• AnnaJa­cob
    Äldre 10 Aug 05:42
    5343 visningar
    24 svar
    24
    5343

    Dumma jävla tärna!

    Min rubrik kanske låter lite hård, men jag är så sur och trött...

    Vi är ett litet gäng på tre tjejer som har hållt ihop sen grundskolan och alltid varit nära. Nu bor vi dock alla på olika ställen, men har ändå alltid haft en bra kontakt och träffats hysat mycket. Dock har en av oss dragit sig undan mer och mer de senaste åren.
    Hon (vi kallar henne A) hör i princip aldrig av sig till någon av oss, för vi, jag och den andra tjejen (vi kallar henne B) hörs och ses en massa, trots att vi är de två som bor längst från varandra.

    Som nu i fredags så skulle vi alla träffas och gå ut och äta i Malmö, där jag bor. Jag och B försökte att ringa till A hela dagen och skickade sms. Det slutade med att vi gav upp och gick ut och käkade själva. När vi sitter på restaurangen så ringer A klockan 20 och säger att hon var tvungen att jobba över, och först är påväg hem nu, men att hon är trött och bara vill hem och sova. Detta störde verkligen oss, för även om man har tressigt på jobbet så kan man skicka ett snabbt sms och säga att man inte kan, speciellt när vi har ringt hela dagen.
    Detta skulle också vara en speciell kväll, för det var evigheter sen vi alla tre var tillsammans och A klagar ofta på att det är så sällan vi ses alla tre!!

    A säger ofta att hon vet att hon är dålig på att höra av sig och att hon verkligen saknar oss och att hon ska skärpa sig, men inget händer. Jag har flera gånger förr blivit sur på henne, för att jag är trött på denna envägs komunikationen.
    Så nu i lördags skrev jag ett sms till henne i stil med: " det är synd att vi har tappat kontakten. Jag hoppas iallafall att du har det bra. Om du någongån i framtiden önskar att vi ska ha kontakt igen, så får du gärna höra av dig! Ta hand om dig! Kram".
    Jag har ännu inte fått nått svar på detta sms, och jag tänker inte höra av mig till henne.

    Problemet är inte bara det att jag håller på att mista en av mina bästa vänner, utan också att jag redan har frågat henne om hon vill vara tärna på mitt bröllop nästa år. Både A och B ska vara tärnor, men om jag och A inte har någon kontakt, så vill jag ju inte ha henne där uppe hos mig... Men det skulle också kännas konstigt att inte ha henne där! Jag tror också att det skulle kännas lite konstigt för B om hon skulle vara ensam tärna.
    Jag har också funderat på att ha min M2Bs två systrar och B, och så bara skita i A!!

    Jag vet att det är ett tag till tills jag ska gifta mig, så det är ingen jättestress med att fatta det beslutet, men just nu är jag väldigt ledsen.

  • Svar på tråden Dumma jävla tärna!
  • EllaBe­lla
    Äldre 10 Aug 09:31
    #1

    Du har inte funderat på om A kanske har någon anledning till sitt beteende, kanske är det något i hennes liv som gör att hon inte mår bra? I min värld så är en vän någon som ställer upp för andra och om ni har varit vänner så länge kanske du snarare skulle fråga hur hon mår? Jag tycker att det sms'et du skickat lät hårt på tonen (kanske inte var exakt så du formulerade det som i texten här) men jag hade faktiskt tolkat ett sådant sms som att personen (du) i princip ville säga upp kontakten och inte svarat...

  • AnnaJa­cob
    Äldre 10 Aug 09:43
    #2
    EllaBella skrev 2011-08-10 09:31:35 följande:
    Du har inte funderat på om A kanske har någon anledning till sitt beteende, kanske är det något i hennes liv som gör att hon inte mår bra? I min värld så är en vän någon som ställer upp för andra och om ni har varit vänner så länge kanske du snarare skulle fråga hur hon mår? Jag tycker att det sms'et du skickat lät hårt på tonen (kanske inte var exakt så du formulerade det som i texten här) men jag hade faktiskt tolkat ett sådant sms som att personen (du) i princip ville säga upp kontakten och inte svarat...
    Alltså för det första så fattar jag att rubriken kanske är lite hård, men jag är verkligen sur och trött på henne.

    Jag har frågat henne massa gånger om allt är som det ska och om hon har nått som tynger henne. Men det säger hon att det inte är utan bara att hon jobbar mycket. Hon står i en klädesbutik.

