• barfotabrud

Varning för Cosmos bröllopsexperterna

Jag vill varna alla som är på jakt efter bröllopsklänningar för att köpa sin klänning på Cosmos Bröllopsexperterna i Stockholm. Jag kände redan när jag kom in i affären att det var mycket ogästvänlig stämning och dålig service, men eftersom jag hade varit runt i en massa affärer och äntligen hittade en klänning jag gillade där så köpte jag ändå den, trots en dålig magkänsla. 

Klänningen hade varit med på en bröllopsmässa och var nedsatt i pris men kostade fortfarande 7000 kr. Den var lite fläckig på framsidan och jag påtalade tydligt att jag köpte klänningen under förutsättning att de gjorde något åt fläckarna vilket de lovade att "Se över" innan jag hämtade klänningen. Detta betyder i min värld att man faktiskt tar på sig att åtgärda problemet. Jag var där ett antal gånger efter det eftersom de är otroligt omständliga gällande provningstider etc och varje gång påtalade jag att fläckarna var kvar och varje gång lovade de att se över detta. När det äntligen var dags att hämta klänningen så var fläckarna kvar. Expediten sa då: "Nej de fläckarna kommer aldrig att gå bort det är siden, det går inte att kemtvätta!" Jag blev upprörd och menade att jag varit tydligt vid ett antal tillfällen jag varit där och tittat på klänningen att detta var förutsättningen för att jag skulle köpa den. Jag hade vid det här laget totalt tappat lusten för klänningen och bad att få lämna tillbaka den, vilket de vägrade. Helt plötsligt gick den dock att kemtvätta när de insåg att jag ville lämna tillbaka klänningen...

Eftersom jag kände mig så dåligt behandlad och inte litade på dem alls vid det här laget och inte ville gifta mig i en smutsig brudklänning hittade ett back-up-alternativ och lät sy upp en jättefin klänning hos en superbra skrädderska som verkligen var serviceinriktad, lyhörd och jätteduktig (Ateljé Stass) och dessutom billigare! .

När jag försökte få Cosmos att ändå ta tillbaka klänningen pga dålig service, brutna löften, att de förolämpad mig grovt flera gånger när jag provat klänningen vilket fått mig att totalt tappa lusten för klänningen, så gick de till slut med på att hänga ut klänningen i affären och försöka sälja den. Om den blev såld skulle jag få pengarna tillbaka, annars skulle jag hämta den efter sommaren. Jag ringde efter sommaren och frågade om den hängde kvar i affären "ja det gör den" blev svaret. Döm av min förvåning när jag ska hämta klänningen och den inte är i butiken och måste hämtas i inlåst i deras lager och det tar ett dygn att få den till butiken! När jag då upprört påtalar vad vi kommit överens om, så säger ägarinnan: "nej, det var inte vår överenskommelse, jag har hängt den i ett annat rum" Hela sommaren frågar jag? "Ja just det" De har alltså återigen ljugit mig rakt upp i ansiktet och struntat i en muntlig överenskommelse. 

Jag kan inte annat säga än att jag ALDRIG någonsin skulle rekommendera denna butik, inte bara för vad jag varit med om utan för oerhört dålig service och ogästvänligt bemötande. För mig är det en gåta att denna butik överhuvudtaget finns kvar. Om ni trots allt skulle handla här se till att få ALLT skriftligt och lita ALDRIG på att överenskommelser hålls.  

• Svar på tråden Varning för Cosmos bröllopsexperterna
  • Saxtonia

Har tyvärr fått liknande bemötande på denna butik. Kände mig inte välkommen, fick nästan be om ursäkt att vi var så fräcka och kom dit en lördag för att kolla. Man skulle bestämma tid, annars får man inte prova på något.

De hade några fina klänningar men deras bemötande fick mig att gå till en annan butik.

• Stiffini

Herregud!! Du borde verkligen stå på dig och INTE betala før den klänningen.
    Det hjälper nog om du skrämmer dom med att anmäla dom till sån om handlelag (kommer verkligen inte ihåg vad det heter) Om det inte funkar så gør det ändå.
    7000 kr är mycket pengar och det ska dom inte ha!
    Gud så førbannad jag blir!!
    Bra att du fick en fin klänning till slut iallafall!!

