• AlwaysAndForever2012

    Hjälp! så besviken och ledsen. Någon som vet någonstans att gifta sig, som är litet, mysigt och varmt.

    Hej, jag har idag blivit så besviken och ledsen och arg och behöver därför hjälp att inte känna att allt är hopplöst.Rynkar på näsan
    Detta blir lite långt. om ni inte orkar läsa så ta sista stycket där jag har frågan om hjälp.

     jag och sambon hade hittat perfekta platsen för oss att viga oss på. I en liten brunnskyrka.Utifrån gillar jag den inte, men innifrån är den så perfekt. Vi ska ha ett vinterbröllop och där inne va det nån slags mörkgröngråa bänkar och väggarna var av röd/brun/orange tegel med plats för tända massa ljus. Fönster var lite hur som helst stora, små, avlånga/liggandes osv. SÅ perfekt för att värma upp sig i. Det fanns för att spela musik och piano mm.
    Vi hade bestämt oss. Att vi hittade en perfekt bygdegård med rätt färger i som inte såg så liten och tråkig ut gjorde det hela ännu mer perfekt.
    Men vad händer. Jo, kyrkan är privatägd av ett stort företag typ. Vad händer. Jo vi tar reda på massa info och det var allt positivt..första svaret är att vi får gifta oss där gratis så länge vi är med i svenska kyrkan.Perfekt då vår budget är kass. När vi åker dit och tittar och för att få mer info, så ändras svaret att vi måste beställa behandling genom företaget som äger stället för att få ha det.. jaja, inte så konstigt, men trökigt de inte sa det direkt. Vi försöker komma på nåt som inte är allt för dyrt. 700kr typ. Hon ska ringa nästa dag för bekräfta. Hon ringer inte. Helgen kommer och vi ville ha svar. Jag ringer och får prata med en annan tjej som tar kontakt med henne och vdn. Då ändras svaret helt plötsligt och är att man måste hyra rum. Som vi inte ens ska vara i men okej, fick tag i ett för 900kr och får väl se det som priset då för våra drömmar.fast vi inte har pengar och man får gifta sig gratis i kyrka annars.
    MEN idag kom värsta slaget. Då ringer den första tjejen igen och säger att vdn nu säger att vi måste boka bröllopssviten som då kostar 3000kr. En svit vi inte ens tänkt vara i för vi har ett litet barn som inte sover så bra ofta och vi inte vill åka ifrån och visst vi kanske kan lyckas med det.. MEN jag blir så arg!! på några dagar har de gett fel information flera ggr. Vdn har inte satt några riktlinjer för sådana här frågor - varför är han då vd om han inte kan ha information och förmedla sin personal riktigt. de hade ändå pratat med honom flera ggr och lovat mig flera ggr att det räcker med de saker de tidigare sagt.Rynkar på näsan
    Hade de sagt från början att kyrkan kostade den summan, så hade vi ju fått välja då. men nu känns det ju som de lurat en och det bara blivit dyrare och dyrare. Man har blivit besviken och arg.

    Det dumma är att vi hade bokat detta och börjat planera alla färger och allt annat kring just denna kyrka och bygdegård. Vi älskade verkligen det.
    Mysigt, litet. inte så kallt som en vanlig vit tråkig kyrka. vi vill ha det mer kärleksfullt. varmt. ja ni kanske förstår eftersom jag beskrev hur det såg ut. det passade oss.
    Hur ska vi nu göra? vi kan ju fortfarande ha det, men då kostar det oss 3000 kr som vi inte räknat med. och jag har inte pengar till det då vi redan räknar ner matkostnades mm. men ändå. det är ju vårt bröllop.
    Sen är jag så arg på det företaget. de förtjänar inget nu.

    Kan någon hjälpa mig hitta nåt liknande? I skaraborg eller strax utanför. Nån liten mysig kyrka..som ser kanske lite huset på prärien stil eller åtminstone lite mer mysig inuti. den vi tittade på va ju ful utifrån så det får väl gå an. vi ska ju ändå gifta oss i mörkret
    Men inuti. det lilla och mysiga. plats med 50-60pers. snälla hjälp
    allt stannade ju upp och känns hopplöst nu. kan inte planera nåt utan veta var vi är.

