• Svar på tråden vad behöver mannen till bröllopet?
  • emelie och Jonas

    Jag har ett problem...eller behöver era tips! :)

    Min M2b byller år på söndag 7 aug, och jag tänkte att eftersom vi spar pengar till bröllopet kunde jag ge honom något han behöver till det! :)

    men vad behöver männen utom kostym, slips och skor?
    Har ni några tips eller bra ideér?
    Har v'äl egentligen en budgetgräns på max 500kr, fast är det något som är dyrare som vi ändå ska köpa så går det ju bra :)

  • Kattpoet

    Manchett knappar och slips nål behövs ju och det kan du köpa nu.

  • Chicita

    Manchettknappar behövs bara om han ska ha en smokingskjorta ju... Men slipsnål är ju aldrig fel.
    Ett gott rakvatten (om han använder sånt) med en liten notis "får inte öppnas innan *ert datum* " så har ni ett doftminne där sen också

  • Kattpoet

    Chicita, det finns faktiskt icke smokingskjortor  som har manchettknappar, vanliga snygga skjortor med lite extra bling,  det finns även manchetter där man kan välja mellan att knäppa med fastsydd knapp eller  med manchetter.
     

  • Chicita

    Kattpoet: jo men han måste ändå välja en "sån" skjorta om han ska ha nytta av manchettknappar...
    Och om dom inte köpt kläderna än så vet dom ju inte om det blir en sån skjorta och då blir kanske knapparna liggande... Det kallas smokingskjorta som jag förstått det när det krävs lösa manchettknappar till
    Så därför tyckte jag att det nog skulle vara värt att tänka på. Så hon inte köper något som sen kanske bara hamnar i byrålådan Glad

  • Kattpoet

    Nej, en smockingskjorta  ( var tvungen att hämta mitt sömmerske lexikon) är en skjorta med stråveck på framsidan och dubbel manchett. 

    Vanliga skjortor med  dubbel manchett finns, de har inga stråveck och ser vanliga ut, enda skillnaden från en vanlig standard skjorta  är att  manchetten saknar knappar .    

    Faaaaan vad det är svårt att skriva manchett när man är dyslektiker. 

  • Chicita

    Jo men oavsett vad det heter så var min poäng ju att han kanske inte har nytta av manchettknapparna om han inte väljer en skjorta med den typ av manchettknäppning Flört

  • Kattpoet

    Nej helt sant men de flesta brukar ha det till bröllop, eftersom  de skjortona oftas säljs med  kostymen eller man kan få ett bra paket pris på skjorta och kostym.

  • Chicita

    Jag tror aldrig att jag sett det i dom vanliga butikerna. Men om man handlar i bröllopsbutikerna kanske det är mer vanligt Glad

    Däremot är det många som inte är vana vid att ha kostym som tycker att det är obehagligt med såna knappar eftersom dom blir lite i vägen...
    Men det är ju snyggt Skrattande

  • Kattpoet

    Chicita, en vän till exet köpte en skjorta på  Dressman och upptäckte först när han skulle använda den att den behövde manchettknappar , tur att man har två par liggandes.

    Jag kom på något, TS skulle ju kunna  ge ett presentkort på en  riktig fin rakning till bröllopsdagen.  
    Jag vet att det finns ställen som gör sånna fortfarande. 

Svar på tråden vad behöver mannen till bröllopet?