• Fröken Sassa

Hjälp mig hitta kristaller på "tråd" och lite annat smått och gott (se bilder) - tack!

Hej ni allvetande peeps i detta forum :) Jag undrar om någon sett/vet vart man kan komma över kristaller på tråd så att säga, till pynt av blomsterdekorationer mm. Har sett massor på e-bay men inte en jäkel som levererar till Sverige så nu frågar jag er. Är även ute efter en brosch/spänne som man kan fästa på sidenband och har runt buketten. Och speglar? Vart tusan liksom? IKEA har inte direkt några vi tyckte passade...

Bifogar lite bilder på hur jag tänkt mig, fritt fram att tipsa om vart jag kan hitta detta och såklart är ni välkomna med synpunkter på själva "looken". Vi gifter oss i december och tänker vita dukar, speglar, levande ljus i olika ljusstakar, levande blommor, kristaller osv. för en vintrig, ombonad och lite glittrig känsla.

Tack på förhand,  kram från mig!

• Svar på tråden Hjälp mig hitta kristaller på "tråd" och lite annat smått och gott (se bilder) - tack!
  • TheresLagerquist

Hej

Jag vet att Granngården har haft "kristaller på tråd".. Kolla annars med hobbybutiker eller blomsteraffärer.. Kanske fråga efter "julpyntet".

Jag har köpt nåt som liknar broschen du vill ha, men det är eg smycke till blockljus.. Finns både med pigg baktill eller med ögla att binda i. Hittade det på Sockerklaras här hos oss, men tror de även har webbutik..

Lycka till!

• Fröken Söt

Panduro har "kristaller" på tråd. Egentligen är de till för smyckestillverkning, men de går bra att använda som de är.
    Vi kommer förmodligen att köpa speglar på IKEA, och lämna in dem till en glasmästare för kapning.

• Fröken Sassa
    TheresLagerquist skrev 2011-08-11 22:03:25 följande:
    Hittade på sockerklaras.se 29:-
    Tack för tipsen! Mycket fint brosch, ska kika in där asap! Julpyntet haha - det låter ju rimligt nu när du säger det - bara det inte blir tema röd-grön-jul :O
    Fröken Söt skrev 2011-08-11 22:14:19 följande:
    Panduro har "kristaller" på tråd. Egentligen är de till för smyckestillverkning, men de går bra att använda som de är.
    Vi kommer förmodligen att köpa speglar på IKEA, och lämna in dem till en glasmästare för kapning.
    Panduro ja, har inte ens slått mig. Men är det inte rätt dyrt? E-bay, tradera och liknande brukar man ju kunna fynda bra på men jag är uppenbarligen rätt kass på att hitta där :)
    Men smaaart med att kapa speglar hos glasmästare, har du någon hum om kostnad och sådant för det? Du/ni kanske rentav har en plan/bilder av hur ni vill ha det? Dela gärna med dig om du vill
  • Fröken Söt
    Fröken Sassa skrev 2011-08-12 10:01:47 följande:
    Panduro ja, har inte ens slått mig. Men är det inte rätt dyrt? E-bay, tradera och liknande brukar man ju kunna fynda bra på men jag är uppenbarligen rätt kass på att hitta där :)
    Men smaaart med att kapa speglar hos glasmästare, har du någon hum om kostnad och sådant för det? Du/ni kanske rentav har en plan/bilder av hur ni vill ha det? Dela gärna med dig om du vill
    Hittar du en panduro outlet så är det klart billigare. :) Men kolla in i alla hobbyaffärer du hittar, och kolla under smyckestillverkning.
    Nej, jag vet inte vad det kostar att kapa speglarna tyvärr. Vi ska kolla med några olika, skulle tro att det kan skilja en del mellan olika glasmästare. Det kan också vara värt att kolla upp om de har "glasspill" som ni kan köpa billigare.
  • vår2012

Finns massor som skickar till Sverige på Ebay. Sök på diamond garland så kommer d massor. Gjorde en snabb koll nu och hittade flera redan på första sidan som skickar till Sverige.

• Fröken Sassa
    Fröken Söt skrev 2011-08-13 17:45:38 följande:
    Hittar du en panduro outlet så är det klart billigare. :) Men kolla in i alla hobbyaffärer du hittar, och kolla under smyckestillverkning.
    Nej, jag vet inte vad det kostar att kapa speglarna tyvärr. Vi ska kolla med några olika, skulle tro att det kan skilja en del mellan olika glasmästare. Det kan också vara värt att kolla upp om de har "glasspill" som ni kan köpa billigare.
    Hm..glasspill. Bra idé! Hojta till om du kommer underfund med något värt att tipsa om så gör jag detsamma! Vi har ju ett par månader på oss..
    vår2012 skrev 2011-08-13 18:05:52 följande:

Finns massor som skickar till Sverige på Ebay. Sök på diamond garland så kommer d massor. Gjorde en snabb koll nu och hittade flera redan på första sidan som skickar till Sverige.

Ja där ser man, tyckte jag sökt på så bra kombinationer men inte fick jag några träffar på någon som skickade till sverige (förrän nu då). Ska definitivt kika närmre på de alternativen, ser att vissa är de jag hittat innan som bara skickas inom USA typ men en del internationella med! Tack så mycket!
  • Fröken Söt
    Fröken Sassa skrev 2011-08-14 16:25:36 följande:
    Hm..glasspill. Bra idé! Hojta till om du kommer underfund med något värt att tipsa om så gör jag detsamma! Vi har ju ett par månader på oss..
    Vi använde ikeas spegel Bonett, och det fungerade bra. Vi behövde kapa en spegel för att få ihop längden, men det kostade inte många kronor.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/78271400/

Här är en bild från vår första provdukning.

• gusmelinka

Fröken Sassa: Väldigt vackra bilder! Tjuvar nog lite inspiration om det går för sig Flört

• Jeaneettes

när gifter ni er? har själv köpt detta ljusfat
  • Fröken Sassa
    gusmelinka skrev 2011-10-12 21:12:41 följande:
    Fröken Sassa: Väldigt vackra bilder! Tjuvar nog lite inspiration om det går för sig Flört
    Tjuva på du bara! Bara roligt att kunna hjälpa till :)
    Jeaneettes skrev 2011-10-12 21:19:46 följande:

när gifter ni er? har själv köpt detta ljusfat
    10 December! vart har du köpt ditt ljusfat?
  • Jeaneettes

jag köpte dom från en tjej här på bt, giter mig inte förrens om ett år men blev kär i dom :)

• Fröken Sassa
    Jeaneettes skrev 2011-10-12 21:35:30 följande:

Bor du i stockholm?

Nope, Halmstad...
  • Jeaneettes

Synd, annars kunde du lånat mina så länge :)

• Fröken Sassa

Gulle! Så fint tänkt av dig!

Ska nog få till ett mysigt bröllop ändå på något vis.... Får slänga in en bild på provdukning sen så får ni tycka till och komma med tips och råd :)

Svar på tråden Hjälp mig hitta kristaller på "tråd" och lite annat smått och gott (se bilder) - tack!