• iSusanna

Jag har skrivit om det förut, men jag blev också väldigt dåligt bemött hos Cosmos...

När jag gick runt och kikade på de olika klänningarna fick jag till kommentarer som "Nej, den där passar inte dig". Säkert 10 gånger.

Och då har jag ändå en normal till smal kroppsbyggnad och är hyfsat proportionerlig...

Så knasigt. Kände mig väldigt illa till mods, så jag valde att lämna butiken för att aldrig komma tillbaka!

• AnnaJacob

Usch! Stackare! Jag tycker verkligen synd om dig!

Var klänningen med fläckarna inte beställd speciellt till dig (vilken den ju inte var om det var ett visningsex så har vi en lagstiftad bytesrätt i sverige, som butiken inte kan gå emot.)
    7000 kr är mycket pengar, och om jag var som dig, så skulle jag kontakta konsumentombudsmannen i Stockholm, för jag antar att du kanske bor där i och med att butiken ligger där.
    http://www.stockholm.se/-/Jamfor/?enhetstyp=25c28efaebc143d8906ea7ca07199c4e

• Iseika
    AnnaJacob skrev 2011-08-10 06:20:53 följande:
    Usch! Stackare! Jag tycker verkligen synd om dig!

Var klänningen med fläckarna inte beställd speciellt till dig (vilken den ju inte var om det var ett visningsex så har vi en lagstiftad bytesrätt i sverige, som butiken inte kan gå emot.)
    7000 kr är mycket pengar, och om jag var som dig, så skulle jag kontakta konsumentombudsmannen i Stockholm, för jag antar att du kanske bor där i och med att butiken ligger där.
    www.stockholm.se/-/Jamfor/?enhetstyp=25c28efaebc143d8906ea7ca07199c 4e
    Nej, det finns ingen lagstiftad bytesrätt vid annat än distansköp.
  • AnnaJacob
    Iseika skrev 2011-08-10 09:30:13 följande:
    Nej, det finns ingen lagstiftad bytesrätt vid annat än distansköp.
    Ok, det är det nämligen i Danmark och våra köpeslagar brukar påminna så mycket om varann. Men jag ber om ursäkt om jag har sagt fel, det var inte meningen att vilseleda. Men jag tycker iallafall att TS ska kontakta konsument stickholm (eller var hon nu bor)
  • lana822

Jag har aldrig varit där men jag tycker att du överdriver lite.
    Du har köpt klänningen på rea och det betyder att nedsatt pris kunde bero på just fläckar!
    Det finns ingen lag som säger att de måste ta tillbaka den. Alltså det är upp till butiken om de vill ge kunden öppet köp eller inte. De flesta bröllopsbutiker brukar inte ha öppet köp överhuvudtaget.
    Du köpte klänningen i befintligt skick.
    Men om de har varit otrevliga mot dig är en annan sak. Då är det dålig service. Men man brukar tycka att personalen är otrevlig om man har problem med sitt köp.
    Butiken är kanske dålig trots allt men dina argument räcker inte för att varna folk att gå dit.

• Vi2alltid
    lana822 skrev 2011-08-10 10:36:20 följande:
    Jag har aldrig varit där men jag tycker att du överdriver lite.
    Du har köpt klänningen på rea och det betyder att nedsatt pris kunde bero på just fläckar!
    Det finns ingen lag som säger att de måste ta tillbaka den. Alltså det är upp till butiken om de vill ge kunden öppet köp eller inte. De flesta bröllopsbutiker brukar inte ha öppet köp överhuvudtaget.
    Du köpte klänningen i befintligt skick.
    Men om de har varit otrevliga mot dig är en annan sak. Då är det dålig service. Men man brukar tycka att personalen är otrevlig om man har problem med sitt köp.
    Butiken är kanske dålig trots allt men dina argument räcker inte för att varna folk att gå dit.

