• Anonym (frun)

Hur reagerar man?

Vi har varit gifta en tid nu och min man s k kompis har "slutat" ringa som han gjorde innan. Ingen konstigt med det men det som jag lyckades få stopp på senast är att kompisen, låt oss kalla honom för Fredrik. Fredrik har senaste månaderna bara hört av sig när vill ha hjälp av min man, inte annars. Han uttnyttjar min man då min man är väldigt snäll och jag kan inte se på medan någon trampar på honom.
    Senaste gången sa jag stopp, min man hade lovat honom att han skulle hjälpa honom, Fredrik sa att han skulle komma vid sextiden, på en lördag kväll!! att vi skulle hjälpa honom med uppbärning av soffa och något mer, vilket inte är konstigt men sen när han och hans nya tjej inte kommer förrän kl 10 på kvällen och vill att vi ska inställa oss hos honom då skickade jag sms från min mans telefon, med min mans medgivande förstås, att vi inte kan komma. Jag skrev inte varför ingenting. Det första som händer är att Fredrik ringer, vi svarar inte, han lämnar ett meddelande där han säger att han har ju hjälpt oss på vårt bröllop osv.. Det är nog säkert din fru "XX" som har tutat i dig det här och ja, ja tack för hjälpen och sen lägger han på luren.
    Hur egoistiskt är inte det?? Det kunde ha hänt vad som helst!! Vi kunde varit på akuten, eller våra djur, vad som helst kunde ha hänt på några timmar!
    Han brydde sig inte ens att fråga vad som har hänt, ingenting!! Dessutom en roll såsom Toastmaster på ett bröllop är ju en ära och ingen möda?? ELLER? Har jag fel?

VIll veta om det är någon som har varit med om liknande grejer? Någon som känner igen sig? Det tar kål på mig att se min man bli behandlad på det viset. Det är inte första gången som jag såg en glimt av detta.
    En annan gång råkade Fredrik skicka sms:et till fel mobil nämligen min mans istället för sin flickväns, och där stod det att det var dåligt av oss att inte lämna vår hund till honom blabla bla.. bara för att vi valde att mina föräldrar skulle ha hunden den dagen istället för att han skulle "besöka" vår hund en enda gång på en hel dag hemma hos oss. Det var ju bästa för vår vovve ju!!

• Svar på tråden Hur reagerar man?
  • Anonym

Jag har inga problem med att förstå att ni ville sätta stopp för att makens kompis utnyttjar honom. Men att man utgår ifrån att det är en "ära" att vara toastmaster, enbart, och ingen möda, DET tycker jag är ett underligt sätt att resonera, ärligt talat. Med den rollen brukar man väl ändå ha en del uppdrag, hade inte er toastmaster det? Satt han bara på ändan under hela ert bröllop, från start till slut? Varför förutsätter så många som gifter sig, att deras bröllop är bland det största och viktigaste som händer även i övrigas liv?? Det är nämligen inte så troligt att de närvarande tycker det, om man ska vara brutalt ärlig. Det är en trevlig tillställning osv, och blablabla. Men inte något som man sitter och pratar om efteråt, när festen är över, annat än i undantagsfall. Hur trist den tanken än må vara för ett brudpar som haft den bästa dagen i sitt liv. 

Jag tycker det hade varit bättre att skriva varför ni inte ville, än att inte skriva något alls. Samma sak med hunden, det verkar ju faktiskt som att han både vill och försöker ställa upp även för er, även om du inte uppskattar hans försök? Hur hade du själv tänkt och tyckt, om någon hade lovat att hjälpa till, men sedan inte gjorde det?? Hur kom det sig att de inte kom förrän vid tiotiden? De kanske hade världens bästa förklaring, men den brydde du/ni er tydligen inte om? Utan ville att han skulle ringa och vara orolig för att ni låg på akuten?? Jag förstår inte riktigt varför ni vill att han ska vara orolig? Och varför inte svara i telefonen när han ringde? Tycker faktiskt att ni har en del att fundera över, när det gäller hur man behandlar sina vänner, ni med...inte bara Fredrik. Egotripp verkar vara något som fler än Fredrik lider av, tror jag? 

