• lundab­rud
    Äldre 1 Aug 12:49
    1645 visningar
    5 svar
    5
    1645

    Tre marskalkar, en tärna?

    Min fästman vill absolut ha tre marskalkar (varav en bestman som håller koll på ringen, etc). Det är hans bästa vänner och jag tycker också att de är givna. Jag har funderat och funderat men kommit fram till att jag nog bara vill ha en vän som tärna (som håller buketten, etc). Självklart har jag fler vänner som säkert skulle tacka ja till att vara tärnor men det känns som om jag skulle be dem bara för att det ska vara "jämnt". Dessa vänner känner inte varandra så bra heller. Den givna tärnan är min allra bästa vän och jag vet att hon vill hjälpa mig med alla förberedelser och vara med från början (liksom jag var på hennes bröllop). Vi bor i en annan stad men gifter oss i Lund, så vi kommer bo hos min mamma dagarna innan bröllopet. Tärnan kommer också att bo där tillsammans med sin man några dagar innan o hjälpa till. Det skulle bli trångt om de andra tärnorna (som också kommer långväga) ska bo där också... Och deras män, ja de måste ju också ha någonstans att bo... Förstår ni?
    Min slutgiltiga konkreta fråga är då egentligen; kan man ha tre marskalkar och en tärna?

  • Svar på tråden Tre marskalkar, en tärna?
  • Äldre 1 Aug 13:36
    #1

    Absolut, tycker jag. När de går in i kyrkan kan väl tärnan och en av marschalkarna gå med henne och de två andra bakom. Sen står hon vid din sida och de andra vid brudgummens sida.


  • sollan
    Äldre 1 Aug 13:39
    #2

    För oss blir det tvärtom...3 tärnor och  1 bestman  =) 

    Tänkte att det nog funkar med att den ena tärnan går med bestman på de andra två tärnorna går ihopa .

  • Äldre 1 Aug 13:42
    #3

    Klart man kan ha det! En av mina vänner hade en tärna och tre marschalkar när hon gifte sig. :)

  • lundab­rud
    Äldre 1 Aug 13:48
    #4

    Skönt att veta! Egentligen behöver man ju bara en tärna, rent "arbetsmässigt" (hålla buketten, vara allmänt stöd) och en bestman/marskalk. Fast vore ju fint med lite symmetri (3 marskalkar, 3 tärnor). Min fästman sa också att alla hans marskalkar intt behöver stå i kyrkan/gå bakom heller, att det skulle räcka med att en av dem gör det. Fast det är väl konstigt, hur kan man då "se" att de är marskalkar? Nej det känns bara fånigt...

  • smulan­orobba­n
    Äldre 8 Aug 07:17
    #5

    Jag har 3 tärnor och min blivande man har en bestman. Min tanke var att yngsta tärnan (12år) ska gå först och sen kommer bestmanen med dom två andra. Är det fel o göra så?

Svar på tråden Tre marskalkar, en tärna?