• bubbelgum

    kan man ha silver istället för vitguld?

    Hejsan!

    Jag och min pojkvän har nyligen kommit överens om vilka ringar vi vill ha när vi förlovar oss.
    och vi vill gärna ha en tvåfärgad ring i denna modell: 

    Och vi funderar på att istället för att ha rödguld + vitguld så har vi rödguld och silver istället. Vi vill alltså smälta vårt egna guld och silver och göra en liknande ring fast med silver istället för vitguld.
    Vad tror ni om det? Tror ni att det kan fungera? När vi frågade en smed om det sa han att det går, men att man måste tänka på att silver blir mörkt med tiden - men att det kunde fixas genom att man putsar ringen regelbundet.

    För varken jag eller pojkvännen vill lägga över 10.000kr på ett par förlovningringar när dom pengarna istället kan gå till bröllopet eller bröllopsresan, för det är dom två sakerna vi istället vill satsa våra pengar på.

    sen en annan följdfråga(nu när jag ändå är på g), vigselringen/alliansringen, vilken typ av ring passar till denna förlovningsring tycker ni?
    Jag är lite inne på denna ring, men jag vet inte om den passar ihop men förlovningsringen isåfall?

    Vad tycker ni, tror ni dom två skulle fungera ihop??

    Tacksam för svar, tips och råd :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-12 01:10
    Btw, vad är skillnaden mellan rödguld och gulguld? Pojkvännen påstår att rödguld är bronsfärgad och gulguld är den som är normal guld... vad stämmer? För jag vill inte ha bronsfärgad rödguld + silver på förlovningringen, det kommer ju inte alls se bra ut? Då tar jag hellre gulguld + silver... någon som vet hur det ligger till?

  • Svar på tråden kan man ha silver istället för vitguld?
  • Trivia

    Jag tycker att man ska välja det man vill och silver och guld kan väl absolut passa. För min del får folk köpa plastringar eller billiga ringar på H&M om de så vill. =)

    Tycker att de ringar du visar på bild är fina ihop. Men det är ju du som ska bära dem hela livet så det viktigaste är ju vad du tycker.

    Ja det ska visst vara någon skilllnad på rött och gult guld. Men jag har dålig koll på vad skillnaden är....

  • AnnaJacob

    Jag håller helt med Trivia! Klart ni kan ha precis vilken ring som helst, bara ni gillar den! =)


    Det enda som jag tänkte på var hur det så funkar när man ska putsa den? För visst använder man olika medel till silver och guld!? Men det kan säkert en guldsmed hjälpa er med! =)

  • Niini

    Det finns flera nyanser på guld o dessa heter olika för att skiljas på. Enda gången jag sett skillnad mellan olika gulder äör när jag haft två olika gulder brevid varann. Ex när vi letade vigselring provade sambon en med gult guld brevis vår förlovningsring i rosa guld o då såg man att den gula hade en annan nyans. Att guld skulle vara bronsfärgat tror jag diock inte på. Så stor skillnad i färgen är det inte.


  • AnnelieK

     


     


    Klart ni kan ha dessa ringar!


    Vi har funderat på dessa ringar


    De är i silver med en guldrand i.

    och är det så att ma ångrar sig så kan man ju alltid göra om ringen =)

  • STÅL
    AnnelieK skrev 2011-08-15 23:00:04 följande:

     


     


    Klart ni kan ha dessa ringar!


    Vi har funderat på dessa ringar


    De är i silver med en guldrand i.

    och är det så att ma ångrar sig så kan man ju alltid göra om ringen =)


    Så fina! Vi har inte heller hittat bra ringar till oss. Men dessa var ju fina!
  • STÅL
    bubbelgum skrev 2011-08-12 00:59:59 följande:
    Hejsan!

    Jag och min pojkvän har nyligen kommit överens om vilka ringar vi vill ha när vi förlovar oss.
    och vi vill gärna ha en tvåfärgad ring i denna modell:

    Och vi funderar på att istället för att ha rödguld + vitguld så har vi rödguld och silver istället. Vi vill alltså smälta vårt egna guld och silver och göra en liknande ring fast med silver istället för vitguld.
    Vad tror ni om det? Tror ni att det kan fungera? När vi frågade en smed om det sa han att det går, men att man måste tänka på att silver blir mörkt med tiden - men att det kunde fixas genom att man putsar ringen regelbundet.