Hon köpte den förvisso på rea, men påtalade att hon ville köpa den endast om de gjorde något åt fläckarna. Då har de ändå gjort en muntlig överenskommelse som butiken bröt emot. Ifall de inte hade kunnat ta bort fläckarna hade de kunna säga det från början; hon ska veta i vilket skick hon köper klänningen även om den är nedsatt. Denna överenskommelse är ju dock svårt att bevisa, så att få rätt mot dem kan bli svårt.

T.S Fick du bort fläckarna? I så fall är ju problemet löst från butikens sida så det finns kanske inte så mycket att göra. Är fläckarna inte borta så tycker jag ändå att du ska kontakta konsumentombudsmannen och fråga vad du kan göra. Om du inget kan göra så är det ändå bra att de får kännedom om företag som inte är så seriösa. Du har i alla fall lärt dig av detta att alltid ta skriftligt på såna här överenskommelser, tyvärr brukar man få lära sig sådant den hårda vägen.

• förlovadflicka

Men fy vad dålig stil, liksom, vill man inte ge bra service och försöka vara tillmötesgående mot kunderna så borde man inte ha en butik...

• majflicka

Utan att kommentera den aktuella händelsen i detalj: Aldrig ok att människor är otrevliga. Konstigt man kan ha det yrke de har och bete sig så. Både jag + vän har i rollen som blivande brudar varit inne i den butiken och tyvärr blivit mkt illa bemötta. Otrevligt. Avvisande. Nedlåtande. Fick bl a inte titta på varor (såsom skor) trots tom butik mitt på en vardag. De började dock svansa efter min vän efter ett tag när vi var där när det via samtal med hennes mamma kom fram vilken position hon har i samhället och hur tjusigt bröllopet skulle vara. Då ville de helt plötsligt gärna ha henne som kund Flört Mycket tråkigt det skall vara så i ett serviceyrke.

• Lally

Jag var hos Cosmos i lördags, hade inte bokat tid utan bara kom dit. Fick till skillnad från ovanstående ett mycket trevligt bemötande. Fick möjlighet att prova klänningar utan att som sagt ha bokat tid. Mycket hjälp och goda råd. Så det handlar nog om flera olika komponenter.

Jag skulle väl rekommendera andra att besöka Cosmos, men som andra skrivit det är aldrig okej att bemöta någon otrevligt oavsett om man har delade meningar om saker och ting...

Men till er andra, döm inte en butik efter ett omdömme, gör en egen bedömning, jag är nöjd!

• lyckligtgift01
    Lally skrev 2013-02-24 19:07:22 följande:

Jag var hos Cosmos i lördags, hade inte bokat tid utan bara kom dit. Fick till skillnad från ovanstående ett mycket trevligt bemötande. Fick möjlighet att prova klänningar utan att som sagt ha bokat tid. Mycket hjälp och goda råd. Så det handlar nog om flera olika komponenter.

Jag skulle väl rekommendera andra att besöka Cosmos, men som andra skrivit det är aldrig okej att bemöta någon otrevligt oavsett om man har delade meningar om saker och ting...

Men till er andra, döm inte en butik efter ett omdömme, gör en egen bedömning, jag är nöjd!

Hej Lally och alla. 

Vi gifte oss för lite mer än fyra år sen och hade oturen att välja Cosmos för brudklänningen. Allt som beskrivs i ovan kritik, känner vi igen. Extremt otrevligt bemötande, nedlåtande kommentarer, märkliga maktspel etc etc. Vi tänker lite då och då på hur märkligt det är att en sådan verksamhet får fortsätta och är fortfarande besvikna över att ha spenderat pengar där.

Så, Lally - jag är glad för din skull att du kände att du fick god hjälp - men tänk noga på var du lägger dina pengar, för Cosmos Bröllopsexperterna missköter sina kunder på ett sätt som jag aldrig varit med om i hela mitt liv. Det är dessutom inte fråg om "ett omdöme", som du skriver utan ett trettiotal.

Bästa hälsningar,
    Andreas
Svar på tråden Varning för Cosmos bröllopsexperterna