• Guffi
    Äldre 2 Aug 22:19
    3917 visningar
    12 svar
    12
    3917

    Åldersgräns för brudnäbb??

    Ja,precis som rubriken lyder...Finns det nån åldersgräns för när man är brudnäbb och när man blir tärna?
    Har precis frågan min "guddotter" om hon vill vara brudnäbb.. Hon är 11år..

    Läste nånstans att brudnäbb och näbb är man upptill 8 år.. Men hon känns ju för liten för att vara tärna...

    Råd och dåd mottages tacksamt!!

  • Svar på tråden Åldersgräns för brudnäbb??
  • Äldre 2 Aug 22:23
    #1

    Åh, det undrar jag med! Vi vill jättegärna ha mina syskon (8 och 10 när vi gifter oss) och hans minsta syster som brudnäbb. Men jag är osäker på om inte hans syster är för gammal - hon kommer vara 11 då och jag är lite osäker på hur det ser ut. Men hon kommer bli helt förtvivlad om hon inte får vara brudnäbb - och jag vill inte ha henne som tärna (jag tänker bara ha en tärna, och han bara en bestman) och jag vill inte ha hans 11åriga syster som tärna då...

  • Kicka
    Äldre 2 Aug 22:34
    #2

    Spelar det verkligen nån roll hur gamla de är? Vill man ha sina ungar/syskonbarn etc så är det väl bara att be dem?? Tycker inte att man ska fastna allt för mycket i "hur det ska vara". Tycker 8,10 och 11 låter som en bra ålder att vara näbb.

  • Äldre 2 Aug 22:53
    #3

    Men vänta nu; man kan ju ha hur stort brudfölje man vill eller hur? Och vad i all världen spelar det för roll om man tex har två barn och en vuxen där det ena barnet kallas brudnäbb och det lite äldre tärna-även om där finns en vuxen tärna? Då är det ju isåfal mer en fråga om vad man lägger i begreppet "tärna" än något annat?
    För näbb handlar nog faktiskt oftast inte om äldre barn än sisådär 8 år. Sedan kan man gott få vara tärna-även om det råkar vara lill-tärna så att säga.

    För mig är iofs tärnan inget annat än hon som fått hedersuppdraget att stå med vid vigseln och hålla buketten en stund etc. Men de som har en tärna för smakråd, stöd under hela dagens alla delar, toabesök och allt va d det är, inkl förväntingar på fixande av möhippa(fast det eg är alla kompisars "ansvar"), nog kan de även ha en mini-tärna som bonus?
    En 11-åring kan ju knappast vara för gammal för att få vara med, men kanske heter hon hellre tärna än näbb? Hon är ju på väg in i tonåren.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 2 Aug 23:05
    #4
    passionsblomman skrev 2011-08-02 22:53:16 följande:
    Men vänta nu; man kan ju ha hur stort brudfölje man vill eller hur? Och vad i all världen spelar det för roll om man tex har två barn och en vuxen där det ena barnet kallas brudnäbb och det lite äldre tärna-även om där finns en vuxen tärna? Då är det ju isåfal mer en fråga om vad man lägger i begreppet "tärna" än något annat?
    För näbb handlar nog faktiskt oftast inte om äldre barn än sisådär 8 år. Sedan kan man gott få vara tärna-även om det råkar vara lill-tärna så att säga.

    För mig är iofs tärnan inget annat än hon som fått hedersuppdraget att stå med vid vigseln och hålla buketten en stund etc. Men de som har en tärna för smakråd, stöd under hela dagens alla delar, toabesök och allt va d det är, inkl förväntingar på fixande av möhippa(fast det eg är alla kompisars "ansvar"), nog kan de även ha en mini-tärna som bonus?
    En 11-åring kan ju knappast vara för gammal för att få vara med, men kanske heter hon hellre tärna än näbb? Hon är ju på väg in i tonåren.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Njae, hon sa redan innan vi började prata om bröllop att när vi gifter oss så vill hon vara tärna. Detta var i vintras, vi hade inte ens pratat om det och hon var 9, så jag sa något om att när vi ska gifta oss så får hon vara brudnäbb. Just för att jag har den synen på tärnan som du tydligen inte har (det är så alla mina vänner har gjort och ja - det känns naturligt att ha det så).
  • Guffi
    Äldre 3 Aug 19:04
    #5

    Jag känner nog lite som du izredam, att jag lägger mer vikt i ordet tärna än vad jag gör i brudnäbb.. Men sen kanske jag ger henne nån uppgift som att hålla min bukett eller liknande.. medans min syster som ska vara tärna är den som är med mig heeela dagen, från sminkning till frisör till kyrkan...