    För varken jag eller pojkvännen vill lägga över 10.000kr på ett par förlovningringar när dom pengarna istället kan gå till bröllopet eller bröllopsresan, för det är dom två sakerna vi istället vill satsa våra pengar på.

    sen en annan följdfråga(nu när jag ändå är på g), vigselringen/alliansringen, vilken typ av ring passar till denna förlovningsring tycker ni?
    Jag är lite inne på denna ring, men jag vet inte om den passar ihop men förlovningsringen isåfall?

    Vad tycker ni, tror ni dom två skulle fungera ihop??

    Tacksam för svar, tips och råd :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-12 01:10
    Btw, vad är skillnaden mellan rödguld och gulguld? Pojkvännen påstår att rödguld är bronsfärgad och gulguld är den som är normal guld... vad stämmer? För jag vill inte ha bronsfärgad rödguld + silver på förlovningringen, det kommer ju inte alls se bra ut? Då tar jag hellre gulguld + silver... någon som vet hur det ligger till?

    Jag tycker de ringar passar jättebra ihop.


    Själv har vi inte hittat ringar som vi känner är "vi". Lycka till!

  • Styrka

    Ringarna du visar kommer bli fantastiska ihop!

    Skillnaden på rött och gult guld är som sagt bara nyansen. Ofta säger man rödguld när man egentligen menar gult guld, för att det låter snyggare, eller för att särskilja det från vitguld, vad vet jag. Be guldsmeden visa exempel på olika guldfärger, så vitt jag vet finns det vitt, gult, rött och roséguld. Skillnaden är inte gigantisk, men visst ser man en liten nyansskillnad. Du avgör ju själv vad du tycker är snyggast! Lycka till!

  • Erika83

    Jag tycker absolut att ni kan ha rödguld och silver. När vi skulle köpa våra förlovningsringar så ville vi ha vitguldsringar. När vi tittade på ringar så var dem dyrare än vi trott. När det gällde min ring så skilde det 10 000 kr på om jag skulle ha silver eller vitguld. Förvånad
    Då min sambo bara ska ha en ring så tyckte jag att han ska ha en vitguld också tog jag en silverring. Jag kände att jag hellre lägger krutet på nästa ring (vigselringen), då jag ska ha vitt guld. Däremot gjorde dem en behandling på min ring som gör att den ser ut precis som en vitguldsring. Det är samma nyans på den som en vitguldsring, så den passar ihop med min sambos. Det kanske är ett alternativ för er med ifall ni vill ha vitguldsring som vigselring...

    Lycka till!

  • Styrka

    Den behandlingen kallas för en rhodiering. De lägger en tunn yta av rhodium ovanpå silvret för att det ska bli mer reptåligt. Det blir jättefint! Men rhodieringen kommer ju behöva göras om, ytskiktet slits ju precis som på en vitguldsring.

  • PimPim83

    På denna sidan kan du se olika färger på guld. Till höger på sidan finns en bild på 5 guldringar i profil som har olika färg. Jag tyckte den bilden var bra när jag ville veta hur roséguld såg ut i jämförelse med andra guldfärger.

    www.vigselringar.nu/roseguld.htm

  • Erika83
    Styrka skrev 2011-08-16 20:56:26 följande:
    Den behandlingen kallas för en rhodiering. De lägger en tunn yta av rhodium ovanpå silvret för att det ska bli mer reptåligt. Det blir jättefint! Men rhodieringen kommer ju behöva göras om, ytskiktet slits ju precis som på en vitguldsring.
    Ja precis så hette det. Kom inte på ordet.... Tack! Skrattande Ja det kommer behöva göras om, men vi har fri service på våra ringar livet ut. Så ett tips till trådstartaren är att kolla upp så att det ingår fri service av ringarna när ni köper dem.
Svar på tråden kan man ha silver istället för vitguld?