• Sommar­brud20­12
    Äldre 6 Aug 15:07
    15323 visningar
    21 svar
    21
    15323

    Ringar i palladium? Någon som har sådana och/eller har åsikter om metallen? Söker även bilder!

    Jag befinner mig just nu i ringdjungeln och har letat lite efter ringar i vitguld, men efter att ha läst på lite verkar det som att palladium är att föredra. Platina är givetvis bäst men den metallen är inget alternativ då jag hellre lägger pengar på stenarna i ringen än materialet; därför står det mellan palladium och vitguld.

    Är det någon som har några åsikter kring dessa metaller? Vilken rekommenderar ni och varför?

    Jag undrar även om någon har förlovningsring/vigselring i palladium och vill visa bild?

  • Svar på tråden Ringar i palladium? Någon som har sådana och/eller har åsikter om metallen? Söker även bilder!
  • Mrs S 2012
    Äldre 6 Aug 15:10
    #1

    Jag beställde min förlovningsring i palladium igår! Har funderat i 6 månader men bestämde mig äntligen igår!
    Hoppas att få den inom en vecka! Återkommer med bild då!

  • Sommar­brud20­12
    Äldre 6 Aug 15:32
    #2
    Mrs S 2012 skrev 2011-08-06 15:10:17 följande:
    Jag beställde min förlovningsring i palladium igår! Har funderat i 6 månader men bestämde mig äntligen igår!
    Hoppas att få den inom en vecka! Återkommer med bild då!
    Så spännande!   Återkom gärna med bild!
    Varifrån beställde du?
  • Mrs S 2012
    Äldre 6 Aug 21:39
    #3

    Jag beställde den hos en guldsmed i Linköping. Han verkade väldigt sugen på att jobba med palladium så jag har höga förväntningar, dock är det bara en slät ring så det ska nog inte vara så svårt!

  • Margau­x
    Äldre 6 Aug 22:28
    #4

    Palladium ser väldigt lika ut som platina. Behöver inte rhodineras och håller sig fin, metallen är inte lika tung som platina dock, men det är väl inte något egentligen negativt. Den största skillnaden är att Palladium legeras med en eller flera andra metaller medans Platina är ren. Både Palladium och Platina är hypoallergeniska(heter det så på svenska?) men eftersom Palladium sen blandas ska man kanske ta reda på med vad om man är känslig och har någon typ av kontaktallergi.

  • Finska­pinnen
    Äldre 6 Aug 22:38
    #5
    Sommarbrud2012 skrev 2011-08-06 15:07:51 följande:
    Jag befinner mig just nu i ringdjungeln och har letat lite efter ringar i vitguld, men efter att ha läst på lite verkar det som att palladium är att föredra. Platina är givetvis bäst men den metallen är inget alternativ då jag hellre lägger pengar på stenarna i ringen än materialet; därför står det mellan palladium och vitguld.

    Är det någon som har några åsikter kring dessa metaller? Vilken rekommenderar ni och varför?

    Jag undrar även om någon har förlovningsring/vigselring i palladium och vill visa bild?
    Vi var också inne på palladium, det lät så himla bra, gick till guldsmeden som vänligt ville avråda oss. Han hade haft många som kommit in och fått utslag och sist och slutligen fått byta ut ringen. Inte det att han inte ville sälja en sådan till oss utan snarare upplysa. Så det blev vitguld, fick dom idag :)
  • Sommar­brud20­12
    Äldre 7 Aug 16:20
    #6
    Margaux skrev 2011-08-06 22:28:31 följande:
    Palladium ser väldigt lika ut som platina. Behöver inte rhodineras och håller sig fin, metallen är inte lika tung som platina dock, men det är väl inte något egentligen negativt. Den största skillnaden är att Palladium legeras med en eller flera andra metaller medans Platina är ren. Både Palladium och Platina är hypoallergeniska(heter det så på svenska?) men eftersom Palladium sen blandas ska man kanske ta reda på med vad om man är känslig och har någon typ av kontaktallergi.
    Det är precis av de förstnämnda anledningarna som jag vill välja palladium Platina kunde som sagt vara ett alternativ men jag föredrar att lägga krutet på stenarna istället.

    Jag blev dock lite fundersam nu när två i tråden har skrivit om allergi och utslag... Det är ju inget jag vill råka ut för!
  • Styrka
    Äldre 7 Aug 20:05
    #7

    Palladium är absolut ingen risk för allergier, det måste vara mer ovanligt än blir autronaut. visst häånder det, men det är rätt ovanligt...
    Vi valde palladium, från www.kodega.se. Den var legerad med 5 % ruthenium, en annan metall ur platinagruppen.
    Till färgen är den ett mellanting mellan silver och blankpolerat rostfritt stål snarlik en alldeles nyrhodierad vitguldsring. Den är ljus och väldigt blank, otroligt fin lyster! Den är dock mjukare än jag trodde en platinametall skulle vara, men enligt vår guldsmed är vår legering hårdare än gult guld. Trots de repor den fått av daglig användning är ringen fortfarande blank, och lika fin i färgen som när vi fick dem. De går att storleksändra och kommer aldrig behövas rhodieras om, som vitguld.
    Bilder finns i mitt album.

