Han skjuter upp frieriet - för min skull
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i tio månader. Vi har länge känt att vi vill förlova oss inom en snar framtid, och sen gifta oss inom 1-2 år. Vi är helt enkelt rätt för varandra och älskar varandra mer än något annat. Kan tillägga att vi båda närmar oss 30 och har ett par förhållanden bakom oss. Jag vet att han vill fria till mig innan året är slut, och han vet att jag kommer säga ja (hihi), och jag har naturligtvis gått och funderat på när det kan bli. Har gått och hoppats ända sen i maj! Sen kom besvikelsen när han för ca två veckor sen tog upp ämnet och sa att han märkt på mig och på saker som jag sagt att jag oroar mig för att folk i vår omgivning kommer tycka att det är för tidigt att vi förlovar oss. Visst har den tanken funnits, men samtidigt vill jag ju så gärna! Vi är otroligt kära och ingen av oss har känt så här i våra tidigare förhållanden. Vi respekterar och tar hand om varandra i vått och torrt och förstår precis hur den andra tänker. Vi har som sagt varit tillsammans i tio månader och nu ska vi äntligen flytta ihop, så jag tror nog att bara vi bott med varandra ett par månader så kommer folk att ta det hela lite mer seriöst. Självklart ska man inte bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker, men eftersom vi älskar varandra så mycket vill vi att folk ska ta det seriöst. Så planen är fortfarande att förlova oss innan året är slut, men vi kom överens om att han kommer att skjuta upp frieriet lite grann, på obestämd tid. Det sorgliga är att när vi diskuterade detta för två veckor sedan så avslöjade han samtidigt vilket datum han hade tänkt att fria från början, nämligen på sin egen födelsedag i augusti! Det skulle bli första gången vi firar en av våra födelsedagar ihop, och vi skulle även vara ganska nyblivna sambos, så han visste att jag kommer att vilja göra det till en extra fin dag med presenter och överraskningar för honom. Då var hans plan att efter presentöppnandet säga "Du, jag har något till dig också" och sen på ett eller annat sätt fria till mig. När jag hörde om detta tyckte jag att det lät så otroligt fint, och det var så himla sorgligt att veta att nu blir det inte av den dagen! Istället får jag se fram emot allt annat som vi har att glädja oss åt nu framöver: flytta ihop, sambolivet, födelsedagar, resor m.m. Så får vi se fram emot ett litet höstfrieri kanske! Känns bara så otroligt sorgligt att behöva skjuta upp detta, som vi båda så gärna vill eftersom det är det våra hjärtan vill - att få göra vår kärlek offentlig - bara för att andras förväntningar och åsikter får styra. Men vi kommer att vara desto lyckligare när det äntligen blir av! Nu är ju bara frågan, undrar om han har ett nytt datum i tankarna eller om han går på känsla istället? :)
Någon som har erfarenhet av något liknande? Ska man oroa sig för vad andra kommer tycka och tänka eller bara köra sitt race?