• Moonpi­e
    Äldre 10 Aug 16:17
    2821 visningar
    3 svar
    3
    2821

    Hur gör man slut med en vän?

    Har läst några trådar här på BT och inser att många upplever samma sak som jag just nu och känner som jag.


    Jag har en vän som jag har känt i sen skoltiden, och vi har umgåtts mycket och haft mycket roligt tillsammans. Sedan ett par år tillbaka bor vi i olika städer men vi håller kontakten ganska bra, också hon, och vi ses några gånger om året. På den sista tiden har jag känt att det enda vi pratar om när vi ses är gamla gemensamma minnen; det som händer nu och drömmar och planer för framtiden lyckas vi inte prata om eftersom vi tänker så väldigt olika och helt ärligt är det svårt att få utrymme att själv berätta något alls. Vid ett par tillfällen under vår relation har det varit stora bråk och jobbiga diskussioner och hon har ofta varit irriterad och svartsjuk på mina andra vänner (min syster har frågat flera gånger om hon är kär i mig, halvt på skämt), varit ganska oförskämd och överlägsen - men allt detta har vi liksom kommit förbi med tiden varje gång och det är så klart aldrig ens fel att två träter.


    Allt detta har ställts på sin spets nu i och med att hon och hennes jättetrevliga kille har gift sig i sommar och under hela bröllopsplaneringen har jag varit delaktig, i egenskap av tärna. Vi har letat brudklänningar och gått på mässor och liknande, jag har ordnat hennes möhippa och roddat med servering och liknande på själva bröllopet och hjälpt till så gott jag nu kunnat med några mil emellan oss. Jag förstår helt den press och stress bröllopsplaneringen medför men jag blir ledsen varje gång hon fräser något nedlåtande eller bara surt och under hela denna tiden har hon inte heller en enda gång frågat om mig, om min sambo och om du vet, mitt liv i allmänhet. Jag har haft en spännande vår på karriärsfronten men det har hon inte ens noterat och jag vet att jag låter som en gnällig unge men jag känner mig faktiskt trött, ledsen, och lite utnyttjad och blåst och som att det är jag som ger och hon som tar, mer än vad som faktiskt finns att ge. Typ som att hon försöker ta ut så mycket mer än hon satt in, om ni förstår hur jag menar?


    Droppen för mig kom när hon i förbifarten nämnde att jag förutom att vara tärna också skulle vara toastmaster - inte frågade alltså, utan nämnde, bara ett par veckor innan bröllopet. Jag funderade på det hela och kände att det blev för mycket att göra för en person och sa därför nej - och då slutade hon höra av sig och började istället beklaga sig på Facebook inför hela världen. Ett par dagar innan bröllopet fick jag ett meddelande i stil med "om du fortfarande ska vara tärna, om det passar damen" och så vidare och jag kände mig så trött och ledsen. Jag tycker ändå att jag har gjort rätt mycket i hela bröllopssammanhanget men samtidigt gnager det dåliga samvetet; är jag en dålig vän? Borde jag ställt upp på det också?


    Och så läser jag då flera trådar här som andra tjejer har skrivit och ser att så många tänker och känner som jag - och om det populära uttrycket energitjuvar... Men tänk om jag har fel, tänk om det är jag som är dum? Vad ska folk säga?


    Samtidigt så orkar jag inte hålla på så här med henne och ta all skit som hon lastar över och bli behandlad på det sättet hon tycker att hon har rätt att behandla andra som inte gör som hon vill. Jag vill "göra slut" på den relationen för den sitter som en blyklump runt min hals men jag vet inte hur jag ska göra - och även om jag någonstans vet att ta upp det med henne är the right thing to do så orkar jag inte det. Jag vill bara försvinna ur hennes liv lite stillsamt och att hon gör detsamma ur mitt.


    Vad hade du gjort i min situation??


     

  • Svar på tråden Hur gör man slut med en vän?
  • KirsiL­aa
    Äldre 10 Aug 17:10
    #1

    Det är ju naturligtvis alltid svårt att råda någon till ett agerande i såna här lägen. Jag vet heller inte riktigt vad jag hade gjort. För tillfället håller jag ju på att lära mig hur man tar avstånd från "energitjuvar" istället för att bara vackert ta emot skit av olika slag. 

    Min spontana reaktion är att det var helt rätt av dig att tacka nej till toastmaster-rollen. Du är redan tärna och ska inte behöva ta på dig fler ansvarsområden. Även om jag har hört att varje tillfrågad ska vara ärad över den roll denne får på någon annans bröllop, så finns det ju gränser för hur bruden (eller brudgummen) kan bete sig.
    Till att börja med så FRÅGAR man folk om de vill ta på sig en roll på bröllopet. Vidare så accepterar man den tillfrågades besked, också när det blir ett nej.

    Jag tycker inte att du har agerat fel.  


  • Äldre 10 Aug 17:15
    #2

    Jepp energitjuv... Finns många såna.

    Mitt råd är att bita ihop över bröllopet. Ta inte på dig mer och låt inga skuldkänslor driva dig till något du inte vill heller.
    Men efter bröllopet så kan du låta er relation rinna ut i sanden helt enkelt.

    Om hon undrar varför du inte hör av dig så säg helt enkelt att din karriär tar så mycket tid, men det har du ju redan berättat om så det borde hon väl veta? Och säg att ni kan höras längre fram...
    Låt det självdö om det är meningen att det ska göra det.
    Om hon är en riktig vän så kommer hon att ta itu med din brist på engagemang för ert vänskapsförhållande och försöka reda ut situationen.
    Om hon inte gör det så behöver du inte "dumpa" henne och ha ett stort uppslitande sista gräl... 

  • Äldre 14 Aug 10:20
    #3

    Jag hade också en vän från skoltiden som var en enrgitjuv, efter 28 år så fick jag nog.
     För det var bara bekymmer och avundsjuka över vad andra lyckats åstakomma som diskuterades från hennes sida.
    Jag försökte att vänskapen skulle rinna ut i sanden, men helt plötsligt började hon då ringa oftare vilket fick till följd att jag blev på dåligt humör för jag orkade inte höra klagan hela tiden.
    Jag sa till henne rakt ut att hon var en energitjuv och att jag inte orkade med det.
    Hon ville väl inte förstå så till slut så skickade jag några sms där jag kort och gott sa att jag inte ville umgås med henne längre och att jag vore tacksam om hon tog bort mitt telenr och mailadress så att det blev ett avslut på det hela.
    I och med det så blev det tyst från henne och jag har aldrig mått bättre, för en gångs skull lyssnade jag på vad JAG ville.

Svar på tråden Hur gör man slut med en vän?