminkning! Kan inte säga något annat än att jag blev sjukt NÖJD!!

Jag vill ha en rätt naturlig makeup, fast ändå liiite mer touch i det hela!! Och hon lyckades verkligen!! Och inte nog med det så är hon hur trevlig som helst! Hon verkligen lyssnar & lägger ner tid & energi för att få det att se så perfekt ut som möjligt!

Henne ska jag även boka för andra speciella dagar då jag behöver bli sminkad!! Jag har hittat min MUA ;)

Hon finns i malmö...

• Principisessan
    Chicita skrev 2011-08-16 10:54:41 följande:
     jag har inte hittat någon foundation som inte kakar sig på min hud, så jag hoppar över den biten...
    Då har du antagligen fel rengöring och ansiktskräm.. det är själva grunden för hur foundation och puder sitter. 
    Själv använder jag Clarins Doux Nettoyang Moussant -Gentle Foaming Cleanser som löddrar till ett skum när man tvättar sig och Clarins Creme D´edsltérante -HydraQuench Cream.  
    Dessa gör mirakel med min hy och får den billigaste "skitfoundation" sitta som ett smäck :).. bara ett litet tips  
  • Chicita
    majjja skrev 2011-09-01 07:43:22 följande:
    Då har du antagligen fel rengöring och ansiktskräm.. det är själva grunden för hur foundation och puder sitter. 
    Själv använder jag Clarins Doux Nettoyang Moussant -Gentle Foaming Cleanser som löddrar till ett skum när man tvättar sig och Clarins Creme D´edsltérante -HydraQuench Cream.  
    Dessa gör mirakel med min hy och får den billigaste "skitfoundation" sitta som ett smäck :).. bara ett litet tips  
    Jag har en riktigt bra rengöring och ansiktskräm. Men oavsett vilken jag använder så kakar sig foundation på mig.
    Antagligen för att jag har lite stora porer på näsan och lite ärr.
    Men det har ju egentligen inget med tråden att göra Flört 
    Jag gillar inte foundation och använder inte det när jag sminkar mig själv helt enkelt..
    ---------------------------------------------------------------------------

Till alla nyfikna annars då:

Blev i alla fall grymt nöjd med slutresultatet...
    Lägger en länk till några av bilderna vi har hunnit få (fotograferna har skickat några smakprov) som jag lagt upp på Facebook. Vet inte om ni ser makeupen så bra. Men det är lite av meningen också... Det skulle ju vara relativt osminkat 

www.facebook.com/media/set/&l=a644db1a41&type=1 
  • Aniara4

Åh, jag önskar verkligen att det inte var viktigt för mig att vara anonym just nu. För jag har sett några foton från bröllopet (och några små "teasers" från fotografen), och jag var SKITSNYGG!!! Helt otroligt, jag trodde knappt det var jag. Höll bra gjorde det också, fick bara pudra på lite en eller två gånger när jag började bli lite blank. Jag är sååååååååååå nöjd!

• Chicita

Vad kul Aniara4 Skrattande
    Du ska inte visa något som du inte är bekväm med... Men nog är jag nyfiken allt Flört

• Aniara4

Om fotografen lägger upp bilder på sin hemsidan sen kanske jag viskar i ett pm att det är vi. Flört

• Fishkiss

Ni som har blivit sminkade i Lund/Malmö området skulle ni kunna ge ut (eller skicka meddelande) namn och nummer (hemsida?) på den makeup artist som sminkade er?

• Chicita
    Aniara4 skrev 2011-09-06 19:55:45 följande:
    Om fotografen lägger upp bilder på sin hemsidan sen kanske jag viskar i ett pm att det är vi. Flört
Svar på tråden Vi som INTE sminkar oss själva ;)