• Nudax

EBAY

Vet att det finns en del kommentarer och diskussioner redan om Ebay, men har svårt att hitta någon samlad tråd eller så, ber om ursäkt om jag missat en sådan!

Iaf, med alla kommentarer här på forumet från er som beställt allt från smycken till dekoration till borden från EBay, så blir jag nyfiken och sugen på att handla därifrån också! Har använt tradera en hel del förut, men aldrig Ebay.

Tycker det känns lite läskigt med frakt etc som tillkommer när det är från andra länder, har ni några tips? T.ex. så, när jag nu kikat - och klickat i "endast toprated säljare" som jag sett tipsas om här på forumet  - så står det ett pris "inklusive frakt" vilket ju låter jättebra. Men läser man längre ner står det "Additional costs related to customs, duties and/or taxes not included.".... vad menas med det då? Hur vet man någonsin med säkerhet det slutgiltiga priset? Och betalar man det innan, så att man alltså inte chockas i efterhand med att det blev dyrare än man trodde?

Hjälp =P

• Svar på tråden EBAY
  • AnnaAK

min erfarenhet är att ebay så står det precis som till tradera kostnader för frakt.. de flesta har märkt ut det. kontrollera i högra fältet under säljarens information om de skickar till europa.. många skickar bara till usa. sen finns en specifik flik för frakt, där står det om det blir dyrare till vissa ställen.
    men på majoriteten av alla grejer står ett pris för vara och under det ett pris för frakten. och det är oftast den frakt som gäller. eftersom ebay är gjort för att fungera över hela världen..
    att de inte ansvarar för tullen är vanligt. men för små grejer tas inte tullavgift. fick tull på brudklänning men inte på en balklänning.. men har mest bara stött på det på dyrare saker man köpt. har sett tråd om att det är över nån viss summa som tullen går in. den tullen går in efter och du får betala den direkt till tullen.. säljaren går alltså inte in och betalar den för dig innan... förstår du?
    Man betalar allt innan via paypal. säkert och bra. säljaren skriver ut det som det kostar, precis som på tradera. han måste skriva ut i annonsen om någon kostnad är osäker.
    det är väldigt likt tradera, tradera är ju som ett dotterbolag till ebay.

klokare?

• Nudax
    AnnaAK skrev 2011-08-10 22:46:00 följande:
    min erfarenhet är att ebay så står det precis som till tradera kostnader för frakt.. de flesta har märkt ut det. kontrollera i högra fältet under säljarens information om de skickar till europa.. många skickar bara till usa. sen finns en specifik flik för frakt, där står det om det blir dyrare till vissa ställen.
    men på majoriteten av alla grejer står ett pris för vara och under det ett pris för frakten. och det är oftast den frakt som gäller. eftersom ebay är gjort för att fungera över hela världen..
    att de inte ansvarar för tullen är vanligt. men för små grejer tas inte tullavgift. fick tull på brudklänning men inte på en balklänning.. men har mest bara stött på det på dyrare saker man köpt. har sett tråd om att det är över nån viss summa som tullen går in. den tullen går in efter och du får betala den direkt till tullen.. säljaren går alltså inte in och betalar den för dig innan... förstår du?
    Man betalar allt innan via paypal. säkert och bra. säljaren skriver ut det som det kostar, precis som på tradera. han måste skriva ut i annonsen om någon kostnad är osäker.
    det är väldigt likt tradera, tradera är ju som ett dotterbolag till ebay.

klokare?
    Hmm jo, jag misstänkte/tänker ju att det är likt tradera - det som är nytt för mig är det här med tull etc. Men då jag mest tänkt köpa "småsaker" såsom organzapåsar/band, servetter, dekorationer eller liknande gissar jag att jag högst troligt inte behöver oroa mig för tull då =)

Har du tips på bra företag/säljare?
  • AnnaAK

har inte köpt så himla mycket, och från olika. tex köpte jag brudnäbbsklänningar och det gick hur bra som helst, och snabbare än va som stod i leveranstid.
    men jag har märkt att de jag tycker verkar bra och som har bra erbjudanden ofta är "top rated" eller mycket höga procent.. så jag har bara gått på det.. ska köpa mer grejer i höst :)

• Nudax
    AnnaAK skrev 2011-08-11 07:27:21 följande:
    har inte köpt så himla mycket, och från olika. tex köpte jag brudnäbbsklänningar och det gick hur bra som helst, och snabbare än va som stod i leveranstid.
    men jag har märkt att de jag tycker verkar bra och som har bra erbjudanden ofta är "top rated" eller mycket höga procent.. så jag har bara gått på det.. ska köpa mer grejer i höst :)
    Okej, tack =) Ska kika vidare lite och sen testa =)
Svar på tråden EBAY