• Sommarbrud2011

    Våran bröllopsdag (långt)

    Då var jag gift efter ett drygt års planerande. Jag var själv inne på bröllopstorget en hel del under planeringen för att å inspiration och tips. Jag tänkte därför dela med mig av mina egna erfarenheter.


    Jag och tärnorna fick håret uppsatt och blev sminkade av Magdalena Vidsäter. Känslan av att sitta med ett glas mousserande vin och jordgubbar samtidigt som man får håret uppsatt var underbar. Håret och sminket blev precis som jag tänkt det. Kan rekommendera att ta med bilder på håruppsättningar och smink för att lättare visa vad det är man vill ha (dessutom kommer man på en del om hur man vill ha när man letar bilder).


    Blommorna (brudbukett, corsage, tärnarmband, hårblommor och bordsdekorationer) beställdes hos Amaryllis i Västerås. Blommorna var helt underbara. De var finare än jag kunnat föreställa mig innan. Kan även här
    rekommendera att hitta bilder innan för att komma på hur man vill ha det och kunna förmedla det till floristen.


    Med fina kläder, håret uppsatt och brudbuketten i högsta hugg åkte vi (jag och mannen) till Anundshög utanför Västerås för fotograferingen. Vi blev lite sena så vi hade bara en knapp timme på oss men det var inget problem för vår fotograf (Malin Norlén). Vi hann med bilder på en bro, i en skogsdunge, på ett sädesfält, på en gravhög, mitt i stensättningen och det hela avslutades med en promenad på en stig. Kan också föra vidare ett tips som Malin gav mig, ha bekväma skor på dig under fotograferingen (själv hade jag rejäla gympadojor). Bilderna är jättefina med fina med bra bakgrunder, bra poser och fint ljus. Det var den roligaste fotograferingen vi har gjort!!


    Därefter bar det av till Badelunda kyrka där vigseln hölls. Mysig och lagom stor kyrka på landet men ändå nära stan. Efter vigseln gick vi bara över vägen till Badelunda kyrkskola där middagen hölls. Det är en fin lokal, ljus men ända med det gamla bevarat. Stora fönster och en stor trädgård. Det var precis som vi ville ha det.


    Maten (snittar och buffé) kom från Cecilias catering och allt var jättegott. Servicen var mycket bra. Det var mysigt att ha en mingelstund med snittar och barnen hann springa av sig så det kan rekommenderas. På buffén fanns fyra rätter och till varje rätt hade vi en rekommenderad dryck. Vi tog med menyn till Systembolaget och fick rekommendationer (2 ölsorter, 2 vita viner och 1 rött). Att det fanns rekommenderad dryck var uppskattat så det kommer vi att använda fler gånger.


    Till slut vill jag säga att vi ville ha en personlig känsla på vårat bröllop, vilket vi lyckades med (enligt komplimanger från gästerna). Vi valde en lokal som var ”vi”. Vi hade hemgjorda inbjudningskort, vigselprogram, festprogram (och snart tackkort) i samma tema. Festprogrammen var också en namnskylt vid bordsplaceringen. Dessutom hade vi gjort glasdekorationer (ringar med pärlor och tags) där vi stämplat in namnen på alla gästerna. Det gjorde att alla glasen kunde ställas åt sidan när vi flyttade om borden utan att blandas ihop. Vi hade ett färgtema som gick igen på alla trycksaker, banden på såpbubblorna, godispåsarna, blommorna, toaletterna (en lila och en grön).


    Lycka till med bröllopsplaneringen och hoppas att ni får en lika underbar dag som vi fick!

Svar på tråden Våran bröllopsdag (långt)