• Aniara­4
    Äldre 9 Aug 19:59
    12606 visningar
    5 svar
    5
    12606

    Mellannamn i passet

    Här kommer ytterligare en variation på temat "vilket namn ska man ange när man bokar bröllopsresan".

    Vi åker först 2 månader efter bröllopet, så jag räknar med att hinna få igenom namnbytet och få ett nytt pass. Men när sambon bokade flygbiljetterna blev vi oense. Man skulle nämligen fylla i alla namn exakt så som de står i passet, men det fanns ingen ruta för mellannamn utan bara för förnamn och efternamn. Sambon hävdade då att mellannamnet räknas som ett förnamn, medan jag hävdade att det snarare var ett efternamn.

    Vi löste det genom att ringa hans mamma, som gift sig efter att reglerna ändrades (tror vi) och har kvar sitt förra namn som mellannamn, och fråga hur det ser ut i hennes pass. Hon sa som jag att båda räknades som efternamn, så vi fyllde i det så.

    Men nu går jag och grubblar på om vi gjorde rätt eller om det finns risk att vi får problem på resan. Hur ser det egentligen ut i passet när man har ett mellannamn?

  • Svar på tråden Mellannamn i passet
  • Aniara­4
    Äldre 10 Aug 09:04
    #1

    Nån som vet?

  • Yarrow
    Äldre 10 Aug 15:43
    #2

    Jag har alltid skrivit mitt mellannamn som ett efternamn om det inte funnits någon "kollum" för det.
    Aldrig någon som har ifrågasatt det.

  • Äldre 10 Aug 19:18
    #3

    Hej,


    Jag jobbar just med resor och enligt oss så gäller detta:

    Det är viktigt att namnet som står i bokningen stämmer med namnet i bokningen.
    Observera att detta är EXTREMT viktigt om man reser till USA.

    Ett förnamn skrivs i regel under förnamn.

    Man kan skriva in i bokningen en rad till incheckningspersonalen vad som är korrekt namn i bokningen, så det ser de. (om man skrivit fel) detta är dock ingen garanti.

    Hoppas jag inte gjort dig nervös nu...??

  • Äldre 10 Aug 20:46
    #4

    I passet står mellannamnet först på efternamnsraden.

  • Aniara­4
    Äldre 10 Aug 20:52
    #5
    anne på grönkulla skrev 2011-08-10 20:46:05 följande:
    I passet står mellannamnet först på efternamnsraden.
    Skönt, då har vi gjort rätt! Glad
    emelie och Jonas skrev 2011-08-10 19:18:11 följande:

    Det är viktigt att namnet som står i bokningen stämmer med namnet i bokningen.
    Observera att detta är EXTREMT viktigt om man reser till USA.

    Ett förnamn skrivs i regel under förnamn.

    Man kan skriva in i bokningen en rad till incheckningspersonalen vad som är korrekt namn i bokningen, så det ser de. (om man skrivit fel) detta är dock ingen garanti.

    Hoppas jag inte gjort dig nervös nu...??


    Tack. Jag vet inte om jag blev så mycket klokare, jag tror inte vi kunde skriva några meddelanden i bokningen  och jag funderade inte på förnamn utan på mitt efternamn som efter vigseln kommer att vara mitt mellannamn, men det blev tydligen rätt i alla fall. Vi ska inte till USA, men de är ju i regel kinkiga med att namnet ska stå exakt likadant.

    Till hotellet lyckades älsklingen stava fel till mitt andranamn (andra förnamn) trots att han skrivit det rätt alldeles innan, men huvudsaken är ju att det blev rätt på biljetten!
Svar på tråden Mellannamn i passet