    Jag håller helt och hållet med dig om att vänner ska vara där för varann, men det ska också vara ömsesidigt. Jag har tröttnat på att hon aldrig hör av sig. Jag har varit den som hållt vår vänskap vid liv i många år nu, och jag har kommit till en punkt när jag bara inte årkar mer. Om jag inte ringer så hörs vi helt enkelt inte, och det känns ju ganska så trist att alltid behöva vara den som hör av sig. Sen var hon absolut inte där för mig är min far gick bort i cancer. Inte ens då kunde hon höra av sig...=(
  • Äldre 10 Aug 09:47
    #3

    Apropå att inte svara på jobbet...
    Jag får inte ha min telefon med när jag jobbar, så det hade inte spelat någon roll hur mycket ni hade ringt eller sms:at utan jag hade ändå inte kunnat svara innan jag åkte hem. Och om jag haft en jobbig dag så prioriterar jag inte att kolla telefonen utan det kan gå flera timmar till ibland innan jag svarar...

    Om det är ett helt år kvar tills du ska gifta dig så tycker jag att du ska försöka åka hem till henne så att hon inte har någon möjlighet att komma med ursäkter, och sen ta ett djupt snack. Om hur hon mår, om det är något i hennes liv som pågår som hon behöver stöttning med osv.
    Förklara att du finns där för henne men att hon måste själv vilja ta kontakten eftersom det börjar kännas som att du stör henne.
    Visa att du bryr dig om henne, men berätta också om att det känns jobbigt med den ensidiga kontakten.

    Du kan ju på ett fint sätt säga att du kanske inte kan ha henne som tärna om du inte känner att du kan lita på henne och ha kontakt med henne (tvåvägskontakt då alltså) och att du väldigt gärna vill ha just henne som tärna... Hör hur hon ställer sig till det, för hon kanske inte vill egentligen men inte vågar säga det.... 

  • AnnaJa­cob
    Äldre 10 Aug 10:10
    #4

    Alltså det handlar inte om att hon inte får ha telefonen på jobbet, för hon har inte hört av sig till mig på typ 4 månader nu, och jag antar att hon inte jobbat 24 timmar om dygnet i 4 månader!

    Sen tycker jag att om man har bestämt med sina två bästa vänner, och den ena har rest i två timmar, så kan man iallafall gå ifrån i 3 minuter och skicka ett sms. Jag får heller inte ha mobil på mitt jobb, men jag har rätt till lunchpaus och att gå på toaletten. Så om hon hade velat så hade hon kunnat höra av sig.

    Problemet är att det alltid har varit såhär med henne, och att hon typ inte har några vänner kvar, för alla har tröttnat. Jag tror egentligen bara att det är jag och B som fortfarande är hennes riktigt vänner. Så visst är det synd om henne, men jag pallar heller inte hålla på och tjata på henne att hon också måste ge lite i vårt förhållande!

    Jag har tagit upp detta flera gånger när vi har träffats och då svarar hon typ att sån är jag och jag vet att jag är dum. Jag ska försöka att ändra mig...men inget händer.

    Angående mitt sms så tyckte jag själv att det var ganska så snällt skrivet. Jag hoppades att hon har det bra och bad henne ta hand om sig själv och sin man...

  • Äldre 10 Aug 10:22
    #5
    AnnaJacob skrev 2011-08-10 10:10:53 följande:
    Alltså det handlar inte om att hon inte får ha telefonen på jobbet, för hon har inte hört av sig till mig på typ 4 månader nu, och jag antar att hon inte jobbat 24 timmar om dygnet i 4 månader!

    Sen tycker jag att om man har bestämt med sina två bästa vänner, och den ena har rest i två timmar, så kan man iallafall gå ifrån i 3 minuter och skicka ett sms. Jag får heller inte ha mobil på mitt jobb, men jag har rätt till lunchpaus och att gå på toaletten. Så om hon hade velat så hade hon kunnat höra av sig.

    Problemet är att det alltid har varit såhär med henne, och att hon typ inte har några vänner kvar, för alla har tröttnat. Jag tror egentligen bara att det är jag och B som fortfarande är hennes riktigt vänner. Så visst är det synd om henne, men jag pallar heller inte hålla på och tjata på henne att hon också måste ge lite i vårt förhållande!

    Jag har tagit upp detta flera gånger när vi har träffats och då svarar hon typ att sån är jag och jag vet att jag är dum. Jag ska försöka att ändra mig...men inget händer.

    Angående mitt sms så tyckte jag själv att det var ganska så snällt skrivet. Jag hoppades att hon har det bra och bad henne ta hand om sig själv och sin man...
    Då är det annat... 
    Låter som den tärna jag bad dra åt H-vete för ett tag sen Skäms

    Jag uppfattade inte att ni hade bestämt något innan med middagen, utan det lät som en impulsträff tyckte jag, men jag missförstod nog bara. 