    På engelska heter det väl maid of honor (eller hur det stavas) och det är hon som är med bruden och stöttar henne hela vägen, sen är resten "bara" tärnor..

    men visst, egentligen kan båda två vara tärnor - det kvittar mig egentligen vad det kallas.. Vart mest bara fundersam kring brudnäbbens ålder....

  • Äldre 3 Aug 19:42
    #6
    Guffi skrev 2011-08-03 19:04:09 följande:
    Jag känner nog lite som du izredam, att jag lägger mer vikt i ordet tärna än vad jag gör i brudnäbb.. Men sen kanske jag ger henne nån uppgift som att hålla min bukett eller liknande.. medans min syster som ska vara tärna är den som är med mig heeela dagen, från sminkning till frisör till kyrkan...

    På engelska heter det väl maid of honor (eller hur det stavas) och det är hon som är med bruden och stöttar henne hela vägen, sen är resten "bara" tärnor..

    men visst, egentligen kan båda två vara tärnor - det kvittar mig egentligen vad det kallas.. Vart mest bara fundersam kring brudnäbbens ålder....
    Precis - något sånt får det väl bli, att hon får vara med som antingen tärna eller som näbb... jag har ju inte valt tärna än, men jag har två vänner jag väljer mellan och oavsett vem det blir så lägger jag lite mer än bara buketthållning i kyrkan hos tärnan...
  • Emma83­brud
    Äldre 3 Aug 19:52
    #7

    Har själv en bonusdotter som klargjorde att hon inte vill vara brudnäbb och strö ut rosblad (det var hennes bild av brudnäbb...)
    Men nu kommer hon gå först in i kyrkan och hålla i en likadan blombukett som tärnorna samt hålla i våra vigselringar, och överlämna dessa till prästen när det är dags. Men vi kallar henne inte brudnäbb och inte heller tärna.  Hon är helt enkelt ansvarig för ringarna och det nöjer hon sig med.
    I programmet har vi bara skrivit att xx gick först i processionen. Ingen titel så som brudnäbb eller tärna.

  • Äldre 3 Aug 22:57
    #8
    izredam skrev 2011-08-02 23:05:29 följande:
    Njae, hon sa redan innan vi började prata om bröllop att när vi gifter oss så vill hon vara tärna. Detta var i vintras, vi hade inte ens pratat om det och hon var 9, så jag sa något om att när vi ska gifta oss så får hon vara brudnäbb. Just för att jag har den synen på tärnan som du tydligen inte har (det är så alla mina vänner har gjort och ja - det känns naturligt att ha det så).
    Men kan du inte ha en "maid of honour" som din närmasta tärna då, och flckan får vara "bara" tärna?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Pinkgr­ape
    Äldre 3 Aug 23:04
    #9

    Jag visste inte att det var så laddat med tärnor och näbbar.

    Jag ser barn som näbbar och vuxna som tärnor. Då beror det ju lite på hur man räknar det också och jag tycker personligen att gränslandet där mellan 13 - 18år är svårast att benämna, men man behöver ju för den sakens skull inte utesluta de i den åldern från brudföljet pga det.

    Personligen tycker jag gott att en 11åring passar bra som näbb :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Guffi
    Äldre 4 Aug 08:25
    #10

    Passionsblomman - det var precis så mina tankar gick Glad

    Emma83brud - ja, man behöver ju inte ha nån titel på dem heller.. Det där med att bära ringarna var en superbra idé!

    Jag tror inte att hon lägger nån vikt i vad hon "är", hon är bara nöjd och överlycklig att hon får vara med och ha en jättefin klänning på sig!

  • Äldre 4 Aug 09:46
    #11

    Passionsblomman: Jo, det är klart - alltså egentligen tror jag att hon bara sa att hon ville vara tärna för att det var den enda rollen hon kände till (det har inte varit så många i deras släkt som gift sig så att hon kommer ihåg det..) - egentligen tror jag bara att hon vill försäkra sig om att hon får vara med.

    Emma83Brud: Tyckte också att det lät som en superidé, då får hon lite extra ansvar också och det är nog bra : )

  • Emma83­brud
    Äldre 5 Aug 20:06
    #12

    Ja vår tjej är superstolt över att få ha hand om ringarna och att hon får ha en fin klänning. Det räcker för henne och för mig. Ibland är det överflödigt med "titlar"

Svar på tråden Åldersgräns för brudnäbb??