• Anonym

Inte inbjuden till möhippan.

Jag måste bara få skriva av mig..

En av mina närmaste vänner ska gifta sig, i fredags fick jag sms från hennes blivande man om att hennes syster ska ordna möhippa men har inte mig på facebook och därför har jag inte fått någon inbjudan.
    Jag får veta det här två veckor efter osa och med två veckors varsel. Möhippan ska inte hållas i närheten utan det är lång resväg, och dagen efter ska jag på dop (vilket jag givetvis hade kunnat tacka nej till om jag hade fått veta om möhippan i tid..).
    Jag blir så besviken och försöker att skriva ett mail till den ansvariga för möhippan men det blir bara argt och dåligt formulerat.
    Jag vill inte belasta den blivande maken med detta, då jag anser att det inte är på hans ansvar att se till att tärnan bjuder in alla.
    Och jag blir så ledsen och irriterad över att vuxna människor använder argumentet att vi inte är vänner på facebook, och tycker att det är helt rimligt.

Tack för att du läste, har du några tips så mottager jag dessa tacksamt.  

• Svar på tråden Inte inbjuden till möhippan.
  • hannahsofia

vet systern om att ni är nära vänner och är det många som ska på möhippan?

för det skulle ju kunna vara ett ärligt misstag, alltså att hon haft så mycket att fixa och ordna om det nu är på annan ort och att det därför blev en miss som inte upptäcktes förrän nu?

• Fröken Emma

Personligen tycker jag det är lite dåligt av systern. Hon skulle ha bett om ditt nummer och persoligen ringt upp och beklagat misstaget. Berätta om alla planer och vcara så hjälpsam som möjligt att du ska kunna vara med.

Dockinte så smart att maila om man inte kan låta bli att låta arg ;) Ni kommer ju ses på bröllopet.

Men ring henne ist. Visa henne vad hon borde ha gjort, utan att säga det med ord.
    Ring o be om alla detaljer och påpeka att det kommer lite i sista sund för dig och fråga hur ni tillsammans kan lösa det här för du är ju hennes bästa kompis och vill ju verkligen vara där för brudens skull.

Var övertrevlig, då brukar den andra skämmas.

• Dejli

Egentligen är det ju inte alls tärnans uppgift enskilt (det är nåt folk fått för sig från Hollywood tror jag), utan ansvaret ligger på alla brudens vänner gemensamt. Man är inte heller gäst/inbjuden till möhippa utan bruden är enda gästen.

Men, med det sagt... jättetråkigt att det blev så... Om man tar på sig ansvaret för möhippan så tycker jag också man har ansvaret att göra en så bra dag som möjligt för bruden, och bjuder man itne de vänner som bruden skulle velat ha med så har man inte heller ansträngt sig anser jag...

Jag tycker du kan strunta i att höra av dig till den ansvariga innan bröllopet/möhippan. Du kan inte gå vad jag förstår, och då gör det heller ingen skillnad utan skapar bara tråkig stämning. Jag hade nog sagt något till henne när allt var färdigt och tala om att det är dålig stil och förkalra att du är besviken över att inte fått möjlighet att bidra till en bra dag.

Om det är så att du HAR möjlighet att delta trots dop, då hade jag skrivit ett vänligt men bestämt mail och talat om att du har för avsikt att delta på möhippan som du fått vetskap om från brudens BM, och undrar över tid och plats.

• Margaux

Det var den dårligaste ursäkten jag har hört på länge.....

Men, är det inte bruden som ska skriva upp namn och kontakt på alla som hon vill ha på sin möhippa? Och sen ge vidare till tärnan....?
    Vems fel är det egentligen? Och varför har inte bara systern bett om att bli vän med dig på fb om det bara är där hon kommuniserar?

• Dejli
    Margaux skrev 2011-08-14 20:01:07 följande:
    Men, är det inte bruden som ska skriva upp namn och kontakt på alla som hon vill ha på sin möhippa? Och sen ge vidare till tärnan....? 
    Det är det absolut INTE. Bruden ska inte lägga sig i eller ha någon som helst inblandning i möhippan alls. Inte traditionellt sett iaf, och inte enligt de allra flesta... Brudens vänner arrangerar den, och om de inte har inbjudningslistan så kan de fråga toastmaster eller brudgum om den. Bruden ska inte bestämma vilka, när, var eller hur...
  • Pinkgrape
    Dejli skrev 2011-08-14 20:12:09 följande:
    Det är det absolut INTE. Bruden ska inte lägga sig i eller ha någon som helst inblandning i möhippan alls. Inte traditionellt sett iaf, och inte enligt de allra flesta... Brudens vänner arrangerar den, och om de inte har inbjudningslistan så kan de fråga toastmaster eller brudgum om den. Bruden ska inte bestämma vilka, när, var eller hur...
    Jag skrev då ner namn och nummer åt min tärna (som är en av de huvudansvariga för möhippan) och det var då ingen som tyckte det var fel. Måste ju vara hur bra som helst, då händer ju inte sådana missar som det skrivs om i TS här. Inget annat har jag fått veta om möhippan alls.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Margaux
    Dejli skrev 2011-08-14 20:12:09 följande:
    När var och hur förstår jag att man inte ska blanda sig i... men vilka som ska vara där är det väl relevant att bruden bestämmer tycker jag! Men, men... jag blev i alla fall tillfrågad om en lista på vilka jag önskar ska närvara!
  • Dejli
    Margaux skrev 2011-08-14 20:17:13 följande:
    När var och hur förstår jag att man inte ska blanda sig i... men vilka som ska vara där är det väl relevant att bruden bestämmer tycker jag! Men, men... jag blev i alla fall tillfrågad om en lista på vilka jag önskar ska närvara!
    Varför ska bruden bestämma det? Det är ju vännernas "evenemang" för att fira henne och hon är gäst. En gäst bestämmer inte den övriga deltagarlistan.

Jag anser att de som står bruden närmst inbjuder alla kvinnliga bröllopsgäster i brudens generation (alltså inte mamma, mostrar etc) till vara med och planera. Förmodligen blir det de närmsta vännerna som står för den huvudsakliga planeringen eftersom de känner bruden bäst. Sedan får de övriga gästerna själva avgöra om de står bruden så nära att de vill delta på hippan.
  • Dejli
    Pinkgrape skrev 2011-08-14 20:16:01 följande:
    Jag skrev då ner namn och nummer åt min tärna (som är en av de huvudansvariga för möhippan) och det var då ingen som tyckte det var fel. Måste ju vara hur bra som helst, då händer ju inte sådana missar som det skrivs om i TS här. Inget annat har jag fått veta om möhippan alls.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Om en sådan lista efterfrågas så är det inget fel alls. Men det kan aldrig vara brudens ansvar.
  • Anonym

Jag har nu fått lite klarhet i det hela, tyvärr efter att ett syrligt mail skickades -på Facebook för att vara korrekt gentemot möhippefixaren.
    Hon hade bett en av mina vänner att prata med mig om detta då hon..ja, av tidigare nämnda skäl inte kunde göra det, och det har blivit missat på något sätt.

Svar på tråden Inte inbjuden till möhippan.