• chabar
    Äldre 7 Aug 12:37
    2326 visningar
    7 svar
    7
    2326

    Ingen toastmadame :-(

    Som rubriken antyder så har jag ingen toastmadame, men inte för att jag inte frågat utan för att dem jag frågat inte vill vara :,-(

    Min fästman friade hos en av mina bästa vänner under nyår och i samband med det så fragade jag min vän om hon ville vara Toastmadame, hon skulle vara perfekt för rollen. Hon tackade JA och var jätteglad över uppgiften. Nu i våras blev det lite planändring i.o.m. att hon ska få sitt första barn till jul <3 Därför vill hon gärna inte ta sig an ett uppdrag som toastmadame om hon inte vet att hon kan göra sitt bästa och det förstår jag och respekterar henne för.

    Så jag funderade länge och väl över gästlistan och kom fram till att min syster skulle kunna vara lämplig. Speciellt då min pappa antalgligen inte kommer att hålla tal eller annat eftersom han inte riktigt är typen, men då skulle någon iaf från min familj säga något. Men tyvärr tackade min syster precis nej hon också eftersom hon inte gillar att stå i centrum

    Ävenom jag har många väldigt nära och kära vänner så vill jag ändå att min toastmadame ska känna sig bekväm med uppdraget och tycka att det är roligt, allts åvill jag inte välja någon av mina vänner som känner att det skulle bli jobbigt.

    Men nu har jag ingen som toastmadame istället och det känns ju skitdeppigt. Bröllopet är inte mer än ungefär 40 gäster, men det hade varit trevligt att dela erfarenheter, funderingar och tankar med någon..

    Har ni alla haft toastmadame, eller kan man köra utan? Vad är det jag ska tänka på nu när jag inte har någon?

  • Svar på tråden Ingen toastmadame :-(
  • Margau­x
    Äldre 7 Aug 12:40
    #1

    Kan du inte ha en toastmaster?
    Kanske någon av killarna känner sig lite modigare?

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 7 Aug 12:41
    #2

    Min mamma ska vara toastmadame, och jag känner att vi hade väl klarat oss utan (har ungefär lika många gäster som ni). Men det jag gillar med att hon är det är att jag och fästmannen slipper planera den biten in i minsta detalj, det är så mycket annat att stå i så det är skönt att få lite hjälp. Men det funkar ju utan, det är ett i-landsproblem egentligen ;)

  • chabar
    Äldre 7 Aug 12:47
    #3

    På herrns sida är gästlistan rätt kort och koncis med bara de närmsta vännerna, ingen av dem känns spontant som toastmaster. Men som förlovadflicka säger- det är ju ett i landsproblem egentligen och man ska väl fokusera på att ha roligt.

    Men med så många nära vänner som jag ändå anser mig ha så trodde jag nog inte att jag skulle ha svårt att hitta toastmadame. Men lite överraskningar är väl livets främsta egenskap!

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 7 Aug 12:50
    #4
    chabar skrev 2011-08-07 12:47:27 följande:
    På herrns sida är gästlistan rätt kort och koncis med bara de närmsta vännerna, ingen av dem känns spontant som toastmaster. Men som förlovadflicka säger- det är ju ett i landsproblem egentligen och man ska väl fokusera på att ha roligt.

    Men med så många nära vänner som jag ändå anser mig ha så trodde jag nog inte att jag skulle ha svårt att hitta toastmadame. Men lite överraskningar är väl livets främsta egenskap!
    Det är förvånadsvärt många som har problem med att tala inför folk... Jag tror att det är så det ska vara nästan när man är svensk. Man har svårt att tala inför grupper och vill inte erkänna att man är talför för man vill ju inte visa att man gillar att få uppmärksamhet... Fast jag har iof väldigt lätt att tala inför folk så det kanske bara är mina fördomar :P
  • Nudax
    Äldre 7 Aug 13:57
    #5

    Sen beror det ju helt på vad man lägger i rollen av en toastmaster/madame. Vi har bestämt att ha en men att planera allt fram tills dagen själva. Alltså vi bestämmer allt, gör festhäften etc. Vår toastmadame kommer att sköta själva dagen med att hålla i trådar, tal, få igång folk till låtar och lekar och sånt.

    Kanske finns det någon i din krets som inte vill/kan/jar tid eller lust att planera så mycket innan men som ändå - med tydliga instruktioner från er - kan tänka sig att stå lite i centrum under ert bröllop? Och någon annan som tycker det känns jättekul att få hjälpa dig/er att dela tankar och idéer inför böllopet, men som ogärna står i centrum själva dagen?

    Hoppas att ni kommer på någon!

  • Äldre 7 Aug 14:26
    #6
    chabar skrev 2011-08-07 12:47:27 följande:
    På herrns sida är gästlistan rätt kort och koncis med bara de närmsta vännerna, ingen av dem känns spontant som toastmaster. Men som förlovadflicka säger- det är ju ett i landsproblem egentligen och man ska väl fokusera på att ha roligt.

    Men med så många nära vänner som jag ändå anser mig ha så trodde jag nog inte att jag skulle ha svårt att hitta toastmadame. Men lite överraskningar är väl livets främsta egenskap!
    Men en toastmaster måste ju inte vara på makens sida. Känner du inga män? (Jag kanske missförstod..?)
  • Darlin­g Daisy
    Äldre 7 Aug 14:37
    #7

    Vi hade ingen toastmaster eller toastmadame och vår middag blev kanonlyckad ändå! (bara lite pepp åt dig, TS)  
    Det vi fick frågor om var de som ville spexa eller hålla tal, men då svarade vi att "det är fritt fram och vi tror inte att det blir så många tal. Om ni trots allt vill tala med nån/förbereda något så prata med min mamma".

     

Svar på tråden Ingen toastmadame :-(