    Anledningen till att guldsmeder är negativa till palladium är att metallen är lika svårarbetad som platina, men de kan inte ta lika mycket betalt som för platina. Att de är en allergirisk stämmer absolut inte, vitguld som legeras med flera olika metaller är en betydligt större allergirisk. Ta reda på vilka metaller som används vid legeringen är ett bra allround-tips.

    Vi har jämfört våra palladiumringar med vänners vitguldringar som inköptes med några månaders mellanrum. Deras vitguldringar verkar inte fått lika många repor som våra, men å andra sidan har deras ringar mörknar betydligt, och är nu matta, har tappat sin lyster. Enligt mitt tycke behöver de rhodieras om, men smaken är ju som baken. De gillar den mörkare färgen, jag vill hellre ha en ljusare.


  • Margau­x
    Äldre 7 Aug 20:12
    #8

    Jag har läst att Palladiumsmycken från Kina gärna legeras med koppar medans smycken från USA legeras med Ruthenium. Vanlig vitguld innehåller ofta Palladium för att få den vita färgen...... :)

  • Sommar­brud20­12
    Äldre 7 Aug 20:37
    #9
    Styrka skrev 2011-08-07 20:05:00 följande:
    Palladium är absolut ingen risk för allergier, det måste vara mer ovanligt än blir autronaut. visst häånder det, men det är rätt ovanligt...
    Vi valde palladium, från www.kodega.se. Den var legerad med 5 % ruthenium, en annan metall ur platinagruppen.
    Till färgen är den ett mellanting mellan silver och blankpolerat rostfritt stål snarlik en alldeles nyrhodierad vitguldsring. Den är ljus och väldigt blank, otroligt fin lyster! Den är dock mjukare än jag trodde en platinametall skulle vara, men enligt vår guldsmed är vår legering hårdare än gult guld. Trots de repor den fått av daglig användning är ringen fortfarande blank, och lika fin i färgen som när vi fick dem. De går att storleksändra och kommer aldrig behövas rhodieras om, som vitguld.
    Bilder finns i mitt album.

    Anledningen till att guldsmeder är negativa till palladium är att metallen är lika svårarbetad som platina, men de kan inte ta lika mycket betalt som för platina. Att de är en allergirisk stämmer absolut inte, vitguld som legeras med flera olika metaller är en betydligt större allergirisk. Ta reda på vilka metaller som används vid legeringen är ett bra allround-tips.

    Vi har jämfört våra palladiumringar med vänners vitguldringar som inköptes med några månaders mellanrum. Deras vitguldringar verkar inte fått lika många repor som våra, men å andra sidan har deras ringar mörknar betydligt, och är nu matta, har tappat sin lyster. Enligt mitt tycke behöver de rhodieras om, men smaken är ju som baken. De gillar den mörkare färgen, jag vill hellre ha en ljusare.
    Tack för ditt svar! Anledningen till att vitguldsringar behöver rhodineras om är varför vi ansser att palladium är bättre. Jag vill inte ha en ring som tappar sin lyster och färg; sedan behöver man givetvis pusta alla ringar men att rhodinera om dem så ofta som vitguld behövs känns inte aktuellt för oss.

    Era ringar var jättefina! Vi funderar faktiskt också på att beställa från Kodega, de har ett så brett sortiment och bra priser En lite OT-fråga gällande det; fungerade det bra att beställa från Kodega?
  • Styrka
    Äldre 8 Aug 17:02
    #10

    Det fungerade jättebra! De har svensk kundservice, som svarar jättesnabbt på mail, och de är väldigt noga med alla detaljer! Man får ändra fritt i alla ringmodeller utan extra kostnad, så är det någon ring man skulle vilja ha tjockare, eller med fler/färre/större stenar så fixar de det!

    Man måste betala innan beställningen börjar tillverkas, men vi tog en skärmdump på orderbekräftelsen och betalningen från vår bank och sparade i en mapp på datorn i fall ifall, men det behövdes aldrig. Det var inte minsta problem, och med tanke på hur noga Cecilia på kundtjänsten var så blev det heller aldrig några missförstånd. Jag har bara gott att säga om Kodega!

    Nja, en sak. Att storleksändra. Sambons ring var en smula för stor, och även om Kodega gärna förminskade den åt honom, så hade det inneburit portokostnad England-Sverige rekommenderat tur&retur, plus deras avgift för förminskning, tror det var 200 kr. De rekommenderar därför att man går till en lokal guldsmed, det blir enklare och billigare för kunden. Men vi hade inte förtroende för någon guldsmed i Göteborg där vi bor (fått höra så okunniga kommentarer om palladium t.o.m hos de mest respekterade guldsmeder! Jarl Sandin tex hade inte ens hört talas om att man kunde göra ringar helt i palladium, och påstod envist att vi fått vitguldsringar legerat med palladium.)
    Till slut hittade vi en juvelerare i stockholm som vi lämnade ringen till, där vi med en gång märkte att han var kunnig om palladium. Juvelsalongen tror jag hans butik heter. De annonserar här på BT om du är nyfiken.

    Palladium är en fantastisk metall, även om den repas lite lättare än vitguld! Har man inte råd med platina, eller inte är beredd att lägga sådana summor på en ring, så är absolut palladium det bästa alternativet! Skulle aldrig vilja byta min ring mot en vitguld, titan, silver eller stålring!

Svar på tråden Ringar i palladium? Någon som har sådana och/eller har åsikter om metallen? Söker även bilder!