• Kelany

    nån som har förslag?!

    hobby-florist som jag är så blev jag nyss tillfrågad av en vän att göra hennes brudbukett...
    gulp... hjälp...
    nog för att jag är halvgrym på att göra rundbundna buketter, men det här är bröllop! det blev just mest av allt prestationsångest över det hela (förhoppningsvis går den över...)


    "men du kan ju sånt, inget avancerat, lite rosor och lite kalla, gärna vita rosor och lila kalla, och så lite grönt på det, kan du fixa en droppformad så vore det guld, annars så går en rundbunden lika bra"
    och just det, rosornas ton (vi snackar inte färg längre tydligen) måste funka för att inte skära sig med kallorna...

    är det nån som har förslag på vita rosor som tonmässigt funkar med lila kallor?!?!
  • Svar på tråden nån som har förslag?!
  • Kelany

    tack för bilderna!! SUPER!!
    men har du någon koll på rosens namn...?

  • förlovadflicka

    Fråga signaturen "passionsblomman", hon är florist och ger alltid superbra svar :)

  • Kelany

    tjoho! fått henne att gå med på en rundbunden bukett!! (betydligt lättare för mig alltså :P)
    vita svagt cremefärgade rosor och lila (nästan svarta) kallor och texasgräs med pärlor på är planen


     


    alltså: bomba mig med namn på snygga svagt cremefärgade rosor :)

  • Kimsen

    jag hade Vendela i min bukett. Är kanske inte svagt creme men den är i alla fall creme, kan vara värt att kolla upp.


    Aikito är fin, fast den är helt vit. Och Avalanche är fin...


    Var de jag kom på just nu i alla fall..


     


     

  • Vickymb
    Kelany skrev 2011-07-30 12:09:16 följande:
    tack för bilderna!! SUPER!!
    men har du någon koll på rosens namn...?
    Nej tyvärr det vet jag inte...
    Varsågod!
  • passionsblomman

    I mitt bildgalleri, i mappen "rosor" finns en del bilder och sortnamnen ser du om du pekar på bilderna.


    http://www.brollopstorget.se/hem/passionsblomman/galleri.php?pagesize=10&page=2&cur_album=Rosor

    Rosor som Talea, Denise, Avalanche och Marussja är ju alla mjukt vita, Avalance finns dessutom i flera varianter av pastelligare toner, som Sweet Avalance, Avalance Peach mfl. Rådfråga den florist du tänkt handla av så du får höra vilka hon tycker hållit god kvalité just nu.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kelany

    tack tack tack!!
    ska visa min vän bilderna och googla namn och sånt så får vi se vart det landar :)
    det är ju trots allt hennes bukett... :P

  • passionsblomman

    Avalanche med ch såklart, menar jag ju...

    Jag tycker du ska begränsa det du visar för vänner till max tre sorter, för det finns en sådan mängd rossorter att det annars bara blir en stressfaktor att leta och besluta. Kika in hos någon florist en dag då ni ändå är ute och fikar eller så, och prata lite sorter där. Det brukar vara några man har som favoriter och ofta tar hem, så chansen är stor att det finns någon fin sort hemma. Jag tycker ni tittar på Denise, Marussja och Avalance till att börja med. De är vanliga i handeln och är beprövade och har god kvalité.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden nån som har förslag?!