    Om du har försökt om och om igen så tycker jag att du helt enkelt ringer upp henne och säger åt henne att:
    "Vet du vad, det känns som att jag inte kan lita på att du finns där när jag behöver dig. Därför kommer jag be någon annan att vara tärna till mig. Du är fortfarande en viktig person för mig och jag vill gärna ha dig på bröllopet. Och om du vill och orkar så får du gärna hjälpa mig innan också. Men jag måste lita på att min tärna finns där när jag behöver henne även om jag inte har några direkta närvarokrav. Och just nu kan jag inte lita på dig då du inte själv tar några initiativ till att vi ska ses eller ha kontakt. Du är välkommen som gäst, men som sagt så kommer jag välja en annan tärna."

    Ibland kan man behöva skaka om dom för att dom ska vakna till.
    Vänskap är inte ensidig som du säger. Och det har väl egentligen inte så mycket med att hon ska vara tärna eller inte att göra. Det är ju att du inte kan lita på henne som vän
  • Rollon
    Äldre 10 Aug 10:33
    #6

    Jag tycker du har gjort tillräckligt för din vän. Det där sista messet var bra, det framgick att bollen ligger hos henne och att du finns där när hon är redo att passa tillbaks den. Men tills eller om det sker så borde du gå vidare med ditt liv utan henne. Alltid tråkigt när man mister en vän men en vänskap ska ju, som du säger, vara ömsesidig. 

  • AnnaJa­cob
    Äldre 10 Aug 10:46
    #7

    Tack för era mail! Jag är verkligen jätteledsen över att det är som det är, för jag vet att vänner inte växer på träd, men jag har har bara kommit till en punkt när jag inte pallar mer.

    Jag begär ingenting av mina tärnor, bara att de ska vara med mig hela min bröllopsdag, så de behöver inte hjälpa till med något innan om de inte vill.
    Däremot så är min andra tärna alltså B väldigt nyfiken och frågar mycket om dagen...men det är ju fortfarande lång tid kvar. 

    Kanske får bli mina blivande svägerskor, så kan min M2B ta min bror också, så får vi tre var (han ska ha 2 st bestmen) =) 

  • Äldre 10 Aug 10:56
    #8

    Jo jag förstår dig TS...
    Jag blev så arg på min tärna till slut så att jag fräste i ordentligt åt henne och talade om att jag valt någon annan.Men att hon var välkommen som gäst om hon ville, bollen låg hos henne... (hon pendlade mellan totalt ointresse, även för sina egna kläder. Och hysteriska försök att få mig att byta tema eftersom hon inte gillade det).

    Just nu så pratar jag med henne när hon hör av sig själv, men jag tar inga egna initiativ. Jag har tröttnat på henne.
    Efter bröllopet så kommer jag nog att fasa ut henne helt ur mitt liv.
    Eller rättare sagt, hon kommer fasa ut sig själv om hon inte börjar ta mer kontakt och visa lite mer intresse för mig utan att kräva att jag ska vara superengagerad i hennes liv (när hon inte ger något tillbaka) 

  • Trivia
    Äldre 10 Aug 11:29
    #9

    Hej!

    Jag förstår att du är besviken och det är jättetrist att glida ifrån en vän. Men det känns som att du har gjort det du kan och verkligen försökt hålla kontakten. Men du kan ju inte styra en annan människa. Vill hon inte höra av sig så vill hon inte. Då får hon stå sitt kast.

    Jag är själv en sådan som är lite dålig på att höra av mig. Kanske inte så att jag inte hör av mig på 4månader men jag ringer inte varje vecka till mina vänner. Vilket en del har påpekat är för sällan. Jag har en vän som sällan eller i princip aldrig ringer och hon bara är sådan. Jag har accepterat att det är så och vi har jättekul de gånger vi ses. Känns dumt att lägga ner energi och ilska på något som inte går att förändra.

    Jag förstår att det där med telefonen på jobbet bara var ett exempel men personligen tittar jag aldrig på telefonen under hela min arbetsdag. Har bara 30minuters lunchrast och den vill jag har för mig själv.

  • AnnaJa­cob
    Äldre 10 Aug 12:18
    #10
    Trivia skrev 2011-08-10 11:29:53 följande:
    Jag förstår att det där med telefonen på jobbet bara var ett exempel men personligen tittar jag aldrig på telefonen under hela min arbetsdag. Har bara 30minuters lunchrast och den vill jag har för mig själv.
    Det kan jag hålla med dig om, men om man har bestämt med sina vänner att man ska träffas på kvällen, och man blir tvungen att jobba över, så kanske man får offra tre minuter av min lunch till att skicka ett sms och meddela detta.

    Men annars så håller jag helt med dig. Det är nog bara för mig att acceptera att hon är som hon är och jag kan ju inte ändra henne.
    Tur jag har min andra tärna som är toppen! =)
Svar på tråden Dumma jävla tärna!