• Anonym (Gnäll)

En gnälltråd om min svåger...

Behöver bara lätta lite på trycket angående min svåger... ibland blir jag tokig på människan.

Det är min BMs lillebror, och de har något sorts hatkärlekförhållande till varandra. De umgås ganska mkt, men rätt vad det är så blir de osams och så pratar de inte på ett par veckor, och sedan är allt som vanligt igen. En ganska stormig och passionerad relation, eller hur man ska säga det. Men det återspeglar dem ganska bra som personer... de är två killar med massor av högljudda åsikter. Det kan jag leva med...

BM och jag har varit ihop i snart 6 år. Han är högutbildad och har jobbat sig upp till ett bra jobb som han ÄLSKAR och som också betalar väldigt bra. Under 3 år och fram tills för ett år sedan drev lillebrorsan en restaurang/butik tillsammans med två kompisar i södra Sverige, och i början gick det riktigt bra. De hade tur med vädret ett par somrar och var duktiga på att ta hand om sina gäster. BM har hela tiden uppmuntrat sin bror att skaffa sig en utbildning därför att han anser att det skulle ge honom så mycket.

Dock är brorsan ganska arrogant lagd och tyckte att det skulle BM skita i, för han hade ändå bättre status och lön än vad BM hade. Han såg inte alls nyttan med att utbilda sig (inte ens läsa lite ekonomi för att själv kunna sköta bokföringen och ha koll på hur pengarna rullade) utan tyckte att omgivningen var missunsam mot honom när det gick så bra för dem.

Nu gjorde det ju inte det så länge... efter några felinvesteringar och säkerligen en hel del svart uttagna pengar så gick det inte längre, särskilt som de blev osams och polisanmälde varandra för stöld. Hur det än var så försattes firman i konkurs. De lyckades sätta tillbaks alla pengar de var skyldiga bolaget, och polisanmälningarna lades ner i brist på bevis.

Han hade dock en del privata skulder till en långivare som han tagit för att köpa in sig i företaget från början, och som han inte kunde lösa. Eftersom han sedan tidigare hade anmärkningar hos kronofogden (dock inga aktiva skulder) så fick han inga lån hos banken. Min BM valde då att låna ut ca 100 000 kr till sin bror, mot ränta och en väldetaljerad skuldesedel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-09 19:47
    Råkade posta...

Skuldesedeln säger precis hur mkt som ska betalas per månad och när, och brorsan är väl medveten om att den säljs om inte avbetalningarna sköts.

Nu har det börjat strula med dessa amorteringar. Hans tjej fattar inte hur allvarligt allt var när lånet togs och vad som hade hänt annars, och vill leva ett liv de inte har råd med. Brorsan har svårt att säga ifrån och har således inte mycket pengar kvar i slutet på månaden.

Min BM älskar sin bror, och vill inte sälja skuldesedeln för lättvindigt, men vi har inte heller någon lust att sponsra deras vana att leva över sina tillgångar.

Hur får man dem att inse allvaret? Går det ens? Han är inte orolig för deras framtida relation - detta var en överenskommelse för att rädda skinnet på brorsan och nu sköter han den inte. Min BM är egentligen ganska trött på brorsans beteende och hade nog helst tagit en paus ett tag, men ja... blod är tjockare än vatten...

• Svar på tråden En gnälltråd om min svåger...
  • Anonym (Gnäll)

Ber om ursäkt för jättelångt inlägg, behövde gnälla lite... jag är nog allt mer för att sälja den där skuldsedeln för att få tillbaks åtminstone majoriteten av pengarna och lämna brorsan åt sitt öde eftersom han uppenbarligen inte kan ta ansvar för sina handlingar. Är jag kallhjärtad?

• EllaBella

Jag tycker inte du är kallhjärtad, speciellt inte eftersom din svåger faktiskt verkar ha pengarna men väljer att lägga dem på annat än att betala tillbaka. Det hade varit en annan sak om din svåger hade det väldigt dåligt ställt och därför inte kunde sköta sina betalningar.

Svar på tråden En gnälltråd om min svåger...