• Anonym (frun)
    Anonym skrev 2011-08-07 20:55:15 följande:
    Jag har inga problem med att förstå att ni ville sätta stopp för att makens kompis utnyttjar honom. Men att man utgår ifrån att det är en "ära" att vara toastmaster, enbart, och ingen möda, DET tycker jag är ett underligt sätt att resonera, ärligt talat. Med den rollen brukar man väl ändå ha en del uppdrag, hade inte er toastmaster det? Satt han bara på ändan under hela ert bröllop, från start till slut? Varför förutsätter så många som gifter sig, att deras bröllop är bland det största och viktigaste som händer även i övrigas liv?? Det är nämligen inte så troligt att de närvarande tycker det, om man ska vara brutalt ärlig. Det är en trevlig tillställning osv, och blablabla. Men inte något som man sitter och pratar om efteråt, när festen är över, annat än i undantagsfall. Hur trist den tanken än må vara för ett brudpar som haft den bästa dagen i sitt liv. 

Jag tycker det hade varit bättre att skriva varför ni inte ville, än att inte skriva något alls. Samma sak med hunden, det verkar ju faktiskt som att han både vill och försöker ställa upp även för er, även om du inte uppskattar hans försök? Hur hade du själv tänkt och tyckt, om någon hade lovat att hjälpa till, men sedan inte gjorde det?? Hur kom det sig att de inte kom förrän vid tiotiden? De kanske hade världens bästa förklaring, men den brydde du/ni er tydligen inte om? Utan ville att han skulle ringa och vara orolig för att ni låg på akuten?? Jag förstår inte riktigt varför ni vill att han ska vara orolig? Och varför inte svara i telefonen när han ringde? Tycker faktiskt att ni har en del att fundera över, när det gäller hur man behandlar sina vänner, ni med...inte bara Fredrik. Egotripp verkar vara något som fler än Fredrik lider av, tror jag? 
    När han fick toastmaster rollen så frågade vi om han ville, han svarade direkt att han jättegärna blir det. Vi hade en annan kandidat för det om denna inte ville, så det var inte så att vi tvingade honom. När det gäller hunden så är det bästa att lämna honom där han får massor med promenader istället för bara en på dagen och sen skulle han sitta ensam. Vi måste tänka på vår hund i första taget.  Vi kunde inte svara i telefonen när Fredrik ringde, jag kanske utrryckte mig oklart, man behöver inte ALLTID svara när folk ringer. Vi har många andra vänner som vi alltid ställer upp för och som ställer upp för oss, som genuint vill vara våra vänner och inte bara sådana som utnyttjar vår tid och inte har någon respekt överhuvudtaget för detsamma.

Alla våra gäster älskade vårt bröllop och det är fortfarande på tapeten ibland hur underbart och vackert vårt bröllop var. Vi hade ett rätt så litet bröllop med absolut de närmaste vännerna totalt 24 personer exkl brudparet då.

Han kunde ha sagt nej och när vi har frågat honom om hjälp har han faktiskt sagt nej flera gånger så vi behöver inte ha dåligt samvete att vi inte hjälpte till denna gång. Dessutom så fick jag höra av en säker källa att han är både egoistiskt och långsint som person.
  • Vi2alltid
    Anonym (frun) skrev 2011-08-12 15:01:29 följande:
    När han fick toastmaster rollen så frågade vi om han ville, han svarade direkt att han jättegärna blir det. Vi hade en annan kandidat för det om denna inte ville, så det var inte så att vi tvingade honom. När det gäller hunden så är det bästa att lämna honom där han får massor med promenader istället för bara en på dagen och sen skulle han sitta ensam. Vi måste tänka på vår hund i första taget. Vi kunde inte svara i telefonen när Fredrik ringde, jag kanske utrryckte mig oklart, man behöver inte ALLTID svara när folk ringer. Vi har många andra vänner som vi alltid ställer upp för och som ställer upp för oss, som genuint vill vara våra vänner och inte bara sådana som utnyttjar vår tid och inte har någon respekt överhuvudtaget för detsamma.