  • Svar på tråden Hjälp! så besviken och ledsen. Någon som vet någonstans att gifta sig, som är litet, mysigt och varmt.
  • Kattpoet

    Kolla på Svenska kyrkans hemsida och sök på kyrkor som ligger i den samfäldighet ni vill gifta er i.

  • Aniara4

    Verkligen lågt, du ska nog vara glad om du slipper ha med det företaget att göra! (Och jag tror det är ok att skriva ut deras namn för att varna andra om du vet att ni inte tänker ha något med er att göra igen).

    Hoppas du hittar något annat fint ställe!

  • Kattpoet

    Kolla på Husaby kyrka, den är redigt snyggt och annorlunda.

  • cityalven

    hej!

    nu vet inte jag vart i sverige ni bor men det ligger en underbar liten kyrka på väg mot mariefred från stockholm, den är liten, mysig och har nånting som för mig kändes hemtrevligt. försöker hitta den på svenska kyrkans hemsida...

  • S2011

    Hej, Skaraborg har otroliga mängder små (och stora) mysiga kyrkor.
    Här kommer några tips på såna som jag tycker är fantastiskt fina:

    -Våmbs kyrka
    -Skälvum kyrka
    -Husaby kyrka
    -Forshem kyrka
    -Vinköl kyrka
    -Varnhem kyrka
    -Saleby kyrka
    -Norra kyrketorps gamla kyrka
    -Mölltorp kyrka

    Det finns precis hur många fler som helst. Har ni kollat in kyrkokartan.se? Där kan ni hitta de flesta kyrkor (i Sverige) och oftast med bilder.

    Vi gifte oss i St Lukas kyrka, visserligen vit men med en helt fantastisk insida! Kan jag också rekommendera :)

    Hoppas ni hittar nånting ni gillar.
     


  • AlwaysAndForever2012

    Tack för tipsen. Jag sitter för fullt och kollar på kyrkokartan. tyvärr har inte alla bilder inuti. det är lite synd. inte ens kyrkan som ligger typ 5min gångväg från oss hade bilder inuti.
    Jag ska kolla på de råd ni har skrivit på kyrkor. Jag hoppas verkligen jag kan fastna för nåt..sen är lokal efter nästa problem att fastna för.
    Blir så ledsen och arg för att de lurade en så. Man tycker att säger de så många olika bud och lovar att det ena räcker efter det andra, så bör de faktiskt låta, mig få det de lovade sist, som en god sak efter deras tabbar ju..

  • S2011

    Jag vet inte hur ni har tänkt med festlokal eller hur er budget för bröllopsmiddag ser ut, men jag kan verkligen rekommendera Scandic Billingen i Skövde.
    Vi hade vår middag och fest där nu i sommar och det var helt fantastiskt. Lokalen är helt otrolig, personalen otroligt bra och serviceminded och rummet vi hade bokat för vår bröllopsnatt var över all möjlig förväntan. De hade till och med ställt in två små flaskor vin och skålar med jordgubbar, vindruvor, choklad och physalis på rummet när vi kom upp på kvällen. 


  • AlwaysAndForever2012

    Har nu suttit och kikade igenom ännu kanske 20 kyrkor och inget som lockar. nåt har jag väl lagt i en mapp som jag ska titta på igen, men inget som klickar :(
    Flera var väl fina och på ett vis tänker jag ja vad fin. men nästa sekund när jag känner efter så är det inte jag. det var därför vi först inte ville gifta oss i kyrka,.. helst av allt på stranden hihi,. men jag försöker mig inte ens påå det pga väderrisker..
    så då vände vi allt och gjorde det till fin vinterplats..där det är mysigt med tända ljus. ingen som vet nåt ställe annarsm utöver kyrka. som man kan dekorera fint till vigselplats? det tittade vi på först.. men eklart då kostar det.. men men..får titta iaf..

  • Kattpoet

    Måste det vara kyrklig vigsel eller är det bara kyrkorummet som ni tycker är vackert?

     

  • AlwaysAndForever2012

    Nej behöver absolut inte vara kyrklig vigsel. som sagt. förr tänkte vi på stranden, men vädret här omkring kan förstöra allt.
    sen letade jag efter lokal som bara utstrålar värme liksom.. mysigt..varmt..

Svar på tråden Hjälp! så besviken och ledsen. Någon som vet någonstans att gifta sig, som är litet, mysigt och varmt.