Alla våra gäster älskade vårt bröllop och det är fortfarande på tapeten ibland hur underbart och vackert vårt bröllop var. Vi hade ett rätt så litet bröllop med absolut de närmaste vännerna totalt 24 personer exkl brudparet då.

Han kunde ha sagt nej och när vi har frågat honom om hjälp har han faktiskt sagt nej flera gånger så vi behöver inte ha dåligt samvete att vi inte hjälpte till denna gång. Dessutom så fick jag höra av en säker källa att han är både egoistiskt och långsint som person.
    Fast allt det här du skriver är ju så som DU ser på saken! Och bara för att en person säger att han är egoistisk så är ju inte det någon allmän sanning för det. Han kanske ser på allt det här helt annorlunda, och så länge ni inte sätter er och pratar igenom detta så slösar ni bara tid och energi på att fundera på vad ni ska göra. Eller också så växer detta till onödigt stora proportioner. Kommunikation är alltid bäst att börja med! Fungerar inte det, ja då kanske ni ska fundera på vilken relation ni vill ha med honom,
  • KirsiLaa
    Anonym skrev 2011-08-07 20:55:15 följande:

Bra skrivet. Från början till slut. Jag håller helt med. 

Tycker att det är rätt dumt att förutsätta att de uppdag som delas ut till respektive person alltid tas emot som ärofyllda uppdrag. Visst hoppas man att de tillfrågade ska tycka det, men man ska inte räkna med det. 

Från det här hållet sett verkar det faktiskt som att denna Fredrik försöker hjälpa till och finnas där, men att ni/du inte tillåter det.

Sen behöver det ju inte enbart handla om egoistiskt utnyttjande av blåögd person, bara för att någon "endast" hör av sig när de vill något. Det finns perioder i livet där man helt enkelt inte har energi till "vanligt hängande", utan behöver ha ett skäl till att umgås. Vad är då bättre än att be en vän om hjälp med något och då samtidigt få umgås och ha det trevligt?

Vad säger din man? Uppfattar han det som att Fredrik endast utnyttjar honom, eller håller han bara med dig när du påstår det?  
  • Anonym

Men seriöst, tror du verkligen att andra ska se på det där som du själv gör? Det är uppenbart att du gillar att hålla din make i stränga tyglar, eftersom du är så nöjd med att ha fått stopp på ringandet från makens kompis osv. Jag skulle inte känna mig stolt, jag skulle skämmas över att jag skrämde iväg kompisen eller kompisarna istället. 

Även om Fredrik blev glad över att vara toastmaster, så betyder väl inte det att han för alltid ska vara tacksam över det uppdraget?

Hur menar du, kunde ni inte ringa, när han ringde den där kvällen han ville ha hjälp? Varför kunde ni inte? Det verkade i första inlägget som att ni bara struntade i det. Vilket stämmer egentligen?

Helt ärligt, det verkar minst sagt som att din make har hamnat ur askan i elden. För om hans kompis styrde honom tidigare, skulle jag tro att du styr honom än mer. Har du funderar över den saken? Kanske han är sådan att han vill vara snäll mot sina kompisar? Vad har du för rätt att hindra honom från det, då? 

Handen på hjärtat, hur många promenader fick er hund där den var, egentligen? Jag undrar bara hur många långa promenader man kan hinna med på en dag, utan att ljuga eller överdriva grovt?

Det där med att folk fortfarande pratar om hur trevligt ert bröllop var, vad har det med saken att göra, eg? Förutom att han uppenbarligen gjorde ett bra jobb som toastmaster, tex??

De flesta är inte bridezillas efter bröllopet, men frågan är om inte du verkar ha fastnat riktigt hårt i den där rollen? Det kanske är hårda ord, men jag går efter vad jag kan utläsa i de inlägg du skrivit, och det ger faktiskt en ganska tråkig bild av hur du själv är, som person.  Jag, för min del uppfattar dig som riktigt bestämmande, och även någon som gillar att kontrollera omgivningen...alltså minst sagt samma kålsupare som kompisen Fredrik, minst! 

• Anonym (frun)
    KirsiLaa skrev 2011-08-12 15:48:03 följande:
    Bra skrivet. Från början till slut. Jag håller helt med. 

Tycker att det är rätt dumt att förutsätta att de uppdag som delas ut till respektive person alltid tas emot som ärofyllda uppdrag. Visst hoppas man att de tillfrågade ska tycka det, men man ska inte räkna med det. 

Från det här hållet sett verkar det faktiskt som att denna Fredrik försöker hjälpa till och finnas där, men att ni/du inte tillåter det.

Sen behöver det ju inte enbart handla om egoistiskt utnyttjande av blåögd person, bara för att någon "endast" hör av sig när de vill något. Det finns perioder i livet där man helt enkelt inte har energi till "vanligt hängande", utan behöver ha ett skäl till att umgås. Vad är då bättre än att be en vän om hjälp med något och då samtidigt få umgås och ha det trevligt?

Vad säger din man? Uppfattar han det som att Fredrik endast utnyttjar honom, eller håller han bara med dig när du påstår det?  
    Det var en annan källa som har känt honom längre än min man har känt honom. Det var hans före detta fru som har känt honom i nästan 20 år så om det är någon som känner Fredrik så är denna källa. Men det är klart, håller med om att alla uppdrag kanske är inte så ärofyllda. Men kan säga att vi hade en korrdinator som gjorde mycket istället för vår toastmaster. Det han gjorde var att presentera talen och sen en lek för oss men annars så har koordinatorn tagit hand om allting annat. Vi som brudpar samlade in alla svar till och med, trots att det stod på inbjudan att de skulle höra av sig till Fredrik.
    Min man är på min sida och har insett och tycker att jag har rätt i att han har utnyttjat honom långt innan vi träffades, bara det att han insett det nu när han fått upp ögonen på det. Ibland stoppar folk huvuden i sanden och låtsas inte om att man är utnyttjad fast man kanske borde se sanningen i vitögat ibland.
    Vi kommer definitivt inte att prata med Fredrik igen, han ville inte umgås denna gång och inte förra gången utan det var redan "hjälpuppdrag". Dessutom har han fått en tjej som nu har flyttat upp till honom och då har han inte tid att umgås med sin vän som han har haft i snart 18 år.
    Ibland så växer man ifrån sina vänner så är det bara. Bara att acceptera läget.

Tack för Era svar! Det känns mycket bättre nu i alla fall.
  • Anonym
    Anonym (frun) skrev 2011-08-12 17:40:24 följande:
    Det var en annan källa som har känt honom längre än min man har känt honom. Det var hans före detta fru som har känt honom i nästan 20 år så om det är någon som känner Fredrik så är denna källa. 
    Ja, men då blir det ju en helt annan sak! Det finns väl ingen bättre och mer pålitlig källa än ett gammalt ex?*ironisk* 
  • Anonym (frun)
    Anonym skrev 2011-08-12 17:38:17 följande:
    Men seriöst, tror du verkligen att andra ska se på det där som du själv gör? Det är uppenbart att du gillar att hålla din make i stränga tyglar, eftersom du är så nöjd med att ha fått stopp på ringandet från makens kompis osv. Jag skulle inte känna mig stolt, jag skulle skämmas över att jag skrämde iväg kompisen eller kompisarna istället. 

Även om Fredrik blev glad över att vara toastmaster, så betyder väl inte det att han för alltid ska vara tacksam över det uppdraget?

Hur menar du, kunde ni inte ringa, när han ringde den där kvällen han ville ha hjälp? Varför kunde ni inte? Det verkade i första inlägget som att ni bara struntade i det. Vilket stämmer egentligen?

Helt ärligt, det verkar minst sagt som att din make har hamnat ur askan i elden. För om hans kompis styrde honom tidigare, skulle jag tro att du styr honom än mer. Har du funderar över den saken? Kanske han är sådan att han vill vara snäll mot sina kompisar? Vad har du för rätt att hindra honom från det, då? 

Handen på hjärtat, hur många promenader fick er hund där den var, egentligen? Jag undrar bara hur många långa promenader man kan hinna med på en dag, utan att ljuga eller överdriva grovt?

Det där med att folk fortfarande pratar om hur trevligt ert bröllop var, vad har det med saken att göra, eg? Förutom att han uppenbarligen gjorde ett bra jobb som toastmaster, tex??

De flesta är inte bridezillas efter bröllopet, men frågan är om inte du verkar ha fastnat riktigt hårt i den där rollen? Det kanske är hårda ord, men jag går efter vad jag kan utläsa i de inlägg du skrivit, och det ger faktiskt en ganska tråkig bild av hur du själv är, som person.  Jag, för min del uppfattar dig som riktigt bestämmande, och även någon som gillar att kontrollera omgivningen...alltså minst sagt samma kålsupare som kompisen Fredrik, minst! 
    Mina föräldrar går ut med hundarna ( de har också en hund) så hundarna kommer ut mycket mycket mera än här i stan, de bor ute på landet och kan vara lösa. Jag styr inte min man, han gör som han vill, vi behöver inte svara när folk ringer så vi kunde inte svara när han ringde (vi hade mobilen hemma). Måste ha utryckt mig fel. Om du ska märka ord.. Jag är bestämd och tar beslut, och jag är inte den som velar. Jag vet vad jag vill och min man vet också vad han vill.  Jag vet inte om han gjort ett såååå bra jobb, vi hade en toastmadame som styrde upp mycket av det som han var med på.. Så det var min tjejkompis som gjorde det till en realitet. Man kan verkligen hinna med MÅNGA promenader på en dag, det blir 4 ggr á 1 timme minst varje gång. Men du har ju rätt till dina åsikter. Jag är inte bridezilla.. Hur kan du se vilka inlägg jag har skrivit om jag är anonym i tråden? VAD är sant EGENTLIGEN i dina inlägg??

p.s. Vår hund är mycket harmonisk och väluppfostrad hund, skulle han inte vara det och inte trivas med oss så blir de ofta inte så gamla heller! Man ska inte angripa folk på detta vis.

Du ska inte tro att ALLA som kallar sig för Anonym(Frun) är SAMMA person.

Jag har inte alls varit med i någon tråd här på BT tidigare som Anonym.

Så du vet ingenting av mig som varken person eller något annat.

Jag gillar inte att bli påhoppad på det där viset. Jag ville bara ha lite åsikter från olika håll, därför jag startade denna tråd.
  • KirsiLaa
    Anonym (frun) skrev 2011-08-12 17:56:17 följande:
    Hur kan du se vilka inlägg jag har skrivit om jag är anonym i tråden? VAD är sant EGENTLIGEN i dina inlägg??

Du ska inte tro att ALLA som kallar sig för Anonym(Frun) är SAMMA person.
    Det står (Trådstartaren) under Anonym (frun) i de inlägg du har skrivit i den här tråden. Då vet man ju vilka inlägg du skriver fast du är anonym. 
  • Anonym

Ts, det syns ju vilka inlägg du skrivit i den här tråden, precis som KirsiLaa skriver. Det är underligt att du inte förstår det, trots att man ser det så tydligt. Det är tydligt att du avslöjar dig själv mer än du tror genom att skriva som du gör. Jag tycker nästan synd om din make, eftersom han inte ens får svara i sin egen mobil. Jag skulle då aldrig göra så mot min älskling. Förhoppningsvis gillar din man att bli styrd, så att han inte tar illa upp av hur du kör med honom. Men det vore nog inte helt fel att försöka tänka lite mer på hur andra i din omgivning vill ha det, ist för att fokusera bara på dig själv. Detta sagt i all välmening. 

Det där med hunden var tydligen ett känsligt kapitel, det var väl ingen som skrev att den hade det dåligt hos er, eller? Men att skriva att skillnaden skulle bli så enorm, och få det att låta som att hela hundens väl och ve, hängde på att den vistades hos någon annan än Fredrik, var väl om inte annat så aaaaaaningen överdrivet, eller?

Exakt vad menar du att jag ljuger om i mina inlägg, förresten? Skojar du? 

Svar på tråden Hur